آزاده حسینی

هیات داوری بورس، کارگزاری سی‌و‌لکس کالا را به دلیل انجام یک معامله صوری به مبلغ ۳۰میلیارد ریال جریمه کرد. این معامله صوری که طرفین آن شرکت فولاد ذوالفقار (کارخانه بخش‌خصوصی) و یکی از تجار بودند در سال ۸۴ در سازمان بورس فلزات تهران صورت گرفت. معامله مزبور که به علت توافقات طرفین خریدار و فروشنده در خارج از بورس درخصوص عدم پرداخت بهای کالا در وجه فروشنده، از تضمین بورس فلزات خارج شده بود با رای هیات داوری سازمان بورس و اوراق بهادار به محکومیت کارگزاری سی‌ولکس‌کالا (کارگزار هر دو طرف) منجر شد.

عدم تحویل کالا توسط فروشنده مطابق گواهی‌نامه معاملات صادره بورس فلزات در سال ۸۴ دلیل شکایت خریدار از کارگزار سی‌ولکس کالا و سازمان بورس فلزات و عدم پرداخت بهای کالای مورد معامله (که سلف ۳ماهه بوده) عنوان شده است.

انجام معامله با تضمین مدیرعامل وقت شرکت کارگزاری سی‌و‌لکس کالا و رییس هیات‌مدیره سازمان کارگزاران بورس فلزات در تالار معاملات (به‌رغم اینکه تضمین فروشندگان در صلاحیت کارگزار نیست) صورت پذیرفته، دلیل صدور رای جریمه توسط هیات‌داوری به مبلغ سنگین ۳۰میلیارد ریال و معادل کل ارزش کالای اعلام شده فروشنده در روز معامله اعلام شد.

در مورد پرونده مورد اشاره، به رغم درخواست کارگزاری سی‌ولکس کالا مبنی بر بررسی ماهیت معامله مزبور و رجوع به دفاتر قانونی خریدار و فروشنده، هیات داوری اعتنایی نکرده و صرفا بر اساس گواهی‌های صادره توسط اتاق پایاپای در زمان انجام معامله اقدام به صدور رای غیرقابل بازگشت کرده؛ اما کارگزاری سی‌ولکس نسبت به حکم صادره معترض بوده و به دنبال تغییر و تجدید رای صادره است.