گروه بورس- کارشناس مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس از رسیدن سهم سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به 69‌درصد خبر داد.

«ایمان مقدسیان» گفت: در هفته منتهی به ۲۳تیر ماه ۸۹، بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بین منفی ۳۷صدم‌درصد تا مثبت ۵/۶‌درصد در نوسان بود. وی افزود: در حالی که بازدهی متوسط بورس تهران در این هفته ۴۵/۲‌درصد بود، ۸ صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بازدهی افزون بر بازدهی بازار به دست آورند. وی همچنین گفت:‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، ماه منتهی به ۲۳تیر ماه ۸۹ را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بیشترین بازده آنها به ۱۴‌درصد رسید. بازدهی متوسط بازار طی این مدت ۳۴/۶‌درصد بود و ۷ صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بازدهی بالاتر از بازدهی بازار به دست آورند.
وی در مورد بازدهی صندوق‌ها با اندازه بزرگ گفت:‌ در بین 4 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه بزرگ، صندوق سرمایه‌گذاری ممتاز در ماه و هفته پیش بیشترین بازده‌ها را به دست آورد.
وی گفت: همچنین در دوره یکساله منتهی به ۲۳تیرماه امسال، صندوق سرمایه‌گذاری آگاه با ۹۴‌درصد بیشترین بازده را به خود اختصاص داده و پس از آن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری پویا با ۸۳ و سهم آشنا با ۷۲‌درصد بیشترین بازده‌ها را در این دوره یکساله داشته‌اند. وی در مورد بازدهی از ابتدای تاسیس صندوق‌ها گفت: تا تاریخ ۲۳تیر ماه امسال، بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و آگاه بود. این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب ۲۰۶، ۱۷۱ و ۱۶۱‌درصد بازدهی کسب کنند.
وی ادامه داد: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا تاریخ 23تیرماه امسال، به بیش از 4هزار و 876‌میلیارد‌ریال رسید که بیشتر از یک‌هزار و 700میلیارد‌ریال از این مقدار متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. وی گفت:‌ بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است. پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری ممتاز و مهر ایرانیان بیشترین ارزش را از آن خود کرده‌اند.
«مقدسیان» در مورد سهم سرمایه‌گذاران در صندوق‌ها گفت: سرمایه‌گذاران حقیقی بیش از ۶۹‌درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پارس، کارآفرین و نوین سامان بیشترین‌درصد تملک را به خود اختصاص داده‌اند.