فولاد در بورس کالا  بدون خریدار ماند

گروه بورس کالا- دیروز معاملات فولاد در بورس کالای ایران به عرضه ۳ سبد میلگرد فولاد آذربایجان و کرمان محدود شد که هیچ یک معامله نشدند. بر اساس این گزارش چهارشنبه در بورس کالا مبادلات فولاد بدون حضور ذوب‌آهن اصفهان برگزار ‌شد که در نتیجه آن رینگ فولادی کاملا بدون رونق به کار خود پایان داد. این وضعیت از زمانی آغاز شد که بازار آهن به واسطه سقوط قیمت‌ها و رکود معاملات با کاهش تقاضا روبه‌رو شد. از این رو ذوب‌آهن و دیگر فولادسازان با بررسی تقاضای بازار که اغلب پروژه‌ای است، عرضه‌های خود را در روزهای یکشنبه انجام می‌دهند. این مساله باعث شده تا معاملات بورس در رینگ فولاد به یک روز در هفته محدود شود. برخی فعالان بازار معتقدند، عدم ثبت نرخ فولاد در بورس کالا در روز چهارشنبه فرآیند کشف قیمت‌ها را در هفته بعدی به خصوص روز شنبه سخت‌تر می‌کند. دیروز در رینگ فولادی شرکت فولاد آذربایجان سبد میلگرد ۲۵ تا A۳ -۱۴ را با نرخ ۶۲۵۰ریال در بازار عرضه کرد. اما هیچ تقاضایی برای آن ثبت نشد. میلگرد A۳ -۲۸ نیز با نرخ ۶۲۵۰ریال عرضه شد، اما این کالا هم تقاضایی نداشت. میلگرد A۲ -۱۲ فولاد کرمان هم با نرخ ۶۴۰۰ریال عرضه شد که بالاترین نرخ از سوی خریداران ۶۱۵۰ریال بود، بنابراین این کالا هم به دلیل عدم توافق خریدار و فروشنده به روی نرخ، معامله نشد. در رینگ فلزی بورس روز گذشته شمش‌های ۱۰۰۰پوندی المهدی و شمش روی شرکت ذوب و روی اصفهان و همچنین شمش طلای ۹۹۹ شرکت تهیه و تولید مواد معدنی نیز عرضه شد، اما تنها شمش روی ذوب و روی اصفهان فروش رفت. در نتیجه در کل معاملات رینگ فلزی تنها ۲۰تن شمش روی ۹۵/۹۹با نرخ ۱۵۰۰۰ریال فروش رفت.

رشد قیمت ذرت

در معاملات روز گذشته در بورس کالا قیمت ذرت دانه‌ای آرژانتین با رشد قیمت مواجه شد. در این روز ذرت دانه‌ای آرژانتین سلف ۳۰/۱۱/۸۷ با نرخ ۲۴۹۰ریال فروش رفت. از این کالا جمعا ۲۲۰ تن فروش رفت. ذرت دانه‌ای این شرکت نقدی ۳۰/۱۰/۸۷ نیز ۲۲۵۰ریال به ثبت رسید. این دو کالا به ترتیب ۱۸/۴درصد و ۳/۲درصد رشد داشتند. در این روز

خرمای کبکاب مجددا عرضه شد. قیمت این کالا ۱۲هزار ریال پیشنهاد شد اما فروش نرفت. کنجاله پنبه‌دانه پلیت قزاقستان نیز با نرخ ۳۸۳۵ریال، ۳۰تن فروش رفت. کنجاله سویا پلیت برزیل نیز ۱۸۵ تن با نرخ ۴۷۹۰ریال فروش رفت.

پلیمرهای در رقابت فروش رفتند

در مبادلات روز گذشته رینگ پتروشیمی اکثر فرآورده‌های پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن در رقابت به فروش رسیدند. فروش محصولات در زمان رقابت نشان می‌دهد که قیمت محصولات در نرخ پایه پایین‌تر از حد معمول در نظر گرفته شده و فعالان بازار با خرید محصولات در نرخ‌های بالاتر بر پایین‌بودن سطح نرخ‌های پایه اعتقاد دارند.

در مبادلات روز گذشته در مهم‌ترین عرضه‌ها پلی‌اتیلن سبک فیلم گرید Lfo۲۰۰ در نرخ پایه ۸۱۷۷ ریال در هر کیلو عرضه شد که در زمان رقابت به ۸۲۷۷ ریال رسید. همچنین پلی‌اتیلن سنگین در نرخ پایه ۷۳۲۳ ریال در زمان رقابت تا ۷۳۵۵ ریال بالا رفت.