سود آربیتراژی «آتی» در تعادل

منیره نظامیوند: روز یکشنبه بازار آتی با وقفه‌ای چند ساعته همراه بود که دلیل آن نیز بروز اشکال فنی در سیستم معاملات اعلام شده است. با این حال روند مبادلات روز یکشنبه با کاهش قیمتی همراه بود که این کاهش بیشتر به دلیل افت اندک قیمت دلار اعلام شده است. با توجه به فشردگی حجم معاملات در ساعات پایانی روز یکشنبه، قیمت تسویه سررسیدها تقریبا معادل قیمت‌های پایانی معاملات اعلام شد. دیروز در ساعات ابتدایی معاملات، بازار آتی بر خلاف حرکت صعودی اونس و دلار و نیز با توجه به افزایش حباب منفی سکه، روندی کاهشی را پشت سر گذاشت.

در حال حاضر بازار روی سودهای آربیتراژی متناسبی قرار دارد که نشان دهنده وجود تعادل در سررسیدهای مختلف آتی است. حباب منفی سکه دیروز به ۱۵ هزار تومان معادل ۵/۱ درصد قیمت سکه رسید که در مقایسه با رقم ۱۱ هزار تومانی روز یکشنبه از رشد برخوردار بود.

نگرانی‌های سیاسی اما در بازار کاهش یافته است. مسوولان کشوری از احتمال بالای توافق نهایی خبر می‌دهند و این موضوع تاثیرات مثبت و مناسبی را روی بازارهای ارز و سکه گذاشته و به آرامش آنها منتهی شده است.

البته افزایش قیمت طلای جهانی مهم‌ترین‌ عامل کنترل‌کننده بازار سکه محسوب می‌شود، با این حال در بازار آتی سررسیدها متعادل ترند.

در بازار ارز؛ دیروز دلار تا ۳۲۸۵ تومان نیز بالا رفت و در ادامه ساعات معاملات تا ۳ هزار و ۲۷۵ تومان کاهش یافت.

دلار در سطح ۳۲۷۰ تومان از حمایت خوبی برخوردار است. دیروز اعلام آمار ماهانه شاخص تورم تولید‌کننده‌ها (PPI) به میزان ۷/۲ درصد از یکسو؛ و نیز نتیجه مذاکرات و اخبار و حواشی پس از آن بالاخص تکذیب خبر دیدار اشتون و ظریف در استانبول ترکیه از دیگر سو، به همراه افت حدود ۵۰۰ واحدی شاخص بورس؛ دست به دست هم دادند تا عامل فاندامنتالی برای تغییر قیمتی دلار وجود نداشته باشد. به عقیده کارشناسان؛ احتمال تثبیت قیمت دلار روی ۳۳۰۰ تومان در کوتاه مدت وجود دارد.

در بازارهای جهانی اما قیمت اونس با ۸/۰ درصد افزایش به ۱۳۰۴ دلار رسید. قیمت اونس چند روزی است که در محدوده هزار و ۲۹۵ تا هزار و ۳۰۵ دلار در نوسان است. در این بین آمارهای جدید منتشر شده حاکی از بهبود وضعیت بخش مسکن آمریکا بوده و نشان می‌دهد که میزان ساخت و ساز مسکن در این کشور طی ماه آوریل به بالاترین حد خود در ۶ سال اخیر رسیده است.

میزان ذخایر طلای صندوق اس‌پی‌دی آر نیز روز جمعه با ۲۶/۰ تن کاهش به کمتر از ۷۸۲ تن رسیده است.

اظهارات ماه گذشته جانت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا در خصوص احتمال افزایش نرخ بهره بانکی تاثیر منفی زیادی بر قیمت جهانی طلا داشته و موجب شده تا ارزش دلار افزایش یابد. فدرال رزرو آمریکا در ۴ نشست قبلی خود ۴۰ میلیارد دلار از محرک پولی ۸۵ میلیارد دلاری را کاهش داده ولی نرخ بهره بانکی را تغییر نداده است.

همچنین طلا از ابتدای سال ۲۰۱۴ تاکنون تحت تاثیر تشدید بحران اوکراین با افزایش روبه‌رو شده و این مساله نشان می‌دهد که این فلز جایگاه خود را به عنوان بهشت امن سرمایه از دست نداده است.

در صورت افزایش شدید نرخ تورم در اقتصاد جهانی یا ادامه تنش و بحران در اوکراین تقاضا برای خرید طلا در بازارهای بین‌المللی افزایش خواهد یافت. قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۶۰/۹۱ دلار در هر اونس معادل ۶/۷ درصد رشد داشته است.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند میانگین قیمت هر اونس طلا تا یک ماه آینده به کمتر از ۱۲۵۰ دلار خواهد رسید. بهای جهانی طلا در پنج سال گذشته از ۹۰۰ دلار به حدود ۱۳۰۰ دلار در هر اونس رسیده است در حالی‌که قیمت آن در سال ۲۰۱۱ تا مرز ۱۹۰۰ دلار نیز پیش رفت و بسیاری از کارشناسان از ثبت رکورد طلای ۲۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۱۲ سخن می‌گفتند که این اتفاق هیچ‌گاه

رخ نداد.

از اواخر سال ۲۰۱۲ میلادی به واسطه بهبود اقتصاد آمریکا وکاهش تنش‌های سیاسی در نقاط مختلف دنیا روند افزایش قیمت طلا متوقف شد و افت قیمت طلا آغاز شد به طوری که قیمت طلا در پایان سال ۲۰۱۳ به حدود ۱۳۰۰ دلار رسید.

به‌طور سنتی طلا در مقابل رشد نرخ تورم و تنش‌های سیاسی در جهان واکنشی مثبت دارد و این در شرایطی است که با وجود تنش‌ها در اوکراین قیمت این فلز زرد رنگ افزایش چشمگیری نیافته و کارشناسان با توجه به بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا و رشد ارزش دلار افقی منفی را پیش روی این بازار ترسیم کرده و زمان حاضر را برای خرید طلا مناسب نمی‌دانند.

تحلیلگران اقتصادی در شرایط کنونی سطح حمایتی طلا را ۱۲۸۰ دلار و سطح مقاومتی را ۱۳۲۰ دلار می‌دانند و معتقدند با شکسته شدن سطح مقاومتی زمینه لازم برای افزایش بیشتر طلا و حتی دستیابی به قیمت ۱۴۰۰ دلار فراهم می‌شود.

سود آربیتراژی «آتی» در تعادل