خریدهای پایان سال بازار فولاد راه افتاد
گروه بورس کالا- پس از مدت‌ها کاهش متوالی قیمت‌ها و نبود خریدار عمده در بازار آهن، از ابتدای هفته تاکنون قیمت انواع محصولات فولادی با رشد معناداری در سطح بازار مواجه شده‌‌اند به طوری که در این چند روز اکثر سایزهای میلگرد فولادسازان خصوصی و ذوبی و همین‌طور اغلب شاخه‌های تیرآهن روزانه تا سقف 2/2 درصد افزایش قیمت را نسبت به روز قبل تجربه کرده‌اند.
هرچند ثبات نسبی قیمت شمش در هفته‌های گذشته این امیدواری را در بازار ایجاد کرده بود که قیمت‌ها شاید از این پس ثابت یا در مسیر صعودی حرکت کنند، اما معامله‌گران معتقدند، فولادسازان تنها برای شوک دادن به بازار خرید و تحرک معاملات است که در این سه روز از عرضه محصول خودداری کرده یا قیمت‌های فروش محصولات خود را روزانه تا کیلویی ۳۰-۱۰ تومان افزایش داده‌اند و این موضوع ارتباطی به ثبات چند وقت اخیر قیمت شمش ندارد.
هم‌اکنون درحالی که نقدینگی فولادسازان به شدت کاهش یافته، تعهدات مالی آنها به خصوص با نزدیک شدن به پایان سال روند فزاینده‌ای به خود گرفته است، بنابراین واحدهای فولادی برای فروش محصول و جذب نقدینگی مورد نیاز در این دوره متمایل به استفاده از استراتژی کنترل‌ دستوری حجم عرضه و افزایش نرخ‌های پیشنهادی تولیدات خود شده‌اند.
به این ترتیب به رغم آنکه در روز نخست رشد قیمت‌ها در بازار فولاد، برخی فعالان بازار نسبت به تداوم آن در روزهای آتی ابراز تردید کرده و واکنش خریداران را نسبت به این شوک قیمتی، کوتاه مدت و گذرا ارزیابی می‌کردند، گویا خریدهای پایان سال بازار فولاد رسما کلید خورده است؛ چراکه علاوه بر تجار و عمده فروش‌های بازار، خرده‌فروش‌ها نیز خریدهای انباری را آغاز کرده‌اند تا موجودی خالی انبارهای خود در چند ماه گذشته را اندکی بهبود ببخشند.
البته معامله‌گران عنوان می‌کنند، مساله دیگری که توانسته انگیزه لازم برای حضور در مبادلات بازار و بورس کالا را میان خریداران فولاد تقویت کند افت پی‌در‌پی ارزش بازار سهام و از سوی دیگر رشد قیمت طلا در روزهای اخیر است، به طوری‌که تجار و فعالانی که در زمان رکود مبادلات آهن، سرمایه‌های مالی خود را در بازار سرمایه به جریان انداخته بودند با خارج کردن بخشی از نقدینگی خود از این بازار، به معاملات فولاد و خریدهای انباری پایان سال متمایل شده‌اند.
از سوی دیگر همسو با آغاز خریدهای بازار آهن، بورس کالا نیز که در هفته‌های گذشته معاملات پایان سال مواد اولیه از قبیل شمش را کلید زده بود با رونق نسبی معاملات مقاطع فولادی روبه‌رو شده است. روز یکشنبه شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر در دو عرضه نقدی و سلف سبد میلگرد تولیدی خود را به ترتیب با قیمت‌های پایانی ۱۵۳۸ و ۱۴۵۷ تومان در حجم‌های ۱۳۲۰ و ۳۳۰۰ تن فروخت. در همین حال روز گذشته نیز فولاد آذربایجان موفق به فروش ۵۵۰۰ تن سبد میلگرد با قیمت ۱۵۴۳ تومان شد. این در حالی است که برای خرید این محصول نزدیک به ۱۲ هزار تن مازاد تقاضا نیز شکل گرفت.
در این روز همچنین فولاد خوزستان ۹۵ هزار تن شمش بلوم را با قیمت ۱۳۸۰ تومان به شرکت‌های فولاد آذربایجان و گروه ملی صنعتی فولاد ایران و همین‌طور ۷ هزار و ۶۵۰ تن تختال را با قیمت ۱۴۱۰ تومان به شرکت‌های فولاد اکسین خوزستان و نورد و لوله اهواز فروخت.