گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد افزایش نسبی عرضه در تالار معاملات سهام بود. در بازار دیروز با توجه به رشد چند روز اخیر بازار سهام، معامله‌گران کوتاه‌مدت که در موقعیت کسب سود قرار گرفته‌اند، عرضه سهام را در دستور کار خود قرار دادند که این امر برخی از نمادهای دارای صف خرید از جمله سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، چادرملو، توسعه صنعتی و کربن را در بر گرفت.

در معاملات دیروز بازار سهام، کارشناسان بازار همچنین با توجه به فرا رسیدن روز ملی فناوری هسته‌ای و احتمال اعلام خبرهای جدید از سوی مسوولان کشورمان به گمانه‌زنی‌ها در مورد این مواضع پرداختند که سخنرانی دکتر لاریجانی در این راستا از اهمیت بالایی برخوردار است.

در بازار دیروز انتشار گزارش اولیه EPS سود هر سهم سال ۸۶ شرکت گل‌گهر که در آن EPS این شرکت معادل یک‌هزار و ۹۹۹ریال پیش‌بینی شده است، موجب شد تا انتظار برای کاهش قیمت این سهم پدید آید، که این مساله عرضه سنگین سهام سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و چادرملو را به همراه آورد.

در گروه خودرویی ایران‌خودرو دیزل نیز دیروز بدون اعلام EPS نهایی سال ۸۵ و با پیش‌بینی EPS سال ۸۶ شرکت بازگشایی شد که در P/E حدود ۵/۲ آرام گرفت.

در گروه انفورماتیک نماد ایران‌ارقام بدون اعلام تعدیل EPS بیش از ۱۰درصد با لحاظ دامنه نوسان ۲درصدی بازگشایی شد که با حمایت سهامدار عمده مواجه شد.

در گروه دارویی نماد داروسازی زهراوی با توجه به اعلام EPS جدید و افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی بازگشایی شد که معامله‌ای بر روی آن صورت نگرفت.

در گروه بانکداری تعویق تصمیم‌گیری شورای پول و اعتبار در مورد نرخ سود تسهیلات بانکی سبب بهبود دادوستدها شد.

در گروه فلزی انتظار برای بازگشایی نمادهای تولیدکننده روی و همچنین نمادهای بسته گروه آلومینیوم که مدت‌ها بدون گزارش در محاق فرو رفته‌اند، سبب کاهش تحولات این گروه شده است.

در این گروه فولاد مبارکه همچنان با تبعات تداوم رشد بهای فولاد در داخل و خارج کشور مواجه است.

در گروه پتروشیمی افت قیمت جهانی متانول صف فروش پتروشیمی خارک را به بیش از ۸/۱میلیون سهم رسانده است تا بازار در انتظار تحولات آتی این نماد باقی بماند.

در مجموع بازار دادوستد سهام روز گذشته روز پرعرضه‌ای را ناشی از فعالیت معامله‌گران کوتاه‌مدت شاهد بود. در بازار دیروز شاخص تحت تاثیر بازگشایی نماد گل‌گهر ۲/۵۰واحد افت کرد، حجم معاملات نیز بالغ بر ۱۰۰میلیارد تومان بود.

از ۱۲۷نماد مورد معامله نیز ۴۸ نماد با رشد قیمت و ۶۵نماد با افت ارزش دادوستد شدند.