گروه بورس- تب‌وتاب بازارهای جهانی و افت و خیز بازار طلا در گفت‌وگوهای طلایی دو روز گذشته کاربران بورکس (Bourexpro.com) نمود جالبی یافته است. کاربران سایت در اظهارنظرهای خود تلاش کرده‌اند تا برای آینده طلا یک روند منطقی را پیش‌بینی و ترسیم کنند. دندی ۷۱ صبح دوشنبه را با این مطلب آغاز کرده است: «طلا در مرز ۱۶۰۰$ با کاهش دو درصد در بازار آسیا فعلا حوالی ۱۶۰۰ در حال معامله است.»

تام کروز گفته: «تقریبا تمام بورس‌های جهان سقوط کرده و می‌کنند؛ فلزات و نفت دیر یا زود یا ریخته یا باید بیشتر بریزد عین بحران ۲۰۰۸. در آن موقع نیز طلا همراه اینها ریخت ولی بعد راهش جدا شد. ولی این دفعه دیگر فلزات بر نخواهند گشت به این راحتی. اینکه دلار هم صعود کند مزیتی برای صادرکنندگان نیست چون این صعود ناشی از محدودیت انتقال ارز به داخل است نه حمایت از تولید و بعد پرسیده: چه اتفاقی رخ داده که طلا اینطور می‌ریزد و دلار بالا می‌رود؟ این بحران اروپا که چند ماهی هست بوده پس چه عاملی سبب ریزش طلا و رشد دلار وین شده؟ » فریبرز روز دوشنبه پیش‌بینی کرده بود: «به‌نظرم بعد از پایان این ریزش یک صعود تا حدود ۱۷۰۰ ( ۱۶۶۸) و بعد ریزش دوباره برای ۱۵۴۰ و ۱۴۵۰ داریم. سطح ۱۴۴۷ برای طلا بسیار مهمه و حمایت‌های بسیار قوی در این نقطه موجوده که من بعید میدونم این سطح شکسته شه. ولی اگر این سطح بشکنه ریزش وحشتناکی تا ۱۱۵۰ خواهیم داشت. نکته قابل توجه اینکه هر چه ریزش در این موج شدید باشد اهداف نزولی در موج بعدی پایینتر خواهد بود.» و بعد یادآور شد: « نگرانی از وضعیت اقتصاد چین، جهان را نگران کرده. شاخص خرید مدیران در چین برای اولین بار در ۴۶ ماه اخیر بسیار نگران‌کننده اعلام شد. جهان از منطقه آمریکا و اروپا نومید شده اگر چین و هند نتونند به رشد اقتصاد جهان کمک کنند فاتحه قیمت کالاها و فلزات اساسی خوانده میشه. من بعید میدونم به این مرحله برسیم. از اواسط هفته قبل ترس و هراس معامله گران را فراگرفته و این به‌زودی مرتفع و حداقل کمرنگ میشه.»

شهرزاد ۱۳۸۷ نوشته: «فکر کنم این ریزش شدید رو هیچ‌کس پیش‌بینی نمی‌کرد... یعنی من خودم امروز می‌خواستم بخرم، وقتی دیدم طلا شده ۱۵۶۰ داشتم شاخ در میاوردم... یعنی چی آخه؟ بالاخره یه جا باید وایسه اما این داره بدجور میره پایین. تمام دلایل بنیادی افزایش قیمت طلا پابرجاست اما خب سقوط خارج از حد تصوره این ۱۵۹۰ که رد شد، به نظرتون چی میشه؟»

اما شیفتگان ۸۸ در پاسخ گفته: «دوست خوبم سلام. چرا نشود پیش‌بینی کرد. اتفاقا کاملا قابل پیش‌بینی بود. بنده خودم در ۱۹۰۰ طلا را فروختم. این قیمت طلا نتیجه یک جنگ زرگری بین چین و آمریکا بود. و قیمت طلا برای آمریکا کم‌کم یک تهدید امنیت ملی شد. من تکنیکال و مباحث تخصصی طلا را بلد نیستم ولی همین‌قدر می‌دانم آمریکا باید ارزش دلار خود را افزایش دهد. باید در راه رفاه نسبی مردمش قدم بر دارد، طرح‌های ویژه جهت مسکن و اشتغال به اجرا بگذارد. در زمینه ارزش یوآن چین هم باید شاهد اتفاقات شگرفی باشیم. » مهرداد خالقی گفته: «در نمودار طلا در تایم‌فریم ۴ ساعته شاهد شکل‌گیری الگوی Crab هستیم. با توجه به اینکه آخرین کندل هنوز تثبیت نشده، اما در حال ایجاد یک الگوی نفوذی می‌باشد. در تایم ۱ ساعته هم کندل Hammer تشکیل شده بنابراین احتمالا بعد از ریزش شاهد صعود قیمت جهانی طلا تا محدوده ۱۷۴۴ دلار در هر انس خواهیم بود.»

پژمان در مطلبی دیگر نوشته: «یکی دو روز پیش یکی از کاربران پرسید چرا در روندهای صعودی تحلیلگران اهداف عجیب و غریب می‌دهند و در روند‌های نزولی نیز همچنین. من هم با سواد نصفه و نیمه خودم گفتم وقتی خط روندها می‌شکند و یا حمایت‌ها و مقاومت‌های معتبر شکسته می‌شود خوب طبیعی است که چشم‌انداز هم فرق می‌کند...»

فریبرز نوشته: «با توجه به صعود شدید در برج ۵ و ۶ این ریزش قابل پیش‌بینی بود به عبارتی طلا نسبت به مرداد ماه هنوز افتی نکرده و تازه رسیده به جای اولش. در همین بورکس بسیاری از تکنیکالیست‌ها و حتی بنیادی کارها سقف امسال طلا را تا ۱۹۴۰ می‌دونستند، ولی مشکل بازار آتی اینه که بعلت عمر کم این بازار در ایران معامله‌گران این بازار با تمام جوانب بازارهای طلا آشنا نیستند و فکر می‌کنند مثلا طلا اگر دو ماه صعودی باشه تا آخر سال روند صعودی خواهد ماند. با توجه به نوشته‌های دوستان به‌نظرم ۹۹درصد دوستان در بازار آتی روزانه کار میکنند ولی پیش بینی‌ها و تحلیل‌هاشون بلند مدته. این تفاوت زمانی تحلیل و معامله مشکلات بسیار زیادی برای معامله‌گر بوجود میاره. من در تایم روزانه و با توجه به شادوهای بلند معمولی طلا بعید میدونم کندل روزانه زیر ۱۵۹۰ بسته شه و صعودی حداقل ۱۵۰ دلاری در میان مدت خواهیم داشت، ولی روند کلی همچنان نزولی است. بنظر من بهتره در صعود بعدی طلا اخطار فروش بدیم تا اینکه در این نقطه خرید بدیم. (طلای جهانی را عرض می‌کنم) هم در مورد دلایل صعودی طلا اصلا باهاتون موافق نیستم. شرایط کشورها در یک ماه اخیر بسیار تغییر کرده و باید نسبت به موقعیت فعلی شرایط را بررسی کرد، ولی این ریزش شدید هم برای روند نزولی بسیار تنده و قیمت خودشو تعدیل خواهد کرد.» حسین معلم هم نوشته: «من با یک معامله‌گر با تجربه دیروز صحبت می‌کردم و گفتم که به نظر من ۱۵۲۷ دلار که moving average ۲۰۰ روزه طلا هست رو باید کف طلا در نظر بگیریم و با یک الگوی «وی» مانند در طی چند ماه به جنگ کف دوقلو ۱۹۲۱ خواهیم رفت. ایشون تایید کردند و گفتند که با من هم نظرند ولی یک سناریوی دیگر هم ممکنه اتفاق بیفته و اون اینکه ممکنه و البته فقط ممکنه طلا تا ۱۴۰۷ دلار پایین بیاد و سپس به سمت بالا حرکت کند. دوستان توجه بفرمایید که ایشون یکی از بزرگترین معامله‌گران جهان هستند.» در ادامه هم نوشته: «دوستان همین الان خبری برام ایمیل شد که بانک یو بی اس سوئیس امروز گفته فروش‌های طلای این بانک به شدت بالا رفته و خریداران بسیار زیاد شده‌اند مخصوصا از شانگهای، بمبی، ‌هانوی و سنگاپور.» کاربر دیگری هم معتقد است: «اینطور که نرخ دلار داره بالا میره طلا تو بازار ما پایین بیا نیست حتی اگه قیمت اونس بیشتر از اینها افت کنه! امروز دلار ۱۳۰۰ به بالا معامله شده!»

نکته جالب توجه در بین اظهارنظرهای کاربران اینترنتی این نکته است که غالب افراد افت اخیر قیمت‌های طلا را موقتی دانسته و انتظار بازگشت قیمت‌ها در کوتاه مدت را داشته‌اند؛ روندی که البته در روز گذشته با برگشت سریع قیمت طلا تا حد زیادی محقق شده است.

* درج مطالب گشتی دروب صرفا به انعکاس اظهارنظرهای کاربران فعال در دنیای مجازی می‌پردازند و مفاد آن لزوما مورد تایید دنیای اقتصاد نیست.