شرکت آلومینیوم چین (Chinalco)، بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم این کشور، اخیرا با به دست آوردن ۴۹درصد از سهام شرکت (گروه) صنعت مس یوننان Yunnan Copper Industry-Group- Co، سومین تولیدکننده مس چین، گام دیگری به سوی پیشرفت در صنعت مس برداشت. این شرکت در ازای این سهام، یک بیلیون دلار آمریکا به‌طورنقدی پرداخت کرده است. بقیه سهام شرکت یوننان همچنان در تملک کمیسیون نظارت و اداره دارایی‌های دولتی استان یوننان، فروشنده سهام به چینالکو، خواهد ماند.

قرارداد خرید سهام، روز سه‌شنبه در Kunming، مرکز استان یوننان در جنوب شرقی چین که دفتر مرکزی شرکت صنعت مس یوننان نیز در آن قرار دارد، بین چینالکو و استانداری یوننان به امضا رسید. این موافقتنامه بزرگ‌ترین معامله در صنعت مس چین در سال جاری بوده است.

تحت این موافقتنامه استراتژیک، چینالکو ۲بیلیون یوآن دیگر نیز برای یک طرح فرآوری مس در استان مزبور سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

گروه مس یوننانYunnan Copper Group از ۵/۳۴درصد از سهام شرکت مس یوننانYunnan Copper Co برخوردار است، که ارزش بازاری آن برابر با ۹۹بیلیون یوآن میباشد.

رییس شرکت (گروه) مس یوننان در مراسم امضای قرارداد گفت: هدف شرکت اخیرا بازسازی شده ما رسیدن به درآمدی صدها بیلیون یوآنی تا سال ۲۰۱۲ است.

گروه مس یوننان در سال گذشته ۷/۳۲بیلیون یوآن از محل درآمدهای فروش کسب کرد که سود حاصل از آن (همراه با مالیات) آن برابر با ۷۵/۳بیلیون یوآن بود.

فروش سهام باعث شده است تا بهای سهام شرکت مس یوننان، به خاطر امید سرمایه‌گذاران به تزریق دارایی به بازوی بورسی آن، افزایش یابد.

رییس چینالکو گفت: این خرید سهام، بزرگ‌ترین قرارداد سرمایه‌گذاری چینالکو در سال جاری خواهد بود. چینالکو پیش از این معامله و در همین سال جاری، به خرید ۸۶۰میلیون دلاری شرکت پرو کاپر اقدام کرده بود.

این شرکت به ورود خود به صنعت مس در سال ۲۰۰۷ سرعت بخشیده و ۳۰بیلیون یوآن را برای توسعه فعالیت خود در این زمینه کنار گذاشته است.