کاهش عرضه بیلت کشورهای مشترک‌المنافع به ایران
محمدحسین بابالو
عرضه‌کنندگان بیلت کشورهای مشترک‌المنافع به ایران، برای بار دوم عرضه این کالا را به ایران کاهش دادند.

تامین‌کنندگان بیلت کشورهای مشترک‌المنافع قیمت بیلت پیشنهادی تولید در ماه جولای و حمل در ماه آگوست خود را برای تحویل قبل از گمرک در بنادر شمالی ایران بین 485 تا 490 دلار بر هر تن را اعلام کردند.
به گزارش متال بولتن، این قیمت به نسبت هفته گذشته ۱۵ تا ۲۰ دلار بر هر تن و به نسبت دو هفته پیش ۳۵ تا ۴۰ دلار بر هر تن کاهش را نشان می‌دهد.
به گفته یکی از تجار، طبیعتا ایران یکی از بازارهای مهم برای تامین‌کنندگان کشورهای مشترک‌المنافع است، بنابراین آنها اجازه نخواهند داد تا هیچ دستور خریدی براساس قیمت‌های انعطاف‌پذیرشان از دست برود؛ مخصوصا در بازار موجود که توسط خریداران تعیین تکلیف می‌شود.
قیمت بیلت کشورهای مشترک‌المنافع در اواسط آوریل افزایش چشمگیری داشت؛ تا جایی‌که به قیمت‌های ۶۸۰ تا ۶۹۰ دلار تحویل قبل از گمرک در بنادر شمالی کشور ایران رسید.
روند نزولی عرضه بیلت کشورهای مشترک‌المنافع از اواخر ماه آوریل آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. با این وجود خریداران ایرانی باز هم به دنبال قیمت‌های پایین‌تری برای این کالا هستند. بازار بیلت کشور ترکیه نیز با تضعیف مواجه شده است.
کارخانه‌های کوچک ترکیه قیمت صادراتی بیلت خود را برای ماه ژوئن (ماه جاری میلادی) ۳۰ دلار کاهش داده‌اند.
آخرین قیمت بیلت صادراتی کشور ترکیه برای تحویل بار کشتی در بنادر این کشور به 480 تا 490 دلار برهر تن کاهش داشته که به نسبت هفته گذشته و قیمت‌ها 500 تا 510 دلار بر هر تن چیزی نزدیک به 20 دلار کاهش را نشان می‌دهد.
به گفته یکی از نمایندگی‌های تولیدکنندگان بیلت ترکیه در مصر هم‌اکنون تجار و کارخانجات نورد مصر هم‌اکنون بیلت ترک را رها نموده و دلیل آن را غیر قابل کار بودن قیمت‌ها عنوان نموده‌اند. خریداران مصری بیلت ترک قیمت پیشنهادی ۴۹۰ دلار در هر تن را غیرقابل کار عنوان نموده‌اند.
به گفته یکی از تجار بیلت ترکیه هم‌اکنون تردیدهای بسیاری در خصوص قیمت این کالا وجود دارد و مشتری‌های من در شمال آفریقا خود را از بازار کنار کشیده‌اند. او اضافه کرد وقتی قیمت‌ها کاهش یابد خریداران ترسیده و از خرید امتناع می‌کنند، ولی وقتی قیمت‌ها افزایش یابد آنها به بازار برخواهند گشت.
بازار کساد محصولات طویل در شمال آفریقا سرعت انعقاد قرارداد و ثبت قیمت بیلت ترکیه را شدیدا کاهش داده است.
به گفته یکی دیگر از تجار بیلت ماه رمضان در حال نزدیک شدن است و بازار شمال آفریقا نیز در حال تضعیف می‌باشد، بنابراین تجار محموله‌های کوچک خریدارای می‌کنند.
با توجه به این موارد قیمت بیلت وارداتی کشور ما نیز با کاهش مواجه خواهد شد. در هفته گذشته متوسط قیمت بیلت مورد معامله در بنادر شمالی کشورمان چیزی نزدیک به ۵۶۰ تومان بر هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفته است. با توجه به این موارد احتمال کاهش این قیمت‌ها محتمل بوده و قیمت ۵۵۰ تومان بر هر کیلوگرم پیش‌بینی می‌شود. بر اساس آمارهای جدید منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی در ۲ ماه ابتدایی سال جاری شمسی واردات محصولات نیمه نهایی ایران بالاخص بیلت به رقمی نزدیک به ۵۰۰ هزار تن بالغ شده است. براساس گزارشات مشابه این ارگان دولتی واردات این نوع کالاها در سال گذشته به رقم ۴/۴ میلیون تن بالغ گشته است.