سایه سنگین سرما بر بازار فولاد

بیتا احمدی

آخرین روز دسامبر ۲۰۰۷ در حالی به پایان رسید که تحولات اخیر در صحنه بین‌المللی و منطقه همچون ترور آخرین بازمانده «بوتو»ها در پاکستان همان طور که پایه‌های دموکراسی را در این کشور متزلزل کرد، بازارهای جهانی همچون طلا و نفت را نیز به شدت تحت‌تاثیر قرار داد. اما بازار فولاد ایران دیروز شرایط جدیدی را در روزهای سرد زمستانی تجربه کرد در رینگ محصولات فولادی نیز به دلیل اینکه قیمت مواد اولیه و شمش در بازارهای جهانی رو به بالا است، تولیدکنندگان از پایین آوردن نرخ‌ها در رینگ معاملاتی بورس کالا سرباز می‌زنند و خریداران همچنان با تردید به بازار نگریسته و حاضر به خرید با قیمت پیشنهادی تولیدکننده نیستند؛ البته شاید تاثیر روز بعد از تعطیلات هم باعث شد در جلسه معاملاتی گروه فولاد ذوب‌آهن اصفهان که بزرگ‌ترین شرکت حاضر در بورس کالا است و همواره بیشترین درصد فروش خود را از طریق تالار نقره‌ای انجام می‌دهد، روز یکشنبه از میان ۱۰هزار و ۱۴۰تن عرضه تنها ۶۸۰تن از محصولات خود را فروخت.

این در حالی است که مشتریان برخی محصولات ذوب‌آهن اصفهان مثل میلگرد ۱۶-۳ A که با نرخ هر کیلو ۷هزار و یکصد ریال عرضه شده بود با نرخ ۷هزار و ۳۰ریال، مشتریان حاضر به خرید بودند؛ اما معامله انجام نشد.

در جلسه معاملاتی گروه فولاد، شرکت ذوب‌آهن اصفهان مبادرت به عرضه محصولات تیرآهن ۲۲، سبد تیرآهن ۱۴، ۱۶، ۱۸، میلگرد ۱۰-۱ A، میلگرد

۲۲-۱ A، میلگرد ۲۸-۱ A، میلگرد

۲۵-۳ A، میلگرد ۳۲-۳ A، میلگرد

۱۶-۳ A، میلگرد ۱۶-۲ A، سبد میلگرد ۲۸ تا ۸-۳ A، سبد تیرآهن کوتاه ۲۷ تا ۲۰، سبد میلگرد ۲۸ /۲۰-۱ A، سبد میلگرد ۳۲ تا ۱۶-۱ A کرد که از این تعداد کالا تنها ۴۸۰تن میلگرد ۱۰-۱ A و ۲۰تن سبد میلگرد ۳۲ تا ۱۶-۱ A مورد مبادله قرار گرفت.

میلگرد ۱۰-۱ A، ذوب‌آهن اصفهان ۹۶۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۴۰۰ریال برای سلف ۳۰ دی‌ماه عرضه شد که در مقابل ۳هزار و ۸۰۰تن تقاضا در بازار برای این محصول وجود داشت.

که در نهایت ۴۸۰تن از این کالا در رقابت انجام گرفته میان کارگزاران با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۳۸۷ ریال به فروش رسید.

سبد میلگرد ۳۲ تا ۱۶-A۱ ذوب‌آهن اصفهان ۲۰۰ تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۲۰۰ ریال عرضه شد که در مقابل ۱۶۰۰ تن تقاضا در بازار بود که این محصول با‌ رقابت انجام گرفته میان کارگزاران با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۴۵۸ ریال دادوستد شد.

در مجموع در جلسه معاملاتی گروه فولاد ۱۰هزار و ۱۴۰ تن کالا عرضه شد که تقاضای کل برای این محصولات ۲۸هزار و ۳۹۰ تن بود که تنها ۶۸۰ تن فولاد به ارزش ۵میلیارد و ۳۷میلیون و ۳۶۰هزار ریال بود.

این گزارش می‌افزاید: در جلسه معاملاتی گروه مس، مس کاتد انبار کارخانه ملی مس ۶۰۰ تن نقدی عرضه شد که همین مقدار کالا با نرخ کشف شده ۶۵هزار و ۲۳ ریال به فروش رسید. مس اسلب ملی مس نیز ۲۰۰ تن تحویل فوری عرضه شد که با نرخ هر کیلو ۶۶هزار و ۹۲۴ ریال همین ۲۰ تن مبادله شد.

مس مفتول ملی مس نیز ۶۴۰ تن نقدی عرضه شد که همین مقدار کالا با نرخ هر کیلو ۶۶هزار و ۹۲۴ ریال خریداری شد.

مس مفتول ۸mm شرکت دنیای مس نیز ۲۰ تن با نرخ هر کیلو ۶۷هزار و ۷۴ ریال تحویل فوری عرضه و به فروش انجامید.

در مجموع یک هزار و ۴۶۰ تن مس به ارزش ۹۶میلیارد و ۵۷۱میلیون و ۴۴۰هزار ریال دادوستد شد.

براساس این گزارش در جلسه معاملاتی آلومینیوم از میان شمش‌های عرضه شده المهدی شمش ۹۹/۷ -Pا۱۰۰۰ و شمش

۹۹ -Pا۱۰۰۰ این شرکت تحویل فوری منجر به معامله شد.

شمش ۷/۹۹ - Pا۱۰۰۰ المهدی ۱۴۰ تن عرضه شد که در مقابل ۲۰۰ تن تقاضا در بازار داشت که در نهایت ۱۰۰ تن از این محصول با نرخ هر کیلو ۲۵هزار و ۶۰۰ ریال به فروش رسید.

شمش ۹۹-Pا۱۰۰۰ المهدی ۴۰ تن تحویل فوری عرضه شد که ۲۰ تن آن با نرخ هر کیلو ۲۳هزار و ۴۵۰ ریال مورد دادوستد قرار گرفت.

ارزش معاملات بورس کالا از ۱۰۶میلیارد ریال گذشت

دیروز در شرکت بورس کالای ایران، جمعا ۲هزار و ۸۰۵تن انواع فولاد، آلومینیوم، مس، جو، ذرت و کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش ۱۰۶میلیارد و ۳۶۹میلیون و ۷۷۵هزار ریال دادوستد شد.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی شرکت بورس کالای ایران، تالار این بورس در روز گذشته شاهد جمعا ۱۵هزار و ۲۴۰تن عرضه و در مقابل ۳۰هزار و ۶۱۵تن تقاضا برای محصولات فوق بود که شامل ۱۱هزار و ۹۰۰تن عرضه و در مقابل ۳۰هزار و ۷۰تن تقاضا برای محصولات فلزی و ۳هزار و ۳۴۰تن عرضه و در مقابل ۵۴۵ تقاضا برای محصولات کشاورزی بود.

رینگ محصولات فلزی

این گزارش حاکی است، در رینگ محصولات فلزی در گروه فولاد، ۶۸۰تن انواع محصولات فولادی در یک رینگ معاملاتی به ارزش ۵میلیارد و ۳۷میلیون و ۳۶۰هزار ریال به صورت نقدی و سلف مورد معامله قرار گرفت که از نظر وزن و ارزش ۲۴/۲۴ و ۷۳/۴درصد از کل بازار را از آن خود کرد.

براساس این گزارش در گروه محصولات آلومینیوم نیز، ۱۲۰تن شمش آلومینیوم به ارزش ۳میلیارد و ۲۹میلیون ریال در ۲ رینگ معاملاتی جداگانه به صورت نقدی دادوستد شد که از لحاظ حجم و ارزش به ترتیب ۲۸/۴ و ۸۵/۲درصد از کل بازار را شامل شد.

همچنین در گروه محصولات مسی یک‌هزار و ۴۶۰تن انواع محصولات مس در ۴ رینگ معاملاتی به ارزش ۹۶میلیارد و ۵۷۱میلیون و ۴۴۰هزار ریال معامله شد که از نظر حجم و ارزش در این روز به ترتیب صاحب ۰۵/۵۲ و ۷۹/۹۰درصد از کل بازار در این روز شدند.

رینگ محصولات کشاورزی

در رینگ محصولات کشاورزی در گروه کنجاله، ۱۹۰تن کنجاله دانه‌های روغنی به صورت نقدی و سلف در ۳ رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۷۶۱میلیون و ۴۲۵هزار ریال دادوستد شد که از نظر حجم و ارزش ۷۷/۶ و ۷۱/۰درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

همچنین در این روز در گروه ذرت، ۲۹۰تن ذرت دانه‌ای به ارزش ۷۶۱میلیون و ۴۰۰هزار ریال به صورت نقدی و سلف در ۲ رینگ معاملاتی جداگانه معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۳۴/۱۰ و ۷۱/۰درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

۶۵ تن جو دامی در ۲ رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۲۰۹میلیون و ۱۵۰هزار ریال دادوستد شد که به ترتیب ۳۲/۲ و ۲۱/۰ از لحاظ حجم و ارزش را از کل بازار به خود اختصاص داد.