با تامین اعتبار دوازده شرکت توزیع نیروی برق جدید توسط شرکت توانیر در آبان ماه جاری، تعداد خریداران برق در بورس انرژی به بیست و شش شرکت رسید.

به گزارش «ایسنا»، محمد حسین عسگری، رییس اداره عملیات بازار بورس انرژی با بیان این مطلب افزود: در آبان ماه سال جاری شرکت‌های توزیع نیروی برق استان‌های قزوین، قم، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، گیلان، فارس، زنجان، یزد، لرستان و خوزستان، همچنین غرب مازندران و شهرستان مشهد، جهت خرید برق در بورس انرژی توسط شرکت توانیر تامین اعتبار شدند.
وی افزود: تا پیش از این 14 شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، نواحی تهران، استان البرز، استان اصفهان، استان خراسان رضوی، شهرستان اهواز، شهرستان شیراز، استان بوشهر، جنوب استان کرمان، شمال استان کرمان، استان سیستان و بلوچستان، استان مازندران، استان کرمانشاه و استان گلستان، خریداران قراردادهای سلف موازی استاندارد برق در بورس انرژی بودند. رییس اداره عملیات بازار بورس انرژی افزود: از تاریخ شروع رسمی معاملات در بورس انرژی در 19 اسفند 91 تا ابتدای آذر ماه امسال، تعداد 163 هزار و 377 قرارداد سلف موازی استاندارد برق در قالب 3 هزار و 516 معامله به ارزش 563 میلیارد ریال در بورس انرژی خرید و فروش شده است که معادل یک میلیون و 422 مگاوات ساعت برق بوده است.
بنا بر اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس انرژی وی گفت: بیشترین ارزش معاملات برق مربوط به نمادهای بار پایه روزانه به ارزش 282 میلیارد و 311 میلیون ریال بوده است و پس از آن بیشترین ارزش معاملات به ترتیب متعلق به نمادهای بار پیک روزانه به ارزش 193 میلیارد ریال، میان‌باری روزانه و کم‏باری روزانه است. عسگری همچنین از افزایش هفت درصدی حجم و 33 درصدی ارزش معاملات برق در دو هفته منتهی به اول آذر ماه 92 در مقایسه با دو هفته پیش از آن خبر داد. رییس اداره عملیات بازار بورس انرژی، رشد حجم معاملات برق در بورس انرژی طی هفته‏‌های گذشته را ناشی از اعتماد بیشتر نیروگاه‏ها و شرکت‌های توزیع به سازوکار معاملات و کشف قیمت برق در بورس انرژی دانست و ابراز امیدواری کرد با افزایش اعتبار تخصیصی بابت خرید برق به شرکت‌های توزیع، حجم معاملات برق در بورس انرژی افزایش پیدا کند.
رییس اداره عملیات بازار بورس انرژی، به همکاری تنگاتنگ شرکت مدیریت شبکه برق ایران و شرکت توانیر برای توسعه معاملات برق در این بورس اشاره کرد و از تدوین طرح‌هایی با مشارکت شرکت‌های مذکور در این زمینه خبر داد که پس از نهایی شدن به نحو مقتضی اطلاع رسانی می‌شود. ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی در سال جاری به بیش از 1000 میلیارد ریال رسید که با احتساب معاملات بازار مشتقه (تابلو برق)، ارزش کل معاملات هشت ماه ابتدایی سال جاری به حدود 1600 میلیارد ریال بالغ شده است.
بورس انرژی میزبان معاملات میعانات گازی
در عین حال مدیرعامل بورس انرژی از آغاز معاملات میعانات گازی از امروز یکشنبه در تالار این بورس خبر داد و گفت: قرار است از روز یکشنبه سه هزار و ٥٠٠ بشکه میعانات گازی به صورت روزانه در بورس انرژی معامله شود. به گزارش «شانا» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه دکتر سید علی حسینی با بیان اینکه بورس انرژی دو محصول میعانات گازی و نفت خام را با همکاری شرکت ملی نفت ایران وارد چرخه معاملات می‌کند، اظهار کرد: در گام اول میعانات گازی و در مرحله بعد نفت خام وارد بورس انرژی می‌شود.
مدیر‌عامل بورس انرژی درباره معامله نفت خام نیز گفت: با توجه به نظر مثبت وزیر نفت برای عرضه نفت خام در بورس انرژی معامله نفت خام نیز به‌زودی و در چند ماه آینده در این بورس انجام می‌شود.