دوراهی چین رشد اقتصادی یا کاهش بیکاری؟

دوراهی چین؛ رشد اقتصادی یا کاهش بیکاری؟

به گزارش «اکوایران»، برخی از بدهکارترین دولت‌‌‌‌های محلی چین در حال افزایش استخدام دولتی هستند؛ اقدامی که به گفته تحلیلگران می‌‌‌‌تواند وضعیت مالی شکننده منطقه‌‌‌‌ای را تحت فشار بیشتری قرار دهد؛ اما مقامات این کشور به دنبال اشتغال‌زایی بیشتر برای خیل فارغ‌‌‌‌‌التحصیلان بیکار هستند. استخدام نیروهای جدید توسط دولت‌‌‌‌های محلی می‌‌‌‌تواند بدهی آنها را افزایش دهد. در شرایط کنونی دولت‌‌‌‌های محلی چین با بدهی ۹تریلیون دلاری مواجه هستند که این رقم تقریبا برابر ۵۰‌درصد تولید ناخالص داخلی چین در سال گذشته میلادی بود. این میزان بدهی تهدیدی جدی برای تقویت رشد پایدار دومین اقتصاد برتر دنیا خواهد بود.

به گزارش رویترز، دولت پکن تاکید دارد که کاهش ریسک بدهی دولت‌‌‌‌های محلی یکی از وظایف اصلی سیاستگذاران چینی در سال‌جاری است؛ اما در عین حال این کشور بر ایجاد اشتغال نیز تاکید دارد.

بیکاری در مناطق فقیر چین باعث مهاجرت مردم به سایر شهرها می‌شود؛ دولت‌‌‌‌های محلی در این مناطق وظیفه اشتغال‌زایی بیشتر به‌‌‌‌منظور جلوگیری از مهاجرت را دارند؛ اما حقوق نیروی کار در این مناطق از محل افزایش مالیات بر درآمد و فروش زمین‌‌‌‌های دولتی حاصل می‌شود.

جک یوان، معاون رئیس‌جمهور و تحلیلگر ارشد مودیز، گفت: استراتژی استخدام نیروهای تحصیل‌کرده توسط دولت‌‌‌‌های محلی می‌‌‌‌تواند تا حدی در نگه‌داشتن جوانان تحصیل‌کرده در استان اثرگذار باشد و از مهاجرت آنها به مناطق توسعه‌یافته‌‌‌‌تر بکاهد. یوان خاطرنشان کرد: با این حال، فشارهای بودجه و بدهی برای این استان‌‌‌‌ها شدیدتر می‌شود. افزایش هزینه، خطرات مالی جدیدی را برای دولت‌‌‌‌های این مناطق به همراه دارد.

کدام استان‌‌‌‌های چین، بیشترین نیرو را جذب می‌کنند؟

طبق گزارش Offcn Education Technology، استان‌‌‌‌های گانسو و یوننان و همچنین منطقه گوانگشی، امسال شاهد بیشترین ‌درصد افزایش استخدام برای کارمندان دولتی در چین خواهند بود.

گانسو، در مناطق خشک و دورافتاده شمال غرب چین، قصد دارد ۴هزار و ۲۴۹کارمند دولتی را استخدام کند که این رقم تقریبا ۸۰‌درصد بیشتر از استخدام سال گذشته است، در حالی که یوننان و گوانگشی که در مرز کوهستانی کشور در جنوب چین قرار داردند قصد دارند به ترتیب ۵‌هزار و ۶۹۶نفر و ۶‌هزار و ۷۸۱نفر نیروی جدید اضافه کنند که این ارقام نسبت به سال قبل به ترتیب رشد ۵۹ و ۵۵درصدی دارد.

در عین حال Caixin گزارش داد که چین قصد دارد در سال‌جاری میلادی و در ۳۱استان در سرزمین اصلی این کشور برابر ۱۹۰‌هزار شغل جدید ایجاد کند که این رقم نسبت به میزان اشتغال‌زایی در سال ۲۰۲۲ رشد ۲۲درصدی دارد.

اشتغال‌زایی از جیب استان‌‌‌‌های بدهکار!

قرار است که دولت‌‌‌‌های محلی چین بیشترین سهم را در افزایش اشتغال‌زایی این کشور در سال‌جاری داشته باشند. این درحالی است که آنها بدهکار بوده و فروش زمین دولتی به‌‌‌‌عنوان یکی از اصلی‌‌‌‌ترین راه‌‌‌‌های درآمدی دولت‌‌‌‌های محلی در چین ظرف دوسال اخیر با چالش جدی و کاهش به دلیل افول بخش ساخت مسکن در چین روبه‌رو شده است.

بدهی معوق استان یوننان به درآمدهای مالی در سال گذشته به ۱۰۸۷‌درصد رسید که بالاترین میزان در بین تمام اقتصادهای استانی در چین است. براساس تحقیقات کارگزاری چینی TF Securities، نسبت بدهی به درآمد در گانسو با ۹۷۰‌درصد در رتبه سوم و در گوانگشی با نسبت ۹۱۰‌درصد در رتبه پنجم بدهکارترین دولت‌‌‌‌های محلی در چین قرار دارد.

خبرنگاران رویترز از دولت‌‌‌‌های محلی این سه‌استان خواستند که چگونگی تامین مالی برای استخدام نیروهای جدید را مشخص کنند، اما پاسخی دریافت نکردند. بنابراین چگونگی اثرگذاری مالی این استخدام‌‌‌‌ها بر درآمد دولت‌‌‌‌های محلی مشخص نیست، اما باعث نگرانی اقتصاددانان شده است.

نی ون، اقتصاددان مستقر در شانگهای در شرکت سرمایه‌گذاری Hwabao Trust می‌گوید: اگر فروش زمین‌‌‌‌های دولتی در مناطقی که دولت‌‌‌‌ها قصد افزایش استخدام نیروی دولتی را دارند بدتر شود، وعده افزایش استخدام‌‌‌‌ها ناپایدار خواهد بود.

بیکاری در چین در مرز رکورد

لی کیانگ، نخست‌‌‌‌وزیر جدید چین، در اولین سخنرانی رسمی خود به‌عنوان نخست‌‌‌‌وزیر این کشور در اوایل ماه مارس تاکید داشت که این کشور به دستور کار برای اشتغال‌زایی نیاز دارد. وی هدف اشتغال‌زایی چین برای سال ۲۰۲۳ را برابر ۱۲میلیون نفر اعلام کرد، این در حالی است که در سال گذشته برای ۱۱میلیون نفر در چین شغل جدید ایجاد شد.

نرخ بیکاری برای افراد ۱۶ تا ۲۴ساله در چین حدود ۱/ ۱۸‌درصد اعلام شده که این رقم نزدیک به بالاترین رکورد خود است. در عین حال چین فقط برای فارغ‌‌‌‌التحصیلان خود به ۵/ ۱۱میلیون شغل جدید نیاز دارد.