گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با کاهش نگرانی‌ها از مساله حقوق دولتی معادن و همچنین بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری غدیر به رقم ۳۳هزار و ۹۴۹ واحد رسید که ۵۱واحد تا مرز تاریخی جدید ۳۴هزار واحدی فاصله دارد. در صورتی که شاخص بتواند رکورد ۳۴هزار واحدی را به ثبت برساند، هفتمین رکورد شاخص خواهد بود که در سال جاری در بورس شکسته می‌شود.

دیروز در جریان ثبت رشد ۲۶۲واحدی شاخص، نماد سرمایه‌گذاری غدیر تاثیر بسزای ۱۰۹واحدی بر افزایش دماسنج بازار داشت. این شرکت پس از افزایش سرمایه از ۱۲۰۰ به ۱۶۰۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته، بازگشایی شد که این بازگشایی تاثیر قابل توجهی در رشد شاخص داشت.

در بازار دیروز در مسایل کلان اقتصادی معامله‌گران شاهد سخنان مهم وزیر نفت بودند. رستم قاسمی با اشاره به افزایش جرایم قاچاقچیان سوخت از افزایش قیمت به‌عنوان یکی از راهکارهای مقابله با قاچاق بنزین و گازوئیل یاد کرد و گفت: تا زمانی‌که بهای یک لیتر آب معدنی بیش از ۳ لیتر گازوئیل باشد، قاچاق ادامه دارد.

وی در گفت‌وگو‌ با خبرگزاری مهر از ارزان بودن قیمت بنزین و گازوئیل به عنوان مهم‌ترین عامل قاچاق سوخت یاد کرد و افزود: هم اکنون دولت تدابیر متعددی را برای مقابله با قاچاق فرآورده‌های نفتی در دستور کار قرار داده است.

وی با بیان اینکه دولت با توافق مجلس شورای اسلامی باید در یک شرایط مساعد اقتصادی اقدام به افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی کند، افزود: حتی کمیته‌ای با مسوولیت مستقیم وزیر کشور در وزارت کشور برای افزایش نظارت بر مبادی مرزی و مقابله با قاچاق سوخت تشکیل شده است. کارشناسان انتظار دارند تغییر بهای حامل‌های سوختی محملی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به‌رغم مصوبه مجلس شورای اسلامی فراهم کند.

در همین حال، دیروز سازمان توسعه تجارت در بخشنامه‌ای که روز بیست و سوم آذرماه به گمرک ایران ابلاغ کرده است، لیست ممنوعیت صادراتی را به ۲۷ قلم کاهش داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، بنابر این بخشنامه کالاهایی که مشمول پرداخت عوارض صادراتی یا مجوز صادراتی هستند، شامل الکیل بنزن خطی، بنزن، پلی‌اتیلن، پی‌وی‌سی، کریستال ملامین، تخم‌مرغ خوراکی، تیرآهن، میلگرد، ورق فولادی، مفتول مسی، کاتد مسی، دوده کربن، کربنات سدیم، پلی‌اتیلی پی‌ای‌آی، پلی‌پولادین رابر پی‌ای‌آر، اتانول آمین‌ها، شمش فولاد، شمش آلومینیوم، ضایعات پلیمری، اسید سولفوتیک، بی‌اکتیل فنلات و جوش شیرین است.

جلسه مشترک معدنی دولت و مجلس

در گروه معدنی، رییس کمیته معدن مجلس از جزئیات جلسه معدنی دولت و مجلس خبرداد و گفت: بر این اساس، مقرر شد تا شیوه‌نامه‌ای برای صادرات سنگ‌آهن و سنگ‌های تزئینی تهیه شود. داریوش اسماعیلی در گفت‌وگو‌ با خبرگزاری مهر در رابطه با افزایش ناگهانی حقوق دولتی معادن اظهار داشت: طی جلسات مشترکی که با فعالان بخش خصوصی و مسوولان دولتی برگزار شده، شیوه‌نامه‌ای را در صنعت سنگ‌آهن تنظیم و نهایی خواهیم کرد. همچنین ادامه همین روند برای سنگ‌های تزئینی، مس و روی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی اظهارکرد: البته باید شرایطی را فراهم کرد که به سمت فرآوری مواد معدنی حرکت شود و چیزی به نام خام‌فروشی کاهش پیدا کرده تا در نهایت متوقف شود؛ اما نباید با این موضوع احساسی برخورد شود؛ همچون زمانی که به دلیل ممانعت از خام‌فروشی، صادرات متوقف شود.

اسماعیلی ادامه داد: تا زمانی که شرایط رقابت با دیگر تولیدکنندگان از طریق دولت در سایر کشورها مهیا نشود؛ نمی‌توان اقداماتی نسنجیده انجام داد که باعث تضعیف تولید شود و ارزآوری را در شرایط فعلی از طریق محصولات معدنی قطع کند. از سوی دیگر در حالی که موضوع افزایش حقوق دولتی معادن بر شرکت‌های سنگ‌آهنی بی‌تاثیر اعلام شده، دیروز مدیران چادرملو به پاسخگویی در مورد شایعه عدم معافیت مالیاتی این شرکت پرداختند. سید‌محمود سیدی مدیر مالی و اقتصادی شرکت چادرملو در گفت‌و‌گو با بورس ۲۴ لغو معافیت مالیاتی این شرکت را تائید نکرد. وی اظهار داشت: با توجه به بند «ب» ماده ۱۵۹ قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر افزایش میزان معافیت مالیاتی مناطق کمتر توسعه یافته تا سقف معافیت مالیاتی مناطق آزاد- صنعتی (۲۰ سال)، این شرکت مشمول تداوم معافیت مالیاتی تا پایان سال ۱۴۰۰ است.

در گروه تجهیزات، مصاحبه معاون وزیر نیرو مبنی بر پیشنهاد این وزارتخانه برای تعیین نرخ برق در لایحه بودجه سال آینده کشور موجب افزایش تقاضا برای سهام مپنا شد.به گفته محمد بهزاد، وزارت نیرو خواهان افزایش نرخ برق از هر کیلو وات ۲۶۴ریال به متوسط ۸۰۰ریال است.

در گروه مخابرات، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: شرکت مخابرات ایران نرخ مکالمات شب و روز تلفن ثابت را یکسان کرد.حسن رضوانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهارکرد: شرکت مخابرات نرخ مکالمات شب و روز تلفن ثابت را یکسان کرده و این دستور طی بخشنامه‌ای از سوی پوررنجبر مدیر عامل مخابرات ایران به شرکت‌های مخابرات استانی ابلاغ شده است. این بخشنامه در اغلب استان‌های کشور اجرایی شده است.

جزئیات افزایش نرخ‌های لاستیک

در گروه لاستیک و پلاستیک، مدیر مالی گروه صنعتی کرمان در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تصریح کرد: نرخ فروش محصولات شرکت از ابتدای سال جاری به طور میانگین حدود ۲۴ درصد رشد داشته که این افزایش نرخ‌ها تاکنون و طی دو مرحله صورت پذیرفته است.

مسعود زندکریمی همچنین در خصوص

پیش‌بینی‌های صورت گرفته از روند نرخ‌های فروش محصولات در آینده عنوان کرد: با توجه به کاهش واردات محصولات لاستیکی و همچنین روند تقاضای داخل کشور، امیدواریم در آینده رشد قیمت محصولات همچنان پایدار بماند.

وی همچنین درباره وضعیت تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید شرکت اظهارکرد: حدود ۶۰ درصد از مواد مورد نیاز تولید از منابع خارجی تامین می‌شود که در سال گذشته تامین این مواد از منابع متنوع‌تری امکان‌پذیر بود، اما در حال حاضر و با توجه به تحریم‌های اعمال شده واردات مواد مورد نیاز محدود شده و به طور عمده از کشورهایی همچون کره، چین و برخی از کشورهای عربی صورت می‌پذیرد.

در گروه بانکی، ششمین بلوک ۵ درصدی بانک صادرات دیروز در بورس عرضه شد،اما به دلیل نبود مشتری، بیش از یک میلیارد و ۱۴۵میلیون سهم روی میز ماند. دیروز طبق برنامه اعلامی، سازمان خصوصی سازی به وکالت از دولت و شرکت روغن نباتی ماهی‌دشت (یکی از خریداران بلوکی بانک صادرات و ناتوان در پرداخت اقساط) اقدام به عرضه یک میلیارد و ۱۴۵ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۱۰۰ سهم بانک صادرات در بازار اول معاملات کرد، اما این بلوک به دلیل نبود مشتری معامله نشد.

روز گذشته در گروه خودرویی، بازار با شایعات ضد و نقیضی در مورد آزادسازی نرخ فروش خودرو مواجه شد.

در حالی که اخیرا اعلام شده بود که قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت واگذار شده و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این زمینه فقط نقش نظارتی خواهد داشت، دیروز دوباره در برخی خبرها به نقل از سرپرست معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد که قیمت گذاری خودرو آزاد شده و این مسوولیت به تشکل‌ها و انجمن‌های خودرویی سپرده شده است.

در این باره حسن رادمرد، سرپرست معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگوبا ایسنا تاکید کرد که اعلام آزاد‌سازی قیمت‌ خودرو به عهده این معاونت نیست و متولی پاسخگویی به این موضوع سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز درباره احتمال آزادسازی قیمت خودرو اظهار کرد: تاکنون ابلاغی در این باره به ما وخودروسازان صورت نگرفته است.

احمد نعمت‌بخش افزود: اگرچه شایعاتی در این باره منتشر شده اما تاکنون این موضوع به طور رسمی تایید و ابلاغ نشده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۱۷۳میلیارد تومان سهام معامله شد که ۳۳درصد آن را معاملات ۱/۹۹ میلیون سهم امید تشکیل داد. از ۲۳۸نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند نیز ۱۲۲نماد با رشد قیمت و ۱۱۱نماد با کاهش ارزش معامله شدند و بقیه نمادها هم تغییر قیمتی نداشتند.