گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: رضایت بخش بودن نتایج مذاکرات هسته‌ای در ژنو، خبر بسیار خوشی بود که دیروز را تبدیل به روز متفاوتی برای بازارهای ارز، سکه و طلا کرد.
نیمه شب یکشنبه (به وقت تهران) بود که با پایان یافتن روز پنجم از دور سوم گفت‌و‌گوهای هسته‌ای میان ایران و ۱+۵، به تدریج خبرها از مقر این مذاکرات در ژنو به بیرون درز کرد و مشخص شد که در نهایت متن توافق میان کشورمان و ۶ قدرت جهانی به امضا رسیده است. این خبر چنان پر قدرت و مهم بود که از همان زمان، بازاریان، معامله‌گران ارز و سکه و کسانی که منتظر اعلام قیمت‌های این ارز مهم و طلا و سکه بودند، می‌دانستند که قرار است این بازارها دیروز را با کاهش شدید قیمت‌ آغاز کنند.
این اتفاق رخ داد و با شروع به کار بازار قراردادهای آتی سکه بورس کالا در ساعت ۱۰:۳۰ صبح دیروز، خریداران و فروشندگان با تابلوی قرمز رنگی مواجه شدند که نشان می‌داد تمام سررسیدها در حدود ۵ درصد کاهش قیمت داشتند؛ یعنی ریزش بیش از ۴۰ هزار تومانی بهای این سکه‌ها. در چنین شرایطی، دلار که مدتی است نوسانات اندکی را تجربه می‌کند؛ روز گذشته با کاهش حدود ۶۰ تومانی (۲ درصد) مواجه شده و به ۲۹۳۰ تومان رسید؛ البته این ارز صبح دیروز قیمت ۲۹۲۰ تومان را هم تجربه کرده بود. در این میان، ریزش سکه‌های نقدی و آتی به ترتیب کمتر از چهار درصد و در حدود ۵ درصد بود.
با شروع معاملات سکه در بازار نقدی، سکه طرح جدید و قدیم شاهد ریزش ۳۴ هزار تومانی بودند و در ادامه معاملات روز گذشته نوسانات بهای این سکه‌ها در محدوده ۲۹ تا ۴۳ هزار تومان (تا لحظه تنظیم این گزارش) دنبال شد. این مساله موجب شد تا بعد از حدود دو سال، سکه حباب منفی بگیرد، به طوری که زیر ارزش طلای خود و طلای آب شده معامله شد. همچنین با توجه به بهای فعلی اونس طلا و قیمت دلار، سکه دارای حباب منفی است. در چنین شرایطی که سکه از حباب منفی برخوردار شده، نزدیک‌ترین سررسید آتی سکه که تحویل آن کمتر از یک ماه دیگر خواهد بود، روز گذشته زیر قیمت نقدی معامله می‌شد.
از بهای نیم و ربع سکه نیز بین ۱۱ تا ۱۳ هزار تومان کاسته شد. فضای روانی روز یکشنبه به شدت تحت تاثیر مهم‌ترین رویداد روز گذشته برای ایران و جهان بود. بنا به گفته صرافان سکه و ارز، دیروز مردم نسبت به آخرین قیمت‌ها بسیار کنجکاو بودند اما خرید و فروشی صورت نمی گرفت. بازاریان هم البته پیش‌بینی می‌کردند که با توافق در مذاکرات، قیمت‌ها در بازار نسبت به روز شنبه نزولی شود، اما در عین حال بر این باورند که این کاهش قیمت‌ها و نوسانات قیمتی دوام چندانی ندارد؛ چراکه بازار نرخ خود را پیدا کرده و در همین حدود باقی خواهد ماند. در همین حال برخی فعالان بازار ارز پیش‌بینی می‌کنند که با اعلام اخبار خوش هسته‌ای، بازارها روزهای خوبی را پیش رو داشته باشند و قیمت‌ها به سمت کاهش پیش برود. به هر ترتیب پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها برای سکه و طلا طی روز گذشته همچنان پابرجا بود؛ البته روند نزولی از روز شنبه در بازار کلید خورده بود و دیروز هم همان رویه با سرعتی بیشتر تداوم داشت. نکته‌ای که در این میان از نظر فعالان بازار ارز دور نمانده، اقدامات دستوری بانک مرکزی است، به طوری که این احتمال از نظر این گروه وجود دارد که این بانک با مداخله مستقیم از کاهش قیمت‌ها جلوگیری کند. البته بانک مرکزی تنها با اعمال یک سیاست پولی مشخص از قبیل تزریق نکردن ارز به بازار یا ارائه یک بسته پولی، قادر به جلوگیری از ریزش قیمت دلار در بازار آزاد است که چنین سیاستی هم البته از حدود یک سال پیش تاکنون اعمال شده است. البته این بانک می‌تواند در مرکز مبادلات ارزی مکانیزمی را به منظور کنترل نرخ ارز پیاده کند؛ اما در بازار آزاد با شرایط فعلی چنین گزینه‌ای دور از ذهن می‌نماید.
بیش از یک ماه است که روند کلی بازار نقدی و آتی سکه نزولی است که طی این مدت به طور مستقیم و محسوس از اونس طلا جهت گرفته است و با توجه به اینکه پیش‌بینی آینده این فلز نیز اغلب کاهشی است، برخی تحلیلگران بازار، ریزش‌های روز گذشته در بازارهای داخلی را همچنان متاثر از روند اونس می‌دانستند.
پیش‌بینی رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر از تاثیر مذاکرات ژنو بر کاهش قیمت سکه‌ها در بازار روز گذشته این بود که با توجه به جو روانی حاکم، تعداد فروشندگان و عرضه سکه به بازار افزایش یابد. بازار آتی سکه در دو ماه گذشته جوی آرام و راکد را پشت سر گذاشته بود؛ اما دیروز آرامش بازار به هم خورد. برای ساعاتی اختلاف بین سررسیدهای آذر و دی روز گذشته حدود ۱۰ هزار تومان (یک درصد اختلاف) و بین دو سررسید دور این بازار ۲۲ هزار تومان بود. روند روز گذشته این بازار موجب شد تا سود آربیتراژ افزایش پیدا کند که به این ترتیب بازگشت آربیتراژورها به آتی سکه، می‌تواند بر رونق بازار بیفزاید.
نکته دیگر این بود که دیروز در نیم ساعت ابتدایی آتی سکه، بیش از دو هزار قرارداد مورد معامله قرار گرفت و در ابتدا این فروشندگان بودند که فعال‌تر عمل کردند، اما همانند روز شنبه، ادامه معاملات شاهد افزایش چندانی در حجم دادو ستدها نبود، به طوری که با گذشت چهار ساعت از شروع بازار، بیش از چهارهزار قرارداد معامله شده بود.

آرامش آتی سکه به‌هم خورد

آرامش آتی سکه به‌هم خورد