گروه بنگاه‌های اقتصادی : هشتمین نمایشگاه بین‌المللی فولاد و متالورژی و هشتمین نمایشگاه اتوماسیون صنعتی و ابزار دقیق در اصفهان آغاز به کار کرد. مدیر‌عامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه‌ها گفت: چرخه اقتصاد و تولید با چرخ دنده‌های خودباوری و خوداتکایی می‌چرخد.

رسول محققیان اظهار کرد: سال‌ها تعامل و ارتباط با صنعتگران بخش فولاد در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی این نکته را بر ما مشخص ساخته که این صنعت با وجود دارا بودن بسیاری از مزیت‌های نسبی و رقابتی، به تغییر استراتژی در زمینه تولید و عرضه نیاز دارد. این دغدغه مشترک از آن جا نشأت می‌گیرد که صنعت فولاد کشور از سه مزیت اصلی منابع، تکنولوژی و دانش برخوردار است اما حاصل برآیند این سه رکن، همچنان با انتظارات واقعی و منطقی آن مطابقت ندارد.

محققیان تاکید کرد: مؤلفه‌های لازم برای تغییر استراتژی، برنامه‌ریزی و نقشه راه، همان مواردی است که در نمایشگاه‌ها جلوه‌گری می‌کنند. از همین رو شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان چنین نمایشگاهی را با هدف حمایت از تولید داخلی و به رخ کشیدن توانمندی‌های کشور برپا کرده است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان ادامه داد: باید اذعان کرد به دلیل شرایطی که صنعتگران کشور طی چند سال گذشته از سر گذراندند، این گونه نمایشگاه‌ها می‌توانند تولیدکنندگان را نسبت به آینده امیدوارکنند و شرایط را برای جذب سرمایه‌ها به سمت صنعت فراهم کنند.

ارباب‌زاده با اشاره به اینکه سرانه مصرف فولاد در ایران در سال ۹۱، ۲۴۰ کیلوگرم بوده است، اذعان کرد: این سرانه در کشورهای اروپایی ۳۳۰ کیلوگرم و در برخی کشورها ۵۰۰ کیلوگرم است.

وی ادامه داد: چشم‌انداز کشور نشان می‌دهد که تولید فولاد در سال ۱۴۰۴ باید ۵۵ میلیون تن باشد این در حالی است که این رقم اکنون ۲۰ میلیون تن است و ما برای رسیدن به این چشم‌انداز در حدود یک‌دهه وقت داریم.

وی که در جمع مسوولان استان و صنعتگران استان و کشور سخن می‌گفت، افزود: ۷۰ درصد تولید فولاد در جهان از روش کوره بلند و بقیه از روش کوره قوس انجام می‌شود، اما در ایران به دلیل برخورداری از منابع انرژی بیشترین روش تولید از طریق کوره قوس است.

معاون مجتمع فولاد مبارکه با اعلام اینکه ایران دومین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان است، بیان کرد: ایران در زمینه دانش فنی پشتوانه بسیار خوبی دارد و بسیاری از کشورها خواهان این تجارب هستند. وی همچنین تاکید کرد: بازنگری سند تکنولوژی کشور امری ضروری است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این مراسم گفت: بالغ بر ۴ میلیارد تن ذخیره سنگ‌آهن در کشور وجود دارد که می‌تواند ماده اولیه تولید ۵/۱ میلیارد تن فولاد باشد اما متاسفانه خام‌فروشی‌ها مانع این اقدام می‌شود.

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی متالوژی، فولاد، معدن و صنایع وابسته در این دوره با حضور ۹۰ شرکت از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان‌غربی، مازندران، خراسان شمالی، مرکزی، تهران، یزد، اصفهان و کهکیلویه و بویراحمد و همچنین حضور مستقیم کشور ترکیه و همچنین هشتمین نمایشگاه تخصصی اتوماسیون صنعتی و ابزار دقیق با حضور ۳۰ شرکت از استان‌های تهران و اصفهان از ۲۲ تا ۲۵ مرداد ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان واقع در پل شهرستان برپا است.