گروه بورس- شرکت تایدواتر خاورمیانه در حال عقد قرارداد ۲۵ساله با سازمان بنادر به منظور مدیریت، راهبری و سرمایه‌گذاری ترمینال کانتینری موجود و دو فاز توسعه آن در بندر شهیدرجایی است. مهندس سیف‌اللهی، مدیرعامل تایدواتر، با اعلام این خبر افزود: تایدواتر خاورمیانه تنها شرکتی است که از نظر نیروی انسانی، تجهیزات و نرم‌افزار توان انجام حجم بالای عملیات کانتینری بنادر را دارد.

وی گفت: ۷۵ تا ۸۰ درصد درآمد تایدواتر از بخش ترمینال کانتینری است و با عقد این قرارداد، بخش عمده‌ای از فعالیت‌های شرکت به مدت طولانی تضمین خواهد شد.

مهندس سیف‌اللهی با بیان اینکه تایدواتر امسال از فعالیت‌های متنوعی، درآمدسازی کرده است، گفت: عقد قرارداد خروج شناورهای مغروقه به ارزش ۸۵میلیارد تومان طی دو سال، شاخه جدیدی است که با توجه به تعدد شناورهای مغروقه موجود در آب‌های منطقه بازار بزرگی نیز به دنبال دارد. همچنین عملیات کشتی به کشتی را با یک شرکت انگلیسی در منطقه خلیج‌فارس شروع کرده‌ایم که شامل تخلیه کالای مایع از یک کشتی به کشتی دیگر، ارائه خدمات به کشتی‌ها در حال اضطرار و تخلیه محموله نفتی و خطرناک آنها است.

وی عملیات انبارداری و بارگیری (صادرات) گندم به کشتی‌ها را از دیگر فعالیت انجام شده تایدواتر عنوان کرد که برای اولین بار در کشور صورت گرفت. وی افزود: سرعت بالای عملیات صادرات گندم، رضایت صاحبان کالا را در انجام این کار به دنبال داشته است.

سیف‌اللهی بخش عمده‌ای از درآمد تایدواتر را منوط به میزان تجارت کشور دانست و تصریح کرد: افزایش درآمد نفتی و به تبع آن تجارت کشور، موجب افزایش عملیات تخلیه و بارگیری بنادر کشور بوده که درآمدهای تایدواتر را از فعالیت‌های بندری با افزایش مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه تایدواتر خاورمیانه بزرگ‌ترین ناوگان لایروبی کشور را در اختیار دارد، ادامه داد: ناوگان لایروبی درآمد خوبی دارد، اما به دلیل اینکه این ناوگان را (به جز یک مورد که متعلق به تایدواتر است)، در اجاره بلندمدت داریم، بخش عمده‌ای از درآمدها، صرف پرداخت اجاره‌ها می‌‌شود. سیف‌اللهی تاکید کرد: به همین منظور برای خرید دو فروند شناور عظیم لایروبی به ارزش ۱۲۵میلیون یورو در حال مذاکره با سازندگان این شناورها هستیم.

وی گفت: با خرید این دو شناور علاوه بر کاهش هزینه‌های جاری شرکت، ظرفیت عملکرد شرکت را در بخش لایروبی افزایش می‌دهیم که سود خوبی را به همراه دارد.

مهندس سیف‌اللهی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای صادرات خدمات یک شرکت موفق بندری در برنامه تایدواتر یک اصل پایدار است، تاکید کرد: اگر شرکتی در فکر توسعه نباشد، محکوم به فنا است، بعد از تثبیت در بازارهای داخلی باید وارد عرصه بین‌المللی شود؛ تایدواتر خاورمیانه نیز با بازاریابی‌های گسترده در حال مذاکره دو کشور هدف برای به عهده گرفتن امور بندری آنها و ارائه خدمات در این کشورها است.

وی با اشاره به تعدیل مثبت شرکت در ۶ ماه نخست سال گفت: امیدواریم با مثبت ماندن مابه‌التفاوت درآمدها و هزینه‌های خود طی سال جاری شاهد تعدیل مثبت در گزارش ۹ ماهه شرکت نیز باشیم.

مدیرعامل تایدواتر خاطر نشان کرد: فاز اول ترمینال کانتینر بندر شهید رجایی تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد که ظرفیت آن را از ۵/۱میلیون کانتینر در سال به ۳میلیون کانتینر می‌رساند.

وی با بیان این که انجام امور روبنایی و ساخت انبارهای بندر شهید رجایی را تایدواتر بر عهده دارد، تاکید کرد: با توجه به رشد سالانه ۱۵ تا ۱۸درصدی فعالیت کانتینری در بنادر، ایجاد این تشکیلات در تسهیل ترانزیت سرعت عملیات و تغییر مسیر حرکت کشتی‌ها از دریای سرخ و مدیترانه به سمت دریای عمان بسیار موثر است.

مدیرعامل تایدواتر با ذکر این نکته که موقعیت بندر شهید رجایی این بندر را حائز اهمیت می‌کند، ادامه داد:‌ براساس مطالعات کارشناسی ۱۱ وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه بندر شهید رجایی در سال ۶۸ که مناطق آزاد تجاری انتخاب می‌شدند، بیشترین امتیاز را کسب کرده بود و به طور قطع اگر این اتفاق صورت می‌گرفت، این بندر حداقل نیمی از فعالیت‌های کانتینری حال حاضر در امارات را به خود اختصاص می‌داد.

وی در خصوص وضعیت تایدواتر بعد از فروش سهام این شرکت از سوی سازمان بنادر و کشتیرانی گفت: تفکر وابستگی تایدواتر به سازمان بنادر اشتباه است؛ چرا که سازمان بنادر بزرگ‌ترین کارفرمای تایدواتر است و ما به لحاظ عملیات و کار بندری نیازمند عقد قرارداد همکاری با سازمان هستیم.

مهندس سیف‌اللهی با بیان این که در‌حال‌حاضر حدود ۱۷۰ شرکت کوچک و بزرگ که بیشتر آنها خصوصی هستند در بخش خدمات بندری در کشور فعالیت می‌کنند، خاطر نشان کرد: تایدواتر همواره در رقابت با این شرکت‌ها در مناقصه‌ها شرکت کرده و در موارد زیادی در گذشته (و احتمالا در آینده) موفق نبوده است.

این در حالی است که سازمان بنادر به دلیل این که تاکنون سهامدار ما بوده است به منظور نشان دادن استقلال خود همواره نسبت به شرکت تایدواتر سختگیرانه‌تر عمل کرده است.

وی با اشاره به این که تا پایان سال، سازمان بنادر سهام خود را در تایدواتر طبق قانون واگذار خواهد کرد، افزود:‌ ما باید ارتباط خود را با سازمان بنادر به عنوان بزرگ‌ترین کارفرمای خود حفظ کنیم.

در این مقطع تعدادی قرارداد بلندمدت با سازمان بنادر در دست داریم که در آنها حضوری ۱۰ ساله خواهیم داشت.

ولی در رقابت با سایر شرکت‌ها در مناقصه‌های خرمشهر و انزلی برنده نشدیم.

مهندس سیف‌اللهی واگذاری سهام تایدواتر از سوی سازمان بنادر را در فعالیت‌های این شرکت بی‌تاثیر دانست و خاطر نشان کرد: تایدواتر اکنون به عنوان یک ترمینال‌دار بزرگ مطرح شده است که به دنبال حذف رقبا نیست، بلکه می‌خواهد با حفظ ۹۰درصد فعالیت کانتینری بنادر کشور، ۴۵درصد فعالیت فله‌ای کشور و ۳۰درصد فعالیت کالای متفرقه، حضور خود را در خدمات دریایی بنادر بازرگانی و سکوهای نفتی افزایش دهد. مدیر عامل تایدواتر در خاتمه با یادآوری این که حقوق صاحبان سهام شرکت در سال گذشته ۳۶درصد بهره‌وری داشته است و امسال نیز این رقم احتمالا با ۹درصد افزایش نسبت به سال ۸۴ به ۴۵درصد خواهد رسید، تاکید کرد: تایدواتر یک شرکت مستحکم و قوی است و سال آینده چهلمین سال تاسیس خود را جشن خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: به دنبال آن نیستیم که با نمایش و ظاهرسازی، شرکت را بزرگ جلوه بدهیم تا بعد به دلیل همان نمایشی بودن، چهره‌اش آسیب ببیند؛ بنابراین اصراری بر افزایش قیمت سهام تایدواتر نداریم و امیدواریم که ارزش ذاتی خود شرکت و فعالیت‌هایی که دارد منجر به رشد شود. رشدی که پایدار باشد و دستخوش تغییرات سیاسی و فعالیت‌های تجاری کشور نمی‌شود.