عرضه‌های مبارکه در بورس از سرگرفته شد

انتظار خریداران مبنی بر کاهش نرخ ورق محقق نشد

گروه بورس کالا- به دنبال توافق وزارت صنایع و معادن و وزارت اقتصاد، محدودیت‌هایی که از اسفند ماه سال گذشته در عرضه محصولات فولاد مبارکه به کار گرفته شده بود، حذف شد و از دیروز مجددا عرضه ورق‌های فولادی این شرکت طبق روال قبل و بدون هیچ محدودیتی در بورس کالا به مشتریان آغاز شد.

بر اساس این گزارش، از اسفند ماه سال گذشته و به دنبال رشد ناگهانی قیمت‌ها در بورس کالا، وزارت صنایع از مبارکه خواست تا کالاهای خود را تنها به خریدارانی که پروانه تولید دارند عرضه کند، اما با توجه به منافاتی که این مساله با قوانین بورس داشت، با نظارت سازمان بورس و از۳ هفته قبل بورس کالا از عرضه محصولات فولاد مبارکه جلوگیری کرد.

اعتراض‌ها ادامه دارد

جدا از اینکه این تصمیم با قوانین بورس منافات داشت، از سوی دیگر روند بازار آهن کاملا نسبت به اسفند ماه سال قبل که این تصمیم گرفته شد شرایط متفاوتی را داشت، از این‌رو کارشناسان و معامله‌گران بازار ورق این محدودیت را غیرمنطقی توصیف می‌کردند.

اگرچه این محدودیت از معاملات ورق‌های مبارکه دیروز برداشته شد، اما هنوز هم فعالان بازار بر این عقیده‌‌اند که بورس کالا بسیار دیرهنگام نسبت به آن عکس‌العمل نشان داد و اگر زودتر اقدامی در این زمینه می‌شد، تعداد قابل توجهی از مشتریان بورس دچار ضرر و زیان‌های هنگفت نمی‌شدند؛ چراکه طبق اظهارات تعدادی از کارگزاران، مشتریانی که در زمان اجرای محدودیت‌ها خرید کرده بودند، هنوز موفق به دریافت کالا و یا وجه خود نشده‌‌اند.

با توجه به اینکه در زمان مورد نظر خریداران موظف بودند تا قبل از آغاز معاملات روزانه تالار به جای ۱۰ درصد، کل ۱۰۰ درصد وجه تضمین خرید را واریز کنند، عدم تحویل کالا و یا این وجه به مشتریان، باعث شده تا آنها نسبت به بورس اطمینان خود را از دست بدهند؛ چرا که نه تنها نتوانستند وجه خود را پس بگیرند، بلکه از طرفی به دلیل اینکه کالاهای مورد نظر را دریافت نکرده‌‌اند، نتوانستند از این خرید خود استفاده لازم را بکنند.

بورس، شکایات مشتریان را پیگیری می‌کند

با توجه به اینکه در جریان عرضه‌های دیروز همچنان برخی از کارگزاری‌ها نسبت به عدم تحویل کالا یا وجه مشتریان معاملات قبلی اعتراض داشتند، از این رو ناظر تالار اعلام کرد این شکایات از طریق بورس قابل پیگیری است، ضمن اینکه تجاری که قبلا بدون پروانه تولید خرید کرده و تحویل نگرفته‌اند، می‌توانند در معاملات فعلی مبارکه مجددا وارد رینگ شده و با توجه به وجهی که قبلا برای معاملات قبلی واریز کرده‌اند، اقدام به خرید مجدد کالا کنند که البته این پیشنهاد هم چندان مورد توجه کارگزاری‌ها و مشتریان آنها

قرار نگرفت.

خریداران انتظار نرخ‌های پایین تر را داشتند

روز گذشته فولاد مبارکه عرضه‌های خود را در حالی از سر گرفت که نرخ پایه پیشنهادی این شرکت برای ورق گرم ۶۱۰ تومان بود، اما برخی از کارگزاران معتقد بودند که عرضه‌کننده باید نرخ‌های خود را تعدیل می‌کرد؛ چراکه به گفته آنها، طی مدتی که مبارکه در بورس عرضه نداشته نرخ آهن آلات چه در بورس و چه در بازار آزاد کاهش داشته و از این رو باید نرخ‌های پایین‌تری پیشنهاد می‌شد.

در همین رابطه، یکی از تجار بازار آهن با اشاره به اینکه مشکلاتی که محدودیت‌های عرضه محصولات مبارکه در بورس برای تجار به وجود آورد، این تجار را در ۲ ماه اخیر به سمت بازار وارداتی سوق داده، معتقد است بازار از آنجا که انتظار ورود کالاهای وارداتی را دارد گرایشی به نرخ‌های اعلام شده در بورس ندارد کما اینکه دیروز نیز پس از عرضه نخستین کالای مبارکه و کشف نرخ آن با ۵۰۰ تن در حالی که ۱۰ هزار تن عرضه شده بود، کارگزارانی که نرخ را قبول نداشتند به این اقدام اعتراض کردند و در نهایت، حجم محدودی در رینگ

فروش رفت.

فروش ۴۱۰۰ تن ورق در رینگ اصلی

دیروز در بورس کالا ورق گرم B با نرخ ۶۱۰ تومان عرضه شد که ۵۰۰ تن از آن معامله شد.

ورق گرم C نیز ۲۲۰۰ تن با نرخ ۶۱۰ تومان معامله شد. ورق سرد B نیز در این روز با نرخ ۸۱۰ تومان ۱۰۰۰ تن معامله شد. ورق گالوانیزه دیروز با نرخ ۹۱۰ تومان با نرخ ۳۰۰ تن معامله شد. ورق قلع‌اندود ۱۰۹۴ تومان و مجموعا ۱۰۰ تن معامله شد.

تثبیت قیمت مقاطع در بورس

دیروز در معاملات بورس کالا ذوب‌آهن نیز عرضه داشت که نرخ محصولات آن ثابت ماند، اگرچه عرضه‌های این شرکت مورد معامله قرار گرفت، اما فعالان بازار معتقدند هنوز شرایط در بازار به گونه‌ای نشده که خریداران به طور مصمم وارد بازار شوند.

در این روز سبد تیرآهن ۱۴ تا ۲۴ ذوب آهن با نرخ ۶۹۹ تومان ۵۰۰ تن معامله شد. سبد میلگرد A-۳، ا۲۴ و ۲۵ با نرخ ۶۳۰ تومان ۲۵۰ تن معامله شد.

سبد میلگرد A-۳،ا۱۲ تا ۱۸ با نرخ ۶۳۲۱ ریال ۸۰۰ تن فروش رفت. سبد میلگرد A-۳، ا۸ تا ۲۸ نیز با نرخ ۶۳۵ تومان ۳۵۰۰ تن و از سبد میلگرد A-۳، ا۸ تا ۳۲ نیز ۴۴۰۰ تن با نرخ ۶۲۳ تومان معامله شد.

سبد تیرآهن و میلگرد این شرکت با قیمت ۶۶۵ تومان عرضه شد که پس از رقابت قیمت آن در بالاترین حد تنها یک تومان رشد کرد و ۲۲۰۰ تن کالای عرضه شده فروش رفت.

اولین عرضه کک‌سازی زرند در بورس

دیروز کک متالوژی شرکت کک‌سازی زرند در بورس برای اولین بار عرضه شد که طبق اظهارات حسینی، مدیرعامل این شرکت محصول عرضه شده سایز ۸۰ تا ۱۴۰ میلیمتر بوده و قابل استفاده در تمامی شرکت‌های فرو آلیاژی است. وی با بیان اینکه این شرکت ۲ سال قبل راه‌اندازی شده اعلام کرد که طبق تصمیمات مدیران و موافقت بورس از امسال تصمیم گرفته شد تا محصول این شرکت در بورس کالا عرضه شود.

نرخ این کالا ۴۰۰ تومان بود که با همین نرخ ۱۰۰۰ تن معامله شد.