روز 1570 میلیارد ریالی فرابورس

گروه بورس- مسعودرضا طاهری: شاخص بازار فرابورس با بیش از ۱۵ واحد افزایش به مرز ۸۶۳ واحد رسید و ارزش معاملات تا مرز ۱۵۷۰ میلیارد ریال افزایش یافت، دیروز در فرابورس ۷۲ میلیون و ۶۵۲ هزار برگه اوراق بهادار معامله شد. همانطور که انتظار می‌رفت، خبر توافق هسته‌‌ای بین ایران و ۱+۵ انگیزه سرازیر شدن سرمایه‌ها بیشتر به بازار را تقویت کرد. خبر توافق هسته‌‌ای در ژنو اتفاق مثبتی پس از ۱۰ سال چالش بر سر برنامه هسته‌‌ای ایران به حساب می‌آید که اعتماد برای جذب نقدینگی‌های بیشتر در بازار سهام را بالا برده است. چشم‌انداز بهبود فضای کسب‌و‌کار در کشور و توقف تقاضای سفته بازی در بازارهای موازی با بازار سهام و در عین حال امید به کاهش فشارهای بین‌المللی بر صنایع بورسی به ویژه صنایع پتروشیمی، خودرو، صنعت مالی و صنایعی که امید می‌رود از توافق اخیر تاثیرات مثبتی بگیرند، نظر‌ها را بیش از گذشته به بازار سهام متوجه می‌کند.

امروز بالاخره با گذشت تقریبا ۳ ماه از روی کار آمدن دولت یازدهم توافق هسته‌‌ای انجام شده و نتایج ملموسی از چانه زنی با قدرت‌های جهانی برای تداوم برنامه‌های هسته‌‌ای صلح‌آمیز ایران به دست آمده است.

بازار فرابورس، اما دیروز در کنار افزایش تقریبا ۱۱۴۷ واحدی بورس، شاهد افزایش ۳/۱۵ واحدی بود. عدد شاخص فرابورس تا محدوده ۸/۸۶۲ واحد افزایش یافت.

منحنی تغییر این شاخص در همان دقایق اولیه معاملات با یک جهش تقریبا ۲۳ واحدی تا مرز ۸۷۰ واحد افزایش ثبت کرد و در ادامه بازار با تعدیل این جهش هیجانی عدد شاخص را به زیر ۸۶۵ واحد تعدیل و در نهایت اندکی کمتر از ۸۶۳ واحد متوقف کرد.

مواردی از توافق هسته‌‌ای بین ایران و غرب بر برداشته شدن فشارها از صنایع پتروشیمی ایران تاکید دارد. از این رو اقبال به سهام شرکت‌های موفق در این صنعت همچنان تداوم خواهد داشت. به طوری که دیروز سهام ۴ شرکت پتروشیمی مارون، جم و زاگرس و خراسان بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص ثبت کردند. ۲ پالایشگاه تهران و شیراز به همراه تامین مواد اولیه فولاد صبا نور در بین عوامل عمده تاثیرگذار بر شاخص کل این بازار، به ترتیب بیشترین تاثیرات منفی را ثبت کردند.

با گذرعدد شاخص بازار فرابورس از ۸۶۰واحد، نماد سهم سرمایه‌گذاری مسکن تهران (ثتران) و پتروشیمی زاگرس (زاگرس) بیشترین افزایش قیمت را به خود دیدند. در مقابل نماد سهم شرکت‌های پالایشگاه‌های شیراز و تهران بیشترین کاهش قیمت را ثبت کرده است. طی روزهای گذشته خبرهایی از آتش سوزی در پالایشگاه تهران گزارش شد که به نظر می‌رسد این اتفاق از نظر سرمایه‌گذاران دور نمانده است.

همچنین در بازار دیروز فرابورس نماد پتروشیمی جم در قیمت‌ ۲۱ هزار و ۵۰۰ ریال و بانک دی در قیمت ۱۷۸۰ ریال بیشترین تقاضا را به خود اختصاص دادند و برای آنها به ترتیب صف خریدی معادل ۴ میلیون و ۵/۱۴ میلیون سهم تشکیل شد.

همچنین در بازار دیروز سهام نماد پالایشگاه تهران (شتران) در یک مرحله در قیمت ۹۴۵هزارو ۲۸۱ ریالی شاهد صف فروشی به ارزش ۱۵ میلیارد و ۶۷۵ میلیون ریال بود و در مرحله دیگری نیز همین سهم در نرخ ۹۵۰ هزار و یک ریال، شاهد صف فروش ۱۰۰۰ سهم به ارزش تقریبا ۹۵۰ میلیون ریال بود.

دیروز در بازار فرابورس بیشترین حجم معامله به نماد سرمایه‌گذاری مسکن تهران و بیشترین ارزش معامله به اوراق اجاره ۳ ماهه مپنا تخصیص یافت.

در مجموع دیروز در این بازار ۷۲ میلیون و۶۵۲ برگه اوراق بهادار به ارزش یک هزار و ۵۶۹ میلیارد و ۷۷۸ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

ترافیک بازگشایی و توقف نمادها

همچنین در بازار دیروز نماد معاملاتی شرکت سیمان لارستان (سلار۱)، جهت برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق‌العاده صاحبان سهام در روز سه شنبه، متوقف شد. همچنین از دیروز ثبت معاملات توافقی شرکت ساختمان اصفهان در نماد معاملاتی ثاصفا۱ پس از برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق‌العاده (نوبت دوم) صاحبان سهام، بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت و بدون محدودیت حجمی در هر سفارش (بلوک) ممکن شد.

در همین حال نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران (ثتران۱)، پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی، نماد معاملاتی شرکت بیمه ما (وما۱)، پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام در خصوص افزایش سرمایه، نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی کازرون (کازرو۱)، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی و همچنین نماد معاملاتی شرکت بیمه کارآفرین (وآفری۱) باز شدند.