مجموع تولید آند و کاتد مس در واحدهای عمده کشور در۱۰ماهه امسال به ۳۴۷ هزار و ۲۰ تن رسید که سهم آند ۱۸۹ هزار و ۶۶۰ تن و کاتد ۱۵۷هزار و ۳۶۰ تن ثبت شد.به گزارش «ایرنا» مجموع آند تولید شده در دوره گفته شده در واحدهای سرچشمه و خاتون آباد کرمان ۱۸۹ هزار و ۶۶۰ تن بود که نسبت به ۱۰ ماهه ۱۳۹۴ کاهش ۵/ ۴ درصدی نشان می‌دهد. میزان آند مس تولید شده در دوره این گزارش در کارخانه سرچشمه به رقم ۱۱۱ هزار و ۷۹۸ تن رسید و خاتون‌آباد هم بالغ بر ۷۷ هزار و ۸۶۱ تن تولید داشت. همچنین کاتد مس تولیدی در واحدهای سرچشمه و میدوک کرمان در مجموع ۱۵۷ هزار و ۳۶۰ تن اعلام شد که در کارخانه سرچشمه واحدهای پالایشگاه و لیچینگ به ترتیب ۹۷ هزار و ۳۴۶ تن و ۶ هزار و ۶۷۵ تن تولید کردند. علاوه براین تولید کاتد مس در کارخانه میدوک در واحد پالایشگاه و لیچینگ به ترتیب ۴۸ هزار و ۴۷۴ تن و چهار هزار و ۸۶۴ تن ثبت شد.

کنسانتره مس تولید شده در کارخانه‌های میدوک، سونگون (‌آذربایجان شرقی) و سرچشمه در مدت ۱۰ ماهه امسال ۸۹۵ هزار و ۵۰ تن اعلام شد که نسبت به دوره مشابه پارسال ۲/ ۱۱ درصد افزایش دارد. بیشترین کنسانتره تولیدی در دوره این گزارش مربوط به کارخانه سرچشمه کرمان با رقم ۵۲۳ هزار و ۶۶۰ تن بود و سونگون با ۲۴۸ هزار و ۳۹۶ تن در رده بعدی و سهم میدوک نیز ۱۲۲ هزار و ۹۹۲ تن ثبت شد. میزان رشد تولید کنسانتره در سونگون نسبت به ۱۰ ماه ۱۳۹۴ به رقم ۳/ ۳۵ درصد رسید، درحالی که سرچشمه و میدوک در این مدت نسبت به دوره مشابه پارسال هریک رشد ۱/ ۴ درصدی داشتند. استخراج سنگ مس از معادن سونگون، سرچشمه و میدوک در مجموع به ۱۳۰ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۳۳۴ تن در مدت ۱۰ ماهه ۹۵ رسید که در مقایسه با دوره مشابه پارسال افت ۸/ ۲ درصدی دارد.

میزان استخراج سنگ مس از سرچشمه ۶۰ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۵۲۸ تن ثبت شد و سونگون هم ۴۱ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۸۳۳ تن استخراج داشت و سهم میدوک به ۲۷ میلیون و ۵۷۸ هزار و ۹۷۲ تن رسید. علاوه بر این سنگ سولفیدی مس نیز از معادن میدوک، سرچشمه و سونگون به میزان ۴۰ میلیون و ۶۹۱ هزار و ۵۶۲ تن در دوره ۱۰ ماهه ۹۵ استخراج شد که سهم سرچشمه به‌عنوان بالاترین استخراج‌کننده به رقم ۲۲ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۴۲۴ تن رسید.واحدهای سونگون (آذربایجان شرقی) با ۱۱ میلیون و ۳۸۳هزار و ۴۴۹ تن و میدوک (کرمان) با ۶ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۶۸۸ تن در رده‌های بعدی جای گرفتند.به گزارش «ایرنا» براساس برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرفیت مس کاتد در سال ۱۳۹۳ برابر با ۲۵۵ هزار تن بود که در افق ۱۴۰۴ دستیابی به ۴۵۰ هزار تن هدف‌گذاری شده است.