گره‌های معاملاتی بالاخره باز می‌شود

گروه بورس- علیرضا باغانی: ایجاد گره معاملاتی در برخی از نمادها موجب شد که بورس اوراق بهادار تهران در اقدامی نسبت به حذف حجم مبنا برای برخی از نمادهای معاملاتی اقدام کند. از امروز نماد شرکت‌های پارس‌سوئیچ، پمپ‌سازی ایران، ماشین‌سازی نیرومحرکه، سرمایه‌گذاری مسکن، کارتن ایران، سیمان اردبیل، سیمان تهران، قند پیرانشهر، قند قزوین، قند شیروان، پشم‌شیشه ایران، شیشه همدان، سرمایه‌گذاری آتیه دماوند، سرمایه‌گذاری بوعلی، سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری نیرو، داروسازی زهراوی، پتروشیمی اراک، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، گلتاش، روغن‌نباتی ناب، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه اصفهان، ایتالران، چادرملو و سرمایه‌گذاری ساختمان ایران با حذف حجم مبنا مواجه می‌شوند که این اقدام در ارزش معاملات و همچنین روان شدن معاملات تغییری جدی ایجاد می‌کند.

همزمان با این اقدام گفته می‌شود که بورس در حال تصمیم‌گیری در خصوص حذف دائمی حجم مبنا برای شرکت‌های مزبور و برخی دیگر از شرکت‌ها است، در حالی که زمان برداشتن حجم مبنا برای شرکت‌های مزبور تا اطلاع ثانوی اعلام شده است.

روز گذشته نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری بهمن به منظور تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه متوقف شد. نماد شرکت‌های عمران و توسعه فارس، قند قهستان و صدرا هم بازگشایی شد که صدرا پس از بازگشایی رشد ۷۰درصدی قیمت را شاهد بود.

روز گذشته هم ۶درصد از سهام داروسازی عبیدی در بورس عرضه شد که این عرضه خریداری نداشت.

همچنین امروز ۲۱میلیون و ۵۷۹هزار سهم معادل ۹۸/۱۵درصد از سهام شرکت نیروترانس به قیمت پایه ۲۷۰۰ریال از سوی شرکت توزیع نیروی برق مرکز تهران عرضه خواهد شد.

پرداخت سود سهام «خودرو» تا یک ماه دیگر

گفته‌های بازار: در بازار شایعاتی از تعویق پرداخت سود سهام ایران‌خودرو دیزل سخن گفته می‌شود، این در حالی است که گفته می‌شود کارپرداخت سود سهام ایران‌خودرو نیز آغاز شده است.

شنیده‌های ما: مدیر امور مجامع و سهام شرکت‌ ایران‌خودرو و ایران‌خودرو دیزل در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار ما در این مورد گفت: سود تمام افرادی که به امور سهام ایران‌خودرو دیزل مراجعه کرده‌اند، پرداخت شده است.

«بهرام آکسته» اضافه کرد: سهامدارانی که سود سهام خود را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به امور سهام شرکت، ظرف مدت یک هفته سود خود را دریافت کنند.

وی همچنین درباره برنامه پرداخت سود سهام ایران‌خودرو گفت:‌ شرکت در پی نهایی کردن هماهنگی‌های لازم با بانک‌های مربوط برای پرداخت سود است.

پیش‌بینی می‌شود ظرف یک‌ماه آینده علاوه بر سود سال ۸۵، سودهای معوقه سهامداران نیز به آنها پرداخت شود. «آکسته» خاطرنشان کرد: امسال نحوه پرداخت سود سهامداران این شرکت از طریق شبکه بانکی کشور انجام می‌شود.

«وتوکا» طرح گندله‌سازی اجرا می‌کند

گفته‌های بازار: در بازار از شایعه برنده شدن شرکت توکافولاد در راه‌اندازی یک طرح گندله‌‌سازی سخن گفته می‌شود که ظاهرا از این بابت می‌توان تعدیل مثبت EPS را در میان مدت انتظار داشت.

شنیده‌های ما: آخرین گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که شرکت راهبران فولاد وابسته به توکافولاد، طرح راه‌اندازی گندله‌سازی اردکان را راه‌اندازی خواهد کرد، ظاهرا طرف قرارداد این طرح شرکت چادرملو است. تعدیل مثبت EPS شرکت نیز از این بابت در شرایط کنونی بعید است.

«لکما» و توقف طرح گوشی‌های همراه

گفته‌های بازار : درباره کارخانجات مخابراتی ایران شایع شده که اجرای طرح تولید گوشی‌های تلفن‌همراه متوقف شده و به طور جدی دنبال نمی‌شود.

ظاهرا این شرکت سودآوری این طرح را در EPS خود لحاظ کرده بود که با این وصف پوشش این پیش‌بینی کاری بس دشوار به نظر می‌رسد.

شنیده‌های ما: در رابطه با موضوع یادشده به دلیل عدم‌دسترسی به مدیرعامل شرکت موفق به برقراری ارتباط با شرکت و کسب اطلاعات نشدیم!

پرتفوی معدنی «وصنا» تقویت می‌شود

گفته‌های بازار : در بازار شایعاتی از تغییر پرتفوی سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر به گوش می‌رسد. گفته می‌شود، این شرکت در روزهای اخیر نسبت به خرید گسترده سهام گل‌گهر و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در سطح قابل‌توجهی اقدام کرده است.

شنیده‌های ما: براساس خبرهای رسیده این شرکت در حال خرید سهام‌های گروه معدنی در بازار است و پرتفوی معدنی «وصنا» در روزهای آینده بیشتر تقویت خواهد داشت. «وصنا» در آخرین اقدام رقمی بالغ‌بر ۲میلیارد تومان از سهام «کگل» و «ومعادن» را خرید.