رویترز به نقل از اوروبیس، بزرگ‌ترین شرکت ذوب مس اروپا، گزارش داد که قیمت‌های مس احتمالا در حد سطوح بالای جاری باقی خواهد ماند و در صورتی که تقاضا افزایش یابد، قیمت‌ها بالاتر هم خواهند رفت. این شرکت گفت که سرمایه‌گذاری مالی عامل مهمی در رشد کلی قیمت جاری مس بوده است. همچنین سیر صعودی تقاضای چین و انتظار برای بهبود تقاضا در دیگر نقاط جهان نقش چشمگیری در این رشد قیمت داشته‌اند. شرکت مزبور گفت که بنا بر این رشد بیشتر در صورت عدم وقوع رویداد قابل توجهی بعید به نظر می‌رسد و احتمال افت شدید قیمت این فلز نیز وجود ندارد. با این وجود، قیمت مس ممکن است هر روز نوساناتی داشته باشد. قیمت مس در سال گذشته ۱۴۰ درصد رشد کرد و در سال جاری تاکنون نیز حدود ۸ درصد افزایش داشته است.

علل این رشد قیمت خریدهای چین و سرمایه‌گذاران، بهبود اقتصادهای کلان و ضعیف‌تر شدن دلار بوده است. اوروبیس گفت که تقاضای مس چین در ماه مارس بر مبنای گزارش‌های رسیده از طیف وسیعی از صنایع مصرف‌کننده مس این کشور افزایش یافته و واردات این کشور در ماه یاد شده بسیار بالا گزارش شده است.

فروش اتومبیل‌های جدید در فصل نخست سال جاری ۷۶ درصد رشد داشت. این شرکت گفت که اتومبیل‌سازان اروپایی تنها می‌توانند خواب چنین رشدی را ببینند، اما وضعیت اگر بر اساس رشد چشمگیر در صادرات سنجیده شود، رو به بهبود است.

اوروبیس گفت پیش‌بینی می‌شود که بهبود کلی، ‌گرچه نه در مقیاس بالا، در اقتصاد اروپا رخ دهد. این شرکت گفت که با این وجود تقاضای مس هنوز در اروپا وجود دارد، چون ذخایر انباری مس کاتد در حال ته کشیدن‌ هستند و صنایع فرآوری مس در فصل دوم نشان می‌دهند که با تعطیلات عمومی اندکی که در پیش است و عدم مرخصی کارکنان، راه تولید فراوان را در پیش گرفته‌اند. اوروبیس افزود که تجارت فرآورده‌های مسی از بهبود اقتصادی منتفع شده و همچنان با تقاضای بالا روبه‌رو است.

اوروبیس گفت که پریمیوم کاتد روتردام در حال حاضر بین ۸۰ تا ۹۰ دلار برای هر تن است. این رقم از رقم ۴۰ تا ۶۰ دلار اوایل ماه مارس به اینجا رسیده است. اینها همه نیز دلالت بر پایداری قیمت‌ها دست کم تا فصل تابستان می‌کنند. کنسانتره مس در بازار محلی نیز با توجه به افت فرآوری سنگ معدن مس و هزینه‌های پالایش با تنگنای عرضه روبه‌رو است. حق‌العمل‌های فرآوری و پالایش مس وجوهی هستند که از سوی معادن و دیگر دارندگان کنسانتره به شرکت‌های ذوب برای تبدیل سنگ معدن به مس پرداخت می‌شود و عامل مهمی در درآمد پالایشگاه‌های این فلز به شمار می‌رود. تقاضای خریداران چینی برای قراضه مس اروپا نسبتا در حد پایینی ست، هر چند که واردات قراضه مس چین در فصل یکم سال جاری حدود ۳۴ درصد نسبت به فصل مشابه در سال گذشته افزایش یافته است.