گروه بنگاه‌ها- زهرا مجتهد: اخیرا با نظر نهایی مجلس شورای اسلامی مبلغ ۱۰ میلیارد دلار اعتبار به بخش معدن و صنایع معدنی اختصاص داده شده است. این تامین مالی که از سوی صندوق توسعه ملی است و از مازاد درآمد نفتی نشات می‌گیرد، موجب می شود تا اجرای طرح‌های معدنی تسهیل و تسریع شود.

در همین حال بنگاه‌هایی مانند «گل‌گهر» که غول معدنی کشور به حساب می‌آید از این طرح مستثنی نبوده و به طور طبیعی از اعتبار یادشده بی‌بهره نخواهد ماند.

اما اینکه به چه میزان این رقم بر عملکرد مالی شرکت بورسی مزبور اثرگذار است و چه اثری در پیشبرد طرح‌های در دست اجرای این شرکت دارد ؟ امری است که طی روزهای اخیر در محافل کارشناسی مورد بحث است.

در همین رابطه حسین ملاحسین آقا، عضو هیات مدیره شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر با اشاره به نیاز مبرم صنعت فولاد به پیشبرد بخش‌های معدنی به خبرنگار ما گفت: سرمایه‌گذاری‌ها در بخش معدن بسیار عقب‌تر از صنعت فولاد کشور است.

امروز بزرگترین دغدغه صنعت فولاد نبود مواد اولیه به شمار می‌رود. وی با بیان این مطلب که نبود سنگ‌آهن موردنیاز برای فولادی‌ها منجر به توقف برخی از بنگاه‌های تولیدکننده فولاد شده است، تصریح کرد: ایجاد تعادل میان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در صنعت فولاد و بخش معدن از بروز چنین رویدادهایی جلوگیری می‌کند بنابراین لازمه آن تزریق منابع مالی به بخش معدن و سرعت بخشیدن به پیشرفت طرح‌های در دست اجرا در این بخش است.

وی افزود: بیش از ۴۰ درصد سنگ‌آهن کشور در گل‌گهر تولید می‌شود و به طور طبیعی بیشترین توجه برای افزایش تولید سنگ‌آهن به منطقه گل‌گهر معطوف است.

ملاحسین آقا معتقد است که اگر این تصمیم اجرایی شود با توجه به اینکه زمینه‌های زیرساختی در گل‌گهر فراهم است کمک شایانی به صنعت فولاد می‌شود. وی تصریح کرد: اکثر طرح‌های فولادی به ثمر رسیده است ولی فعالیت و تولید مواد اولیه بخش معدن عقب‌تر از پیشرفت صنعت فولاد است به همین دلیل باید به معدنی‌ها کمک شود تا میان دو بخش یادشده شرایط یکسانی ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: به همین سبب از سال گذشته عملیات احداث چهار کارخانه دو میلیون تنی روی هم به ظرفیت ۸ میلیون تن در شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر و گهرزمین آغاز شده است. همچنین مذاکراتی نیز در خصوص احداث دوکارخانه دیگر ۵ میلیون تنی در این دو مجموعه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: قرارداد کارخانه احداثی از سوی گهرزمین به امضا رسیده است و طرح کارخانه احداثی از سوی گل‌گهر نیز به زودی پس از برگزاری مناقصه‌های مربوطه به اجرا درمی‌آید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در برنامه ۴ سال آینده گل‌گهر تولید ۱۵ میلیون تن گندله و ۲۰ میلیون تن کنسانتره قرار دارد، اما برای این سرمایه‌گذاری وجود زیرساخت‌هایی مانند آب و برق ضروری است.