مرکز خدمات فولاد ایران- نظرسنجی هفته گذشته استیل ایندکس حاکی از آن است که امید به افزایش قیمت فولاد در سه ماه آتی در میان آمریکایی‌ها افزایش یافته به بالاترین سطح اواسط مارس تاکنون رسیده است. در اروپا و سطح جهان درصد کمتری در انتظار بهبود تقاضا بودند و موجودی فولاد در آمریکای شمالی نسبت به هفته ماقبل بالاتر رفته بود. از میان شرکت‌کنندگان در نظرسنجی ۲۹ درصد از شرکت‌های آمریکای شمالی معتقد بودند قیمت فولاد سه ماه آتی بالا می‌رود؛ در حالی که در نظر سنجی قبلی ۹ درصد بودند. همچنین موافقان افت قیمت نیز از ۷۴ درصد هفته قبل به ۵۷ درصد کاهش یافت. در سطح جهان ۲۹ درصد در انتظار بهبود قیمت بودند که ۹ درصد صعود داشت. ۴۵ درصد نیز افت قیمت را پیش‌بینی کردند. ۲۷ درصد اروپایی‌ها افزایش قیمت و ۳۰ درصد ثبات قیمت را برآورد کردند.

۲۹ درصد شرکت‌کنندگان آمریکای شمالی، اروپا و آسیا افزایش تقاضا را ممکن دانستند؛ در حالی که قبلا ۳۷ درصد بودند. ۴۲ درصد نیز فروش با ثباتی را تخمین زدند. ۲۱ درصد اروپایی‌ها رشد تقاضا و ۴۸ درصد ثبات آن را پیش‌بینی کردند. در آمریکا ۴۳ درصد همچون قبل افزایش فروش و ۳۸ درصد ثبات تقاضا را پیش‌بینی کردند.در آمریکای شمالی ۴۵ درصد شرکت‌کنندگان از افزایش موجودی فولاد خود خبر دادند که قبلا ۲۳ درصد بودند. ۱۶ درصد اروپایی‌ها افزایش موجودی و ۴۷ درصد ثبات آن را اعلام کردند. در سطح جهان ۲۵ درصد شرکت‌کننده‌ها موجودی فولاد بیشتری نسبت به هفته قبل داشتند و ۴۳ درصد تغییری در موجودی‌شان نداشتند.

قیمت بالای مواد اولیه و حاشیه سود پایین فولادسازان چینی

در همین حال کارشناسان بر این باورند قیمت محصولات فولادی کارخانه‌های چینی در سال جاری افت چشمگیری نخواهد داشت؛ زیرا هزینه مواد اولیه بالا است. حتی تولیدکنندگان مقاطع و ورق در چین سود چندانی نیز کسب نخواهند کرد.قیمت مواد اولیه ۷۵ درصد هزینه تولید و قیمت درب کارخانه ورق گرم را در چین از آن خود کرده و سوددهی کارخانه‌ها را امسال نزدیک به ۳ درصد قرار خواهد داد که نسبت به سال ۲۰۱۰ تغییری نکرده است.

در این بین کارخانه‌هایی که بر محصولات فولادی با ارزش افزوده تاکید بیشتری دارند، از جمله بائو استیل نسبت به کارخانه‌های دیگر وضعیت بهتری دارند و حاشیه سود آن‌ها از متوسط بازار بالاتر و ۶ درصد است.

صادرات فولاد چین رو به بالا

همچنین در ماه جولای صادرات فولاد چین پس از سه ماه افت متوالی بالا رفت. تقاضای صادرات کمی ‌بالا رفت به این دلیل که برخی از خریداران محصولات چینی انبار‌ها را برای افزایش تقاضای پس از تعطیلات تابستانی آماده کردند.

در ماه جولای چین ۴ میلیون و ۴۴۰ هزار تن محصولات فولادی صادر کرد که ۵/۲ درصد نسبت به ژوئن بالا رفت؛ ولی هنوز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴/۲ درصد پایین‌تر بود. از ابتدای سال تاکنون صادرات محصولات فولادی چین ۲۸ میلیون و ۷۷۰ هزار تن و ۳/۲ درصد بالاتر از سال قبل بود.

برخی امیدوارند صادرات فولاد چین طی ماه‌های آتی صعودی باشد؛ چون اخیرا داد و ستد ورق تخت و ورق گرم برای تحویل سپتامبر و اکتبر رشد داشته است.