آف‌گریدها در رقابت معامله شدند

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: رینگ پتروشیمی روز گذشته تحت تاثیر از کاهش نرخ جهانی نفتا و پلی‌اتیلن در گروه شیمیایی‌ها نیز با عدم تقاضا روبه‌رو شد، به این ترتیب اکثر محصولات شیمیایی با نرخ پایه و برخی از آنها نیز در مچینگ معامله شدند.

در این روز اگرچه برای خرید آف‌گریدها در رینگ پتروشیمی مانند هفته‌های گذشته رقابت شد، اما میانگین نرخ این کالاها متاثر از بازارهای جهانی با افت قیمت مواجه شدند.

معاملات روز گذشته رینگ پتروشیمی بار دیگر با سهمیه‌بندی و فروش محصولات به افراد دارای پروانه بهره‌برداری ادامه یافت.

به اعتقاد آگاهان بازار، فروش محصولات به پروانه‌داران طی هفته گذشته و جاری بازار رقابتی بورس کالا را به بازاری کاملا بی رونق تبدیل کرده است.

به گفته بسیاری از خریداران محصولات پتروشیمی، در هفته گذشته و جاری سهمیه‌بندی محصولات تنها سبب شده است تا تاجران کالاهای مورد نیاز خود را با قیمتی بالاتر خریداری کنند؛ چراکه آنها مجبور هستند تا در این روزها به خرید پروانه بهره‌برداری

روی بیاورند.

این در حالی است که بیشتر فعالان بازار بر روی این موضوع تاکید دارند که برخلاف نظر بازرگانی پتروشیمی و وزارت صنایع خریداران در پشت تالار شیشه ای همان خریداران دو هفته پیش هستند و تنها اقدام به خرید پروانه بهره‌برداری می‌کنند.

با این حال، در این روز نیز محصولات شیمیایی نیز به پروانه‌داران فروخته شد و تنها خرید محصولات آف‌گرید نیاز به پروانه بهره‌برداری نداشت.

در این روز به گفته آگاهان بازار، EX۵ و ۷۲۴۰ آف، ۱۰۰ تومان پایین تر از نرخ ON این محصولات خریداری شدند.

پیش‌بینی بازار پتروشیمی در روزهای آتی

افت نرخ جهانی محصولات پتروشیمی در هفته‌های گذشته سبب شده است تا معاملات در رینگ پتروشیمی در جوی بسیار آرام برگزار شود.

به گفته فعالان اقتصادی، کاهش نرخ جهانی نفت، پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن در ماه گذشته و همچنین محدودیت‌های اقتصادی در روزهای اخیر سبب شده است تا نرخ محصولات پلیمری با افت روبه‌رو شود. گفته می‌شود صادرات مجتمع‌های پتروشیمی به کشورهای دیگر نیز کاهش یافته است و به این ترتیب بازار پتروشیمی‌ها تحت تاثیر مسائل اخیر با عدم تقاضا روبه‌رو شده و احتمال می‌رود در هفته‌های آتی با رکود مواجه شود.

بیشتر آگاهان بازار هفته آتی نیز بازار پتروشیمی‌ها را با افت قیمت همراه می‌دانند و معتقدند اگر روند کاهشی قیمت‌ها ادامه دار شود، بازار با رکود مواجه خواهد شد.

در روزهای اخیر به کف رسیدن نرخ محصولاتی همچون EX۵، BL۳ و ۵۲۵۱۸، همچنین کاهش ۱۰۰ تومانی نرخ ABS و معاملات مچینگ این کالا سبب شد تا تاجران بیشتری از روند کاهشی نرخ‌ها ابراز نگرانی کنند.

رقابت برای خرید متانول پتروشیمی شیراز

در این روز جوش‌شیرین با نرخ هفته‌های گذشته؛ یعنی ۴۵۰ تومان و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که تنها ۱۱۰ از آن توسط کارگزاران خریداری شد.

در معاملات این روز همچنین متانول پتروشیمی فن‌آوران و شیراز با دو نرخ ۲۴۵ و ۱۹۲ تومان عرضه شد که تنها متانول پتروشیمی شیراز معامله شد. خریداران در این روز به گفته فعالان بازار، به دلیل نرخ بالای متانول پتروشیمی فن‌آوران استقبالی از این کالا نکردند؛ اما متانول پتروشیمی شیراز در رقابت با نرخ ۲۵۱ تومان خریداری شد.

در این روز همچنین برای خرید کربنات سدیم سنگین کارگزاران به رقابت پرداختند، این کالا با نرخ ۲۰۳ تومان و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت با قیمت ۲۳۸ تومان خریداری شد.