مجید اصلی طرقبه

به‌رغم پیش‌‌بینی‌‌هایی که درباره بهبود اوضاع بورس در ادامه رونق فروردین ماه گذشته شده بود، بازار سرمایه در یک هفته آغازین اردیبهشت ماه روی چندان خوشی به سرمایه‌‌گذاران نشان نداد. دلیل چیست؟

۱ - رشد شاخص‌‌ها از روزهای پایانی اسفند ۸۷ و ادامه آن در فروردین ۸۸ پرتفوی بسیاری از سرمایه‌‌گذاران را در سود نشان می‌‌‌دهد. از این رو انگیزه فروش سهام در روزهای اخیر به نسبت افزایش بیشتری یافته است.

۲ - بر اساس آمار رسمی‌‌‌اعلام شده، بخش قابل توجهی از معاملات صورت گرفته در سال جدید متعلق به سرمایه‌‌گذاران حقیقی است که به تازگی یا پس از یک دوران زیان وارد بازار سرمایه شده اند. بدون شک با وجود سهامداران کوتاه‌مدت میل به شناسایی سودهای اندک و خروج سریع از سهام به دلیل نگرانی از آینده بازار، نمود بیشتری یافته است که این موضوع به نوبه خود به عرضه‌‌های نسبتا احساسی در بورس منجر شده است.

۳ - متاسفانه در روزهای اخیر کمتر شاهد بروز رفتار حرفه‌ای و تصمیم‌‌های منطقی توسط سرمایه‌‌گذاران حقوقی نیز بوده‌ایم. این مهم در بسیاری از سهام نسبتا باازش بازار به تشدید فشار فروش برخلاف جهت بنیادی و سودآوری شرکت‌‌ها منجر شده است.

۴ - افراط و تفریط در زندگی اجتماعی به پیش‌‌بینی سود برخی از شرکت‌‌های بورسی نیز رسوخ کرده است. شرکت‌‌های بورسی یک سال قبل در همین روزها، خوشبینانه‌ترین پیش‌‌بینی سود را با توجه به رونق بازارهای جهانی داشته‌اند و اکنون که جهت بازارهای جهانی برعکس شده و به ثبات نسبی نیز رسیده است، همین شرکت‌‌ها، بدبینانه‌ترین عایدی‌‌ها را برای سال مالی جدید پیش‌‌بینی کرده‌اند. برخی از تحلیل گران معتقدند توانایی شناسایی سود در بسیاری از این شرکت‌‌ها بسیار بالاتر از میزان اعلام شده توسط شرکت‌‌ها خواهد بود، حتی اگر بازارهای جهانی در همین سطح باقی بمانند.

*عضو هیات مدیره کارگزاری فارابی