شاخص مدیران خرید براساس یک نظرسنجی ماهانه که از حدود ۴۳۰مدیر خرید انجام می‌شود، به دست می‌‌‌آید که از پاسخ‌‌‌دهندگان خواسته می‌شود سطح نسبی شرایط کسب‌وکار از جمله اشتغال، تولید، سفارش‌‌‌های جدید، قیمت‌ها، تحویل موجودی‌‌‌ها را ارزیابی کنند. شاخص مدیران خرید تولیدی چین در پایان هر ماه گزارشی از شاخص اولیه فعالیت‌‌‌های اقتصادی بخش تولید ارائه می‌کند. آمار منتشرشده از شاخص مدیران خرید تولیدی در پایان ماه سپتامبر نشان می‌دهد که فعالیت کارخانه‌‌‌ها و واحدهای تولیدی در چین برای نخستین بار طی ۶ماه گذشته در این ماه افزایش یافته است.

نظرسنجی از واحدهای بزرگ تولیدی چین گویای افزایش PMI در ماه سپتامبر است یا به عبارت بهتر شاخص مدیران خرید تولید نسبت به ماه اوت بیشتر شده و از ۷/ ۴۹ به ۲/ ۵۰ در ماه سپتامبر رسیده است که این رقم مطابق پیش‌بینی کارشناسان از این حوزه است. بازگشت PMI چین به سحطی بیش از ۵۰واحد نشان از آن دارد که اقتصاد چین از حالت رکود خارج شده است. شاخص مدیران خرید تولید از ماه ژوئن روند افزایشی را در پیش گرفته بود، اما تا پایان ماه اوت PMI اعلام‌شده نشان از ادامه رکود در اقتصاد چین داشت که در ماه سپتامبر PMI به بیش از ۵۰ رسید.

کاهش رونق صادرات‌‌‌محورها

همچنین نظرسنجی از واحدهای عمدتا متوسط واقع در مناطق بندری (کایشین) چین نیز برای ماه سپتامبر در سطح رونق اعلام شد. اما شاخص اعلام‌شده کمتر از پیش‌بینی اقتصاددانان بود. شاخص مدیران خرید کایشین برای ماه سپتامبر ۶/ ۵۰ اعلام شد، این در حالی است که شاخص پیش‌بینی‌شده برای ماه سپتامبر از سوی اقتصاددانان برابر ۲/ ۵۱ بود و گویای آن است که اقتصاددانان شرایط بهتری را برای رشد اقتصاد چین در نظر داشتند که هنوز محقق نشده است.

شاخص مدیران خرید کایشین چین در ماه اوت ۵۱ اعلام شده بود. بنابراین، این شاخص در ماه سپتامبر نسبت به ماه اوت کاهش داشته است. مقایسه این آمار و اعداد نشان می‌دهد که با وجود رونق در اقتصاد چین، اما واحدهای صنعتی و کارخانه‌‌‌های متوسط‌مقیاس صادرات‌محور مستقر در بنادر امیدی به بهبود شرایط ندارند و میزان تولید خود را کاهش داده‌‌‌اند.

بازگشت چین به مسیر رشد

به طور کلی شاخص منتشرشده برای ماه سپتامبر نشان می‌دهد که بعد از انفجار حاصل از لغو محدودیت‌های کووید-۱۹، ثبات نسبی در اقتصاد در حال شکل گرفتن است. نشانه‌‌‌های اولیه در ماه اوت با شتاب گرفتن میزان تولید در کارخانه‌‌‌ها و افزایش خرده‌‌‌فروشی آغاز شد که در این ماه میزان صادرات و واردات کاهشی و فشارهای تورمی نیز رو به کاهش بود. سود شرکت‌های صنعتی در ماه اوت جهش شگفت‌‌‌انگیز ۲/ ۱۷درصدی را ثبت کرده و کاهش ۷/ ۶درصدی ماه ژوئیه را جبران کرد.

شاخص PMI غیرتولیدی چین نیز که زیرشاخص‌‌‌های فعالیت بخش خدمات و ساخت‌وساز را شامل می‌شود در ماه سپتامبر افزایش یافت و به ۷/ ۵۱ رسید، این در حالی است که PMI غیرتولیدی در ماه اوت ۵۱ به ثبت رسیده بود. همچنین PMI ترکیبی که شامل فعالیت‌‌‌های تولیدی و غیرتولیدی می‌شود از ۳/ ۵۱ در ماه اوت به ۵۲ در ماه سپتامبر افزایش یافت. سیاستگذاران اقتصادی از شاخص‌‌‌های باثبات اقتصادی استقبال می‌کنند، چراکه همچنان با بحران بدهی بخش املاک دست و پنجه نرم می‌کنند که این موضوع بازارهای جهانی را تحت‌تاثیر قرار داده است. مقامات چینی برای تقویت بازار ملک اقداماتی را در نظر گرفته‌‌‌اند؛ اما باید منتظر اتفاق‌‌‌ها و جریان‌‌‌ها در آینده بود.