گروه بورس- هدیه لطفی: با ورود پالایشگاه لاوان و درج دو نماد نفت ایرانول و نفت پاسارگاد، دور جدیدی از عرضه‌ شرکت‌های تولیدکننده فرآورده‌های نفتی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، در حالی روز گذشته نفت پاسارگاد با سرمایه ۶۰۰ میلیارد ریال به عنوان دومین شرکت در زمینه فرآورده‌های نفتی در بازار دوم فرابورس درج شد که روز ماقبل نیز نفت ایرانول در این بازار درج نام شده بود.
در این رابطه، رییس اداره عملیات بازار شرکت فرابورس ایران توضیح داد: عرضه اولیه نمادهای نفت ایرانول، نفت پاسارگاد و پتروشیمی خراسان در دستور کار قرار دارد و جریان عرضه آنها در حال پیگیری توسط هیات پذیرش فرابورس و همچنین شرکت‌های مزبور است.
بهنام محسنی به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: در حال حاضر اطلاعات و صورت‌های مالی این شرکت‌ها در حال بررسی است تا پس از برطرف شدن کمبودهای موجود در آنها بر روی سایت اطلاع‌رسانی کدال قرار گیرد.
وی در ادامه افزود: به این ترتیب در صورت تکمیل اطلاعات درخواستی، عرضه اولیه این سه نماد در هفته آینده صورت خواهد گرفت.
نفت پاسارگاد به عنوان هفتادوششمین نماد معاملاتی بیست‌وپنجمین شرکت در بازار دوم فرابورس و با نماد «شپاس» درج نام شده است.
از سوی دیگر پالایشگاه های حاضر در فرابورس از جمله پالایش نفت شیراز و تازه‌وارد لاوان با اقبال روبه‌رو شدند، به طوری که هر سهم این دو شرکت نوسان مثبت 5 درصدی را به ثبت رسانده و با صف خرید به کار خود پایان دادند.
همچنین پتروشیمی‌ها از جمله زاگرس و مارون نیز نوسان مثبتی در محدود ۵۰ درصد را تجربه کردند. افزون بر این پتروشیمی زاگرس با معامله ۸/۳ میلیون سهم به ارزش ۵/۷۰ میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات دیروز را به خود اختصاص داد.
از سوی دیگر روز گذشته توجه سهامداران به نمادهای بانکی باعث رشد معاملات این گروه شد؛ بانک خاورمیانه، بانک دی، بانک گردشگری و حق‌تقدم آن نیز هر کدام به ترتیب با ثبت خرید و فروش 6/27، 8/18، 5/8 و 15 میلیون سهم به عنوان پرمعامله‌ترین نمادها شناخته شدند.
در این روز به‌رغم کاهش ۴ درصدی قیمت هر سهم قند شیروان که عمده دلیل آن نیز مربوط به تعدیل منفی EPS آن بود، قند شیروان نه تنها با معامله سنگین و نوسان مثبت ۵ درصدی روبه‌رو شد، بلکه در نهایت صف خرید را شاهد
بود.
در بازار ابزارهای نوین مالی نیز اوراق مشارکت گهرزمین با خرید و فروش ۸/۱۷ میلیارد ریالی اوراق خود به عنوان پرمعامله‌ترین گواهی شناخته شد. اوراق مشارکت نارنجستان و اجاره امید نیز هر کدام به ترتیب معاملات ۶/۱۵ و ۵/۱۱ میلیارد ریالی را به ثبت رسانده و در رتبه‌های دوم تا سوم قرار گرفتند.
در مجموع روز گذشته 97 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش 363 میلیارد و 442 میلیون ریال در بازارهای فرابورس دادوستد شد. در این روز، 22 نماد با نوسان مثبت، 37 نماد با نوسان منفی و 32 نماد دیگر بدون تغییر قیمتی بودند.
همچنین امتیاز تسهیلات بانک مسکن تمامی دوره‌ها به جز دی و بهمن ۸۹ با کاهش قیمتی در محدوده یک تا دو درصد مواجه شده و به میانگین نرخ ۶۴ هزار تومان رسیدند.