گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام دیروز برای دومین روز پیاپی به دلیل انتشار گزارش‌های ضعیف از پیش‌بینی سود شرکت‌های عمده بورس برای سال‌مالی ۱۳۹۰ با کاهش شاخص همراه بود. در بازار دیروز معامله‌گران با توجه به صف فروش در برخی از نمادهای تجهیزاتی شاهد شروعی ضعیف بودند، اما با عبور بازار از ساعت اول، رفته‌رفته از جو ضعیف بازار کاسته شد و با تشکیل صف‌های خرید در برخی از نمادها از جمله فن‌آوران، زامیاد و سرمایه‌گذاری پتروشیمی، بازار شرایط بهتری را تجربه کرد. این روند به ویژه با بازگشایی سه نماد لیزینگ ایرانیان، داملران و توسعه صنایع بهشهر رو به بهبود بیشتر گذاشت. دیروز لیزینگ ایرانیان با نوسانی قابل‌ملاحظه شاهد ۶/۳۵ درصد رشد و داملران و توسعه صنایع بهشهر به ترتیب ۵/۱۱ و ۹۵/۶ درصد رشد را تجربه کردند. در همین حال بازگشایی نماد فولاد مبارکه دیروز موجب برخورد سنگین عرضه و تقاضا در این نماد شد که تا معامله ۵۷ میلیون سهم نیز پیش رفت.

دیروز در تحولات مهم اقتصاد جهانی، بانک مرکزی چین برای پنجمین بار متوالی از اکتبر ۲۰۱۰ نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها را افزایش داد.

بانک مرکزی چین در چهار ماه گذشته سه بار نرخ بهره بانکی را افزایش داده است تا از روند صعودی تورم جلوگیری کند. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که چین تا پایان امسال تدابیر بیشتری را برای مقابله با نرخ تورم اتخاذ خواهد کرد. این سیاست دولت چین می‌تواند مستقیما روی بازار فلزات تاثیر بگذارد به ویژه آنکه چین عمده‌ترین وارد‌کننده فلزات جهان به شمار می‌رود.

در گروه مالی دیروز بانک‌ها روز ضعیفی را پشت سر گذاشتند که در این بین تشکیل صف فروش برای بانک تجارت عمده‌ترین اتفاق بود.

در این میان بانک‌های بورسی همچنان در برزخ کاهش نرخ سود بانکی به سر می‌برند.

در همین حال دیروز نماد بانک سینا برای اعلام سود ۹۰ به میزان ۴۲ تومان متوقف شد.

در گروه خودرویی دیروز انتظار برای بازگشایی نمادهای سایپا، ایران‌خودرو و سرمایه‌گذاری سایپا همچنان مهم‌ترین مساله بود.

در این گروه دیروز زامیاد تحت‌تاثیر احتمال اعلام سود بیشتر برای سال آینده با صف خرید همراه شد. در گروه فلزی دیروز در کنار بازگشایی فولاد مبارکه و شایعات مرتبط با این سهم، بازار شاهد انتشار گزارش پیش‌بینی سود سال آینده ملی مس بود که با کاهشی ۳۳ درصدی نسبت به آخرین سود سال‌جاری اعلام شده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری با شروعی ضعیف بود که در ادامه، اندکی از فشار کاهش قیمت‌ها در آن کاسته شد. شاخص نیز با توجه به افت فولاد مبارکه ۶۳/۹۷ واحد افت کرد و به ۲۲ هزار و ۹۰ واحد رسید. ارزش معاملات نیز با افتی قابل‌ملاحظه به ۵/۳۶ میلیارد تومان رسید که ۷/۱۵ درصد آن به معاملات فولاد مبارکه اختصاص یافت. از ۱۹۹ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۱۲۴ نماد با کاهش قیمت و ۷۱ نماد با رشد ارزش معامله شدند.