شرکت بنگوئت (Benguet Corp.)، چهارمین شرکت معدنکاری بزرگ فیلیپین از لحاظ ارزش بازار، اعلام کرد که فعالیت اکتشافی در پروژه مس ـ طلای واقع در جزیره جنوبی میندانائو را به علت مرافعه با شریک محلی خود متوقف کرده است.

بنگوئت در بیانیه افشایی خود برای بورس گفت که به این دلیل تصمیم به این تعویق گرفته است که بتواند از تاثیرات مرافعاتی که در راه است و می‌تواند بر اجرای تعهدات این شرکت بر اساس قرارداد تاثیر منفی بگذارد بر کنار باشد. این شرکت، که تا اواخر دهه ۱۹۸۰ بزرگ‌ترین معدنکار طلای فیلیپین بود گفت که شریکش، شرکت توسعه سراسری (Nationwide Development Corp ) که در فهرست بورس قرار ندارد، سال گذشته برای حذف بنگوئت از تصدی گری این پروژه به دولت شکایت کرد.

مشاور بنگوئت رینالدو مندوزا به خبرگزاری رویترز گفت، «آنها می‌گویند که توسعه پروژه به تاخیر افتاده است که حقیقت ندارد. او افزود که شرکت بنگوئت شرکت مشاوره معدنکاری مستقل اس آر ک (SRK ) را برای انجام مطالعه امکان سنجی به کار گرفته است. مندوزا گفت که هر زمان که مرافعات دو طرف برطرف شود فعالیت‌ها در پروژه کینگ کینگ واقع در پانتوکان در کامپوستلا والی از سر گرفته خواهد شد. معدن کینگ کینگ بنا به برآوردهای انجام شده دارای منابع معدنی بالغ بر ۳۵۳میلیون تن با عیار متوسط ۳۵/۰درصد مس و ۴۳۹/۰درصد طلا است.

مندوزا گفت که بنگوئت در حال مذاکره با شرکت چینی تولیدکننده نیکل، یعنی شرکت دولتی گروه جینچوان است تا آن را برای سرمایه گذاری در پروژه کینگ کینگ ترغیب کند. او افزود: «این مذاکرات با جینچوان و دیگران هنوز در حال ادامه است.» او گفت، اما با توجه به بحران مالی جهانی سرمایه‌گذاران دست نگه داشته‌اند تا ببینند در آینده چه پیش می‌آید.