افزایش پلکانی اما کنترل شده قیمت ورق در بازار رسمی آهن

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: به دنبال صدور مجوز افزایش قیمت ورق گرم B وC از سوی بورس کالا، دیروز مبارکه نرخ پایه این دو محصول خود را تا ۲ درصد افزایش داد. پس از آنکه هفته قبل به این شرکت اجازه داده شد تا تنها قیمت گالوانیزه و قلع اندود را بالا ببرد انتقادهای زیادی به روند کشف قیمت ورق از سوی فعالان بازار مطرح شد؛ چرا که اکثر معامله گران ورق با توجه به نرخ شمش و تقاضای بازار، قیمت‌های فعلی ورق در بورس را منطقی و واقعی نمی‌دانند و انتظار آنها این بود که همزمان با افزایش نرخ پایه ورق گالوانیزه و قلع اندود قیمت ورق‌های سرد و گرم هم اصلاح می‌شد.

اما در نهایت اصلاح نرخ پایه ورق به دیروز کشیده شد که در جریان آن به مبارکه اجازه داده شد تا نرخ ورق گرم B را از ۶۵۰ تومان به ۶۶۳ تومان، معادل ۲ درصد افزایش بدهد، با این حال پس از عرضه ورق گرم C با رشد قیمت آن به رقم ۶۷۹ موافقت نشد اما پس از گفت‌وگوی طولانی و رایزنی‌های بسیار مسوولان شرکت عرضه‌کننده و بورس در نهایت، ناظر تالار موافقت کرد نرخ این کالا با رقم ۶۷۲ تومان روی تابلو درج شود. هفته گذشته این محصول۶۵۰ تومان معامله شده بود. اما بورس در جهت کنترل قیمت این دو محصول و رقابتی نشدن معاملات آن اجازه ورود خریداران با تمام تقاضاهایشان را نداد و همانند هفته قبل در رینگ ورق و همچنین همانند معاملات میلگرد، محدودیت خرید را در نظر گرفت و به هر کد معاملاتی اجازه خرید تا سقف ۱۱۰ تن را در کل عرضه‌های بازار داد در نتیجه قیمت عرضه شده تغییری نکرد.

البته در این میان استثنایی هم قائل شد به این صورت که سقف خرید را برای محصول ورق رنگی برداشته و اجازه خرید نامحدود این کالا را به خریداران داد. در این روز ملاک خرید ورق رنگی، قیمت گالوانیزه بود که هفته قبل از سوی شرکت پیشنهاد شده بود که در نهایت به اضافه پریمیوم ۱۰۰ تومانی در بورس معامله شد. اگرچه رشد قیمت آهن به خصوص ورق با توجه به وضعیت کلی بازار منطقی و قابل قبول است، اما در این میان نگرانی فعالان بازار اظهارات ضد و نقیض مسوولان در خصوص بالارفتن قیمت‌ها است؛ چرا که برخی صحبت‌ها نارضایتی از رشد قیمت‌ها را نشان می‌دهد، به طوری که حتی مسعود سمیعی‌نژاد چند روز قبل به طور کلی افزایش قیمت آهن در بازار را رد کرده و آن را شایعه خوانده بود و از سوی دیگر برخی نیز از روند افزایش قیمت‌ها انتقاد کرده بودند. از اینرو به گفته فعالان بازار این اظهارات در کنار افزایش نرخ پایه برخی از محصولات باعث سردرگمی بازار شده و دقیقا مشخص نیست سقف منطقی و طبیعی افزایش قیمت از نگاه نهادهای ناظر کجاست و به طور کلی این شرایط، بازار را سردرگم کرده

است. در کنار این موضوع برخی نیز معتقدند افزایش قیمت‌ها در بورس تنها به میزان لابی و توان چانه‌زنی عرضه‌کننده‌ها بستگی دارد و اگر این توان را داشته باشند می‌توانند محصول خود را با نرخ دلخواه عرضه کنند و اگر نداشته باشند نمی‌توانند نرخ‌های خود را اصلاح کنند.

در معاملات دیروز در مجموع ورق سرد B ۸۸۰ تن ۸۴۲ تومان معامله شد. ورق گرم B نیز با نرخ ۶۶۳، ۸۸۰ تن فروش رفت. ورق گرم C با نرخ ۶۷۲ تومان، ۹ هزار و ۸۹۰ تن معامله شده و گالوانیزه ۱۷۱۰ تن با نرخ ۶۷۲ تومان فروش رفت که قرار بر این شد به صورت ورق رنگی و با توافقات قیمتی انجام گرفته به مشتریان تحویل داده شود.