گروه بورس- شرکت ایران خودرو دیزل در 9 ماه ابتدای سال 85 کمتر از 50درصد پیش‌بینی سود خود را پوشش داد.

به گزارش بورس و اوراق بهادار تهران، این شرکت سود هر سهم سال مالی ۸۶ را به رغم پیگیری‌های مداوم بورس در شرایطی برای اولین بار یک‌هزار و ۲۱۶ریال اعلام کرد که هنوز عملکرد ۱۲ ماه سال ۸۵ خود را اعلام نکرده است.
با توجه به پوشش 46درصدی سود هر سهم این شرکت در 9 ماه ابتدای سال 85 بعید به نظر می‌رسد که این شرکت بتواند پیش‌بینی سود خود را محقق کند. با توجه به اینکه شرکت نتوانسته پیش‌بینی سود سال 85 را پوشش دهد، بازار را با این ابهام و پرسش روبه‌رو کرده که چگونه در سال 86 با انتشار پیش‌بینی سود بیش از رقم سال 85 می‌خواهد EPS سال 86 را پوشش دهد.
ایران خودرو دیزل سود هر سهم سال ۸۵ را با سرمایه ۹۷۲میلیون ریال مبلغ یک‌هزار و ۱۰۰ریال پیش‌بینی کرده بود که تا پایان آذر‌ماه تنها توانست ۵۰۱ریال از آن را محقق کند.
درآمد حاصل از فروش این شرکت نیز 13میلیارد و 668میلیون و 981هزار ریال پیش‌بینی شده بود که شرکت در 9 ماه ابتدای سال با تحقق 8میلیارد و 602میلیون و 568هزار ریال آن توانست تنها 63درصد این پیش‌بینی را پوشش دهد.
این در حالی است که پیش‌بینی عملکرد سال ۸۶ شرکت در مقایسه با پیش‌بینی عملکرد سال مالی قبل با ۱۶درصد افزایش در فروش، ۱۷درصد افزایش در بهای تمام شده کالای فروش رفته، ۹درصد افزایش در سود عملیاتی و ۱۱درصد افزایش در سود پس از کسر مالیات همراه است. شرکت دلایل این تغییرات را اعلام نکرده است.
هیات مدیره این شرکت در نظر دارد تقسیم 972میلیارد ریال که به ازای هر سهم معادل یک‌هزار ریال است را از سود قابل تقسیم سال 86 به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند.
جهت مزید استحضار، مطابق برنامه ارائه شده توسط شرکت‌های چرخشگر و لیزینگ خودرو غدیر در رابطه با تقسیم سود عملکرد سال مالی ۸۶ به ترتیب برآورد توزیع مبلغ ۸۳ریال و ۲۷۵ریال به ازای هر سهم است. در این رابطه مفروضات شرکت برای برآورد سود حاصل از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های یاد شده به ترتیب بر مبنای تقسیم مبلغ ۹۶۰ریال و ۳۵۰ریال به ازای هر سهم در نظر گرفته شده است.