تجار آهن: بخریم یا نخریم؟

زهرا مسافر

قیمت فولاد این روزها در بازارهای جهانی و داخلی راکد است، به طوری که در برخی کشورها روند قیمت شمش فولاد کاهشی است.

مقاومت خریداران بزرگ فولاد در برابر قیمت‌های بالا می‌تواند مهم‌ترین دلیل بر کم شدن دامنه نوسان قیمت‌ها باشد.تجربه نشان داده است که در بازار هر گاه قیمت‌ها به طور افسار گسیخته رشد می‌کند ناگهان با مقاومت خریداران بزرگ روبه‌رو می‌شود و این مهم سبب می‌شود تا فولادسازان قیمت محصولات نهایی خود را در کوتاه مدت تعدیل کنند، به طوری که در شرایط کنونی شاهد چنین اتفاقی هستیم. به گونه‌ای که در هفته منتهی به تیر ماه سال‌جاری با روند رو به رشد قیمت آهن‌آلات روبه‌رو بودیم، اما در دو هفته نخست مرداد ماه این روند به صورت معکوس و شکل کاهشی به خود گرفت.

از سوی دیگر افت قیمت انرژی در سطح جهانی و تاثیر آن بر نرخ فلزات به ویژه فلزات پایه طی هفته‌های اخیر منجر به کاهش ۵ تا ۱۰درصدی قیمت فولاد شده است.

طی ۱۴ روز گذشته (۲۹/۴/۱۳۸۷ تا ۱۲/ ۵/ ۱۳۸۷) بازار رسمی و غیررسمی آهن‌آلات در حالت رکود بود و علائم نشان می‌دهد که این بازار در انتظار شرایط جدید است.

در مبادلات ۱۴ روز گذشته در بازار غیررسمی تهران که از ابتدای هفته ماقبل از آن پس از رکود حدود ۱۰ روزه دوباره جان گرفته بود پس از پشت سر گذاشتن تعطیلات اخیر مجددا به رکود رفت به گونه‌ای که در مدت مورد بررسی تقاضا برای خرید از سوی خریداران با کاهش شدید مواجه شده است و از نخستین روز از دو هفته گذشته میلگرد تولیدی اغلب کارخانه‌های فولادسازی بدون تغییر قیمت عرضه شدند.در مدت یاد شده اما میلگرد اهواز با افزایش ۷/۰درصدی و میلگرد اردبیل افت یک درصدی در هر کیلو به فروش رفت. در این مدت میلگرد تولیدی فولاد آذربایجان با نوسان روبه‌رو شد.در مبادلات روز شنبه دو هفته گذشته (۲۹/۴/۱۳۸۷) تیرآهن با کاهش قیمت مواجه شد، به گونه‌ای که سبد تیرآهن ریز (۱۴،۱۶ و ۱۸) با افت ۵۰، ۸۰ و ۵۰ هزار ریالی در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفت.

درمدت یاد شده هرشاخه تیرآهن ۲۰، ۲۲ و ۲۴ نیز با افت ۳۰ هزار ریالی و هرشاخه تیرآهن ۲۷ با کاهش ۲۰ هزار ریالی به فروش رسیدند.در معاملات روز یکشنبه دو هفته گذشته میلگرد تولیدی اغلب کارخانه‌‌های داخلی به علت شرایط رکود حاکم بر بازار بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی عرضه شدند.

در مدت یاد شده، میلگرد اهواز و اردبیل با کاهش ۷/۰ و ۳/۰ درصدی در هر کیلو در بازار تهران به فروش رسیدند. در این مدت اما میلگرد ۱۴ تا ۱۸ آجدار فولاد آذربایجان با رشد ۳/۰، ۳/۰ و ۷/۰ درصدی در هر کیلو در بازار غیررسمی داد و ستد شدند.

در روز مورد بررسی، تیرآهن نیز کاهش قیمت را در بازار تهران تجربه کرد به طوری که هرشاخه تیرآهن ۱۸، ۲۰، ۲۲، ۲۴ و ۲۷ با افت ۵، ۴۰، ۱۰، ۲۰ و ۸۰ هزار ریالی به فروش رسیدند.

در مدت یاد شده اما هرشاخه تیرآهن ۱۴ با رشد ۱۰هزار ریالی و هرشاخه تیرآهن ۱۶ بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی داد و ستد شدند.

رکود در بازار آهن به مبادلات روز دوشنبه دو هفته گذشته نیز کشیده شد به گونه‌ای که در این روز نرخ میلگرد از ثبات و تیرآهن از کاهش برخوردار بود. درمدت یاد شده بازار همچنان در انتظار وضعیت جدید بود به طوری که در معاملات این روز قیمت میلگرد اغلب کارخانه‌ها از ثبات برخوردار بود و تنها میلگرد تولیدی اهواز، اردبیل، آذربایجان و فولاد نطنز با کاهش قیمت مواجه شد.در این مدت، محصولات فولادی نیز بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی عرضه شدند.در روز مورد بررسی سبد تیرآهن ریز بدون تغییر قیمت در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفت، اما سبد تیرآهن درشت (۲۲، ۲۴ و ۲۷) با افت ۱۰، ۱۰ و ۲۰ هزار ریالی قیمت به فروش رسیدند.در مبادلات روز سه‌شنبه دو هفته گذشته آهن‌آلات کاهش نرخ را تجربه کرد به طوری که در این روز میلگرد اهواز و البرز با کاهش ۷/۰ و ۵/۳ درصدی در هر کیلو در بازار تهران عرضه شدند.در مدت یاد شده میلگرد ۱۴ تا ۲۵- A۳ آجدار فولاد آذربایجان نیز با افت بین ۷/۰ تا ۲ درصدی در هر کیلو در بازار غیررسمی به فروش رسیدند.

در این مدت، همچنان محصولات تولیدی فولاد الیگودرز با کاهش بین یک تا ۵/۳ درصدی در هر کیلو در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفتند.

در مبادلات روز سه‌شنبه گذشته میلگرد تولیدی مجتمع فولاد بناب، اردبیل، نورد فولاد کرمانشاه، ذوب‌آهن ملایر و فولاد پارس بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی به فروش رسیدند.

در این مدت تیرآهن نیز با افت قیمت در بازار تهران روبه‌رو شد به طوری که هر شاخه تیرآهن ۱۴، ۱۶ و ۱۸ با کاهش ۱۰، ۲۰ و ۱۵هزار ریالی و هر شاخه تیرآهن ۲۰ از افت ۱۰هزار ریالی برخوردار بود.در مدت مورد بررسی سبد تیرآهن درشت (۲۲، ۲۴ و ۲۷) به ترتیب با کاهش ۵۰، ۱۰ و ۳۰هزار ریالی در بازار تهران عرضه شدند.رکود در بازار آهن در مبادلات روز چهارشنبه دو هفته گذشته نیز به چشم می‌خورد، به گونه‌ای که در این روز نرخ اغلب کارخانه‌های فولادسازی بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی مواجه شدند.در مدت یاد شده اما میلگرد ۸ آجدار کلاف اهواز و ۱۰آجدار شاخه اردبیل با کاهش یک‌درصدی در هر کیلو نسبت به روز قبل از آن عرضه شدند.

در معاملات روز مورد بررسی اما میلگرد ۱۲-A۳ آجدار فولاد آذربایجان با رشد ۷/۰درصدی در هر کیلو در بازار تهران به فروش رسید.

در مدت مورد بررسی، تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان کاهش قیمت را در بازار غیررسمی تجربه کرد به طوری که هر شاخه تیرآهن ۱۴، ۱۶ و ۱۸ با افت ۱۵ و ۲۰هزار ریالی به فروش رسیدند.در مدت یادشده هر شاخه تیرآهن ۲۰، ۲۲، ۲۴ و ۲۷ با کاهش ۳۰، ۱۰، ۳۰ و ۵۰هزار ریالی در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفتند.در این میان تجار برای خرید انبوه از بورس کالا طی یکشنبه هفته گذشته دچار تردید شده بودند و رکود حاکم بر بازار غیررسمی بر بازار رسمی نیز چیره شد.

در معاملات روز یکشنبه هفته گذشته در بورس کالای ایران به دلیل کاهش تقاضا در بازار و رکود معاملات میانگین نرخ تیرآهن و میلگرد ثابت ماند تا جایی که حتی محصولات وارداتی به سختی فروش رفت.

به گفته فعالان بازار، یکی از دلایل رکود بازار آهن در معاملات یکشنبه گذشته تعطیلی بازار طی هفته قبل از آن بود و از آخرین جلسه معاملاتی بورس کالا در رینگ فلزی هم یک هفته می‌گذشت و بدین‌ترتیب بازار به طور طبیعی با رکود همراه شد.

به عقیده این فعالان، یکی دیگر از دلایل کاهش تقاضا در بازار و تردید خریداران نسبت به خرید محصولات فولادی، نزدیک شدن به سررسید محصولات سلف ۳۱/۴/۸۷ ذوب‌آهن اصفهان بود که در بازار قرار بود عرضه شود.