گروه بورس کالا- سردار خالدی: دیروز بازار رینگ صادراتی تا قبل از جلسه بعدازظهر تکرار رینگ صادراتی گندم خوراکی خوزستان تنها شاهد داد و ستد ۵ هزار تن گندم خوراکی گلستان به ارزش ۸۲۵ هزار دلار بود. به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، روز گذشته تالار رینگ صادراتی روز پر هیجانی را پشت سر گذاشت؛ به طوری که بازار با عرضه بالای یک میلیون تنی روبه‌رو بود وجود مشتریان خارجی و داخلی با تقاضای بالا نیز بر هیجان بازار می‌افزود.

هرچند در بازار دیروز، با وجود صحبت‌های فراوان در طول مبادلات و حتی بعد از پایان معاملات نمایندگان دولتی، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، به عنوان فروشنده با تقاضای ۵۵۰ هزار تنی مشتری خارجی که برای هر تن گندم خوراکی خوزستان ۱۵۵ دلار پیشنهاد داده بود، به توافق نرسیدند؛ اما بعد از پایان مبادلات تالار در ۳۰/۱۲ ظهر خبر رسید با جلسه‌ای که احمدی ابهری، قائم‌مقام شرکت بازرگانی دولتی (به عنوان نماینده شرکت و دولت در رینگ صادراتی بورس کالا) با علیخانی، معاون وزیر بازرگانی و مدیریت شرکت بازرگانی دولتی داشته، مقرر شد بعدازظهر دیروز با حضور نمایندگان دولتی و مشتری خارجی بورس کالا معاملات رینگ صادراتی با حضور دو طرف معامله برای گندم خوزستان و هرمزگان دوباره تکرار شده تا در صورت توافق طرفین یکی از پررونق‌ترین معاملات رینگ صادراتی به ثبت برسد.

این در حالی بود که دیروز صبح نمایندگان دولتی برای هر تن گندم خوراکی ۱۶۱ دلار پیشنهاد داده بودند که مشتری خارجی ۱۵۵ دلار را به عنوان بالاترین نرخ تقاضا عنوان کرده بود و همین سبب شد که به توافق نرسند. در واقع تقاضای ۵۵۰ هزار تنی این مشتری برای گندم خوراکی خوزستان در مقابل ۷۵۰ هزار تن عرضه بود.

اما دیروز برای ۲۰ هزار تن گندم خوراکی گلستان که هر تن ۱۶۵ دلار پیشنهاد شده بود، ۵ هزار تن آن به همان قیمت ۸۲۵ هزار دلار به فروش رسید. همچنین روز گذشته در مجموع یک میلیون و ۹۵ هزار تن گندم خوراکی و دورم عرضه شده رینگ صادراتی ۵۵۵ هزار تن تقاضا داشت. که این امکان وجود دارد تا با برگزاری جلسه بعدازظهر دیروز برای گندم خوراکی خوزستان و هرمزگان این رقم افزایش یابد. این در حالی است در مبادلات صبح دیروز تنها ۵ هزار تن گندم خوراکی گلستان به ارزش ۸۲۵ هزار دلار به فروش رسید. از مجموع کل عرضه‌های دیروز بازار، ۲۵ هزار تن گندم دورم و یک میلیون و ۷۰ هزار تن گندم خوراکی از استان‌های مختلف کشور بود.