گروه بنگاه‌‌ها- پتروشیمی مارون در حال حاضر، در کنار پتروشیمی پارس، تنها مجتمع دارای واحد استحصال اتان محسوب می‌شود. قیمت فروش محصولات صادراتی پتروشیمی پارس نسبت به سال گذشته ۴ تا ۱۰ درصد رشد داشته است، این در حالی است که نرخ تسعیر ارز شرکت در سال ۹۱ به صورت میانگین ۲۲هزار و ۵۰۰ ریال، برای امسال۲۴ هزار و ۵۰۰ و برای سال آینده ، ۲۶ هزار و ۵۰۰ ریال منظور شده است. از سوی دیگر، کل فروش پتروشیمی پارس در سال ۹۱ مبلغ ۳۶ هزار میلیارد ریال بوده که ۷۵درصد آن از محل صادراتی انجام گرفته است و ۴۰ درصد فروش شرکت را استایرن منومر و ۵۰ درصد را پروپان و بوتان تشکیل داده است.

عمده محصولات شرکت پتروشیمی پارس را پروپان، بوتان و استایرن منومر تشکیل می‌دهد؛ ظرفیت تولید شرکت در مجموع سالانه ۵/۴ میلیون تن انواع محصولات است که در سال‌های ۹۰ و ۹۱ به دلایل مشکلات تهیه کشتی جهت حمل پروپان و بوتان به دلیل تحریم‌های اعمال شده بر بیمه کشتی‌ها، قطع گاز طبیعی دریافتی و کمبود درصد اتان در گاز طبیعی دریافتی، تولید شرکت در حدود ۶۰ درصد ظرفیت بوده است.

این در حالی است که شرکت پتروشیمی پارس در بودجه سال ۱۳۹۲، مجموع تولید محصولات خود را بیش از ۴ میلیون تن در نظر گرفته که در ۷ ماهه ابتدایی امسال حدود ۵/۱ میلیون تن از آن کرده است. در محاسبات سودآوری شرکت، مقادیر تولید و ترکیب تولید سال جاری مشابه با سال ۹۱ و برای سال ۹۳، تولید به میزان ۹۵ درصد ظرفیت مبنا قرار گرفته است.

تولید انحصاری محصول اتایرن منومر در ایران در اختیار پتروشیمی پارس است؛ بر این اساس و با توجه به عملکرد شرکت، لحاظ نسبت قیمت به درآمد پتروشیمی پارس بالاتر از سایر پتروشیمی‌ها منطقی است.

همچنین مهم‌ترین سرمایه‌گذاری شرکت، پتروشیمی آریاساسول است. ۵۰درصد از سهام این شرکت با بهای تمام شده ۲۳۰۰ میلیارد ریال متعلق به پتروشیمی پارس است. این در حالی است که سود سال‌های ۹۰ و ۹۱ شرکت، ۴۵۸۸ و ۶۱۸۰ میلیارد ریال بوده است که از این محل به ترتیب ۱۷۰۳ و ۴۹۰۲ میلیارد ریال سود تقسیمی نصیب پتروشیمی پارس شده است.

بدون لحاظ کردن سود حاصل از سرمایه‌گذاری در آریاساسول، برآورد سود سال ۹۳ شرکت حدود ۲۴ هزار میلیارد ریال است که در این صورت با در نظر گرفتن سود انباشته ۱۹ هزار میلیارد ریالی در پایان سال ۹۱ و سود ۲۱ هزار میلیارد ریالی پارس در سال ۹۲ و اضافه ارزش ۴۰ هزار میلیارد ریالی آریاساسول، ارزش شرکت حدود ۲۲۰ هزار میلیارد ریال تخمین زده می‌شود.

براساس تحلیل بازار و شنیده‌ها، پتروشیمی پارس با افزایش حدود ۴۱ درصدی درآمد هر سهم در سال ۹۳ مواجه خواهد بود. در همین حال، بر آورد در آمد حاصل از فروش پتروشیمی پارس در سال ۹۳ بیش از ۶۴ هزار و ۷۴۳ میلیارد ریال است که در مقایسه با سال‌جاری ۵۳ درصد افزایش داشته است.