ابهامات تقسیم سود 30تومانی «مخابرات» همچنان پابرجاست

فارس- رییس سازمان حسابرسی موضع خود را در مورد استهلاک مخابرات و زمین‌های بیمه دانا تشریح کرد. اکبر سهیلی‌پور در رابطه با تقسیم سود ۳۰‌تومانی هر سهم مخابرات اعلام کرد: طبق گزارش‌های حسابرسی شده برای هر سهم مخابرات، ۱۵‌تومان تعدیل منفی لحاظ شده بود که عمده دلیل آن ناشی از اختلاف در محاسبات استهلاک است و تعیین تکلیف آن به نظر کارشناسان فنی بستگی دارد.

سهیلی‌پور افزود: هر چند مجمع سالانه مخابرات تقسیم سود ۳۰‌تومانی هر سهم را تصویب کرد، اما طبق توافقات به‌دست آمده مقرر شده نظر کارشناسان در مورد استهلاک دریافت شود. در این رابطه پیگیری‌ها برای تعیین کارشناسان فنی خبره ادامه دارد.

وی درباره اختلاف‌نظر موجود در مورد استهلاک شرکت مخابرات توضیح داد: شرکت مخابرات عمر کابل‌های زیرزمینی ضد آب را ۲۵ سال در نظر‌گرفته اما نظر سازمان حسابرسی این است که با توجه به سرعت تکنولوژِی در دنیا تا ۲۵ سال آینده، استفاده از کابل‌های زیرزمینی دیگر توجیهی نخواهد داشت. در عوض مدیران مخابرات عنوان می‌کنند در این صورت از کابل‌های بکار‌گرفته شده به نحو دیگری استفاده خواهند کرد.

رییس سازمان حسابرسی ادامه داد: از نظر ما مدت زمان قابل قبول استهلاک کابل‌های زیرزمینی ۸ تا حداکثر ۱۲ سال است.

سهیلی‌پور دیگر مورد با اهمیت در شرکت مخابرات را موضوع پرداخت ۴۰۰‌میلیارد‌تومان به سازمان تنظیم مقررات رادیویی اعلام کرد و گفت: اگر در مورد این موضوع توافقی حاصل شود باید مراتب به سازمان حسابرسی اطلاع داده تا گزارشی در خصوص نبود مشکل تهیه شود، در غیراین صورت به همان گزارش اعلام شده اتکا خواهیم کرد، اما به‌رغم نامشخص ماندن این موضوع، به هر سهم مخابرات ۳۰‌تومان پرداخت شده است.

خروج «دانا» از زیان

این مقام مسوول در بخش دیگری از اظهارات خود درباره بیمه دانا گفت: این شرکت از نظر دارایی‌ها و حساب و کتاب سودده است، اما در سال‌های گذشته ذخایری را لحاظ نکردند تا اینکه سود آن به زیان تبدیل شد. همچنین با سازمان مالیاتی مشکلاتی پدید آمد و این سازمان پرداخت حدود ۱۱‌میلیارد‌تومان مالیات را تصویب کرد.

سهیلی‌پور با بیان اینکه موضوع بیمه دانا در جلسه‌ای به اطلاع وزیر اقتصاد رسانده و بعد از بررسی‌های لازم، مبلغ اعلامی سازمان حسابرسی تایید شد، ادامه داد: مهم‌تر از لزوم پرداخت مالیات، موضوع دارایی‌ها و املاک متعدد بیمه دانا است که باید بعد از اخذ مجوز‌های لازم نسبت به فروش ساختمان‌ها و دارایی‌های قابل‌توجه اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که با توجه به طی مراحل نهایی حل و فصل زمین قابل‌توجه لویزان، پیشنهاد ما این بود که هر چه زودتر این دارایی به فروش رسیده و در صورت‌های مالی لحاظ شود تا به این ترتیب، زیان بیمه دانا برطرف شود. وی یادآور شد: سند زمین بیمه دانا به نام این شرکت بوده و با مساعدت‌هایی مسائل قضایی زمین لویزان بر طرف شده است.

به گفته سهیلی‌پور شرکت بیمه دانا مجوز فروش ساختمان‌ها در برخی شهرستان‌ها را ‌گرفته و در صورت واگذاری تعدادی از این ساختمان‌ها یا زمین لویزان، به راحتی می‌تواند سود قابل‌توجهی را شناسایی کند، بنابراین این واقعه با اهمیت می‌تواند در صورت‌های مالی میاندوره‌ای شهریور ۸۹ بیمه دانا لحاظ شود.

وی در برابر این سوال که با توجه به سرمایه اندک و بیش از ۱۰‌میلیارد‌تومانی بیمه دانا از یک طرف و برخورداری از دارایی‌های متعدد، آیا نباید سرمایه اسمی این شرکت بیمه‌ای افزایش یابد؟ توضیح داد: چنین نکته‌ای درست است. مسوولان بیمه دانا می‌توانند بعد از ورود به بورس از طریق اعمال افزایش سرمایه، نسبت به متعادل کردن سرمایه و دارایی‌ها اقدام کنند.