بورس نیوز - ترس از کال مارجین شدن در روزهای آتی، منجر به تشکیل صف‌های طویل فروش در صبح دیروز به‌ویژه در سررسید اسفندماه شکل گرفته به حدی که با وجود تشکیل صف‌های فروش به اندازه حجم کل قراردادها و راضی شدن به انجام معامله با سه درصد کمتر از قیمت روز قبل، هیچ خریداری حاضر به پا نهادن در معامله نیست. در پی تشدید نگرانی‌ها از وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی جهان به‌ویژه در منطقه یورو و از طرفی اقدام برخی سرمایه‌گذاران برای عرضه بخشی از طلای موجود در سبد دارایی‌های خود در اواخر هفته گذشته، بازار جهانی طلا با افت‌های شدیدی مواجه شده است.پس از آنکه قیمت جهانی طلا در بالاترین مقدار به بیش از ۱۹۲۰ دلار در نیمه شهریور ماه اخیر رسید، بسیاری تجار و سرمایه‌گذاران با ارزیابی دورنمای وضعیت بازارهای مالی و پولی، فلز گرانبهای طلا را به عنوان تنها کالای سرمایه‌گذاری و حفظ‌کننده ارزش دارایی‌ها معرفی و با برآورد تورم جهانی، قیمت‌های بیش از ۲۱۰۰ دلاری را برای آن پیش‌بینی می‌کردند.

این در حالی است که طی پنج روز گذشته با انتشار آمارهای نا‌امید‌کننده اقتصادی در کشورهای اروپایی و آمریکایی و افزایش نگرانی‌ها از بابت تکرار تجربه تلخ رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ و از طرفی افت شدید تقاضای مواد خام از سوی مصرف‌کنندگان بزرگی همچون چین، باعث حرکت نزولی بازارهای جهانی طلا، نفت، کالا و حتی سهام شده است.

در این بین اگر چه علت همسو شدن روند نوسان قیمت در این بازارها سوال اصلی اکثر سرمایه‌گذاران و کارشناسان است، اما این عقیده نیز وجود دارد که به‌رغم سقوط تمامی بازارها و افزایش فروشندگان، صاحبان وجوه پولی و نقدینگی‌های آزاد شده از این بازارها چه گزینه دیگری برای انتخاب خواهند داشت؟

از این رو عمده نگاه‌ها به سمت بازارهای جهانی به‌ویژه ایالات‌متحده آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا اندوخته شده تا با اقدام جدیدی، انگیزه دوباره‌ای برای سرمایه‌گذاران به‌وجود آورد. در این زمینه اگرچه بازار جهانی طلا در حال حاضر به‌ویژه متاثر از وضعیت بازارهای آسیایی با افت‌های شدید قیمتی مواجه شده، اما با توجه به اعتبار بیشتر بازارهای آمریکایی در اذهان معامله‌گران، از عصر دیروز قیمت طلا دوباره به سمت بالا حرکت کرد. کما اینکه در حال حاضر نیز با وجود برخی نوسان‌ها، قیمت هر اونس طلا در بورس‌های آسیایی در بیشترین مقدار از مرز ۱۶۵۰ دلار در هر اونس نیز عبور کرده است.

در بازار داخل نیز با وجود پیشرو شدن بانک مرکزی در کاهش نرخ سکه طلا و تبعیت بازار نقدی از آن، اما همچنان حباب ۶۵ تا ۷۰ هزار تومانی در آن دیده می‌شود. به طوری که نرخ ۵۶۰ هزار تومانی تمام سکه بهار آزادی بر مبنای قیمت ۱۶۵۰ دلاری هر اونس طلا، با نرخ دلار ۱۳۵۰ تومانی در نظر گرفته شده است.

از بازار معاملات آتی سکه طلا در بورس کالا نیز خبر می‌رسد ترس از کال مارجین شدن در روزهای آتی، منجر به تشکیل صف‌های طویل فروش به‌ویژه در سررسید اسفندماه شده به حدی که با وجود تشکیل صف‌های فروش به اندازه حجم کل قراردادها و راضی شدن به انجام معامله با سه درصد کمتر از قیمت روز قبل از آن هیچ خریداری حاضر به پا نهادن در معامله نیست.

آنچه مسلم است در صورت تداوم احتمالی ریزش قیمت‌های طلا در بازارهای جهانی و به‌ویژه در آمریکا که البته بعید به نظر می‌رسد، روز آینده باید کال مارجین شدن تمامی معاملات اسفندماه به‌ویژه برای موج پنجم خریداران این قراردادها را که حتی معاملاتی با نرخ ۶۸۰ هزار تومانی را نیز تجربه کرده‌اند، به نظاره نشست و در نهایت برگزاری یک بازار جبرانی از سوی بورس کالا را برای این معامله‌گران شاهد بود. به عبارتی حراج قراردادهایی که با اختلاف‌های فاحش واگذار می‌شوند.

در خاتمه باید این نکته را نیز توجه داشت با توجه به نرخ دلار در بازار ارز تهران که نسبت به روز دوشنبه از رشد برخوردار بود و از طرفی احتمال برگشت دوباره بازارهای جهانی به سمت مدار مثبت، بازار نقدی سکه و به تبع آن بازار آتی، با سیگنال صعودی روبه رو خواهند شد.

در عین حال باید دانست عمده کارشناسان برای سه ماه آینده روندی صعودی را برای بازار طلا پیش‌بینی کرده و نوسان قیمت آن را بین سقف و کف ۱۹۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار برآورد می‌کنند.