به گزارش «ایسنا» به نقل از روابط عمومی سازمان زمین‌‌‌شناسی و اکتشافات‌‌‌معدنی کشور، علیرضا شهیدی، در سومین نشست شورای هم‌‌‌خانواده صنعت، معدن و تجارت استان یزد با بیان اینکه پروژه‌‌‌ طرح تحول با هدف کاهش زمان اکتشاف در استان یزد انجام می‌شود، افزود: این سازمان در ابتدای دولت سیزدهم طرح تحول زمین‌‌‌شناسی را آغاز کار کرد؛ زیرا در کشور معضل تامین خوراک اولیه برای صنایع معدنی وجود داشت و با اجرای این طرح سعی کردیم این مشکل را برطرف کنیم و قرار بر این شد مناطقی که پتانسیل ذخایر مواد معدنی در آنها وجود دارد را مشخص کنیم و کار اکتشافاتی را در آن مناطق انجام دهیم. وی اظهار کرد: در این راستا برای کشور ۴۲۰ برگه زمین‌‌‌شناسی یک‌‌‌پنجاه‌‌‌هزارم که هر برگه حدود ۶۲۵ کیلومترمربع را در بر می‌گیرد در نظر گرفتیم و مناطقی را انتخاب کردیم تا برگه‌‌‌های زمین‌‌‌شناسی در سه لایه زمین‌‌‌شناسی، زمین‌‌‌شناسی اقتصادی و ژئوشیمی تهیه ‌‌‌شود. ما به دنبال این هستیم پتانسیل‌‌‌های سطحی و زیر سطحی را شناسایی کنیم.

شهیدی با تاکید بر اینکه تجربه نشان داده که اغلب ذخایر معدنی جزو ذخایر پنهان هستند و در عمق ۱۰۰ متر به پایین قرار دارند، خاطرنشان کرد: سریع‌‌‌ترین روش برای شناسایی این مواد مطالعات ژئوفیزیک هوایی است که برای مطالعه تا عمق ۴۰۰ متر مناسب است؛ چرا که در این روش از تصاویر ماهواره‌‌‌ای و اطلاعات لایه‌‌‌ای سطحی بهره برده می‌شود و پس از تلفیق و مدل‌‌‌سازی این داده‌‌‌ها مناطقی را مشخص می‌‌‌کنیم که کار اکتشاف عمومی و تفصیلی و نیمه‌‌‌تفصیلی انجام شود و مواد معدنی اقتصادی را بهره‌‌‌برداری کنیم. وی با بیان اینکه سازمان زمین‌‌‌شناسی و اکتشافات‌‌‌ معدنی کشور در نظر دارد در استان یزد ۱۰۲ پروژه زمین‌‌‌شناسی را انجام دهد، گفت: پروژه طرح تحول شهرستان یزد شامل ۳۹ پروژه می‌شود و در ساغند نیز ۱۱ برگه معادل ۳۳ نقشه و برای منطقه «کوه‌‌‌بنان» تهیه ۱۰ برگه معادل ۳۰ نقشه انجام خواهد شد. رئیس سازمان زمین‌شناسی با بیان اینکه در گذشته هر پروژه اکتشافی حدود ۲ تا ۳ سال طول می‌‌‌کشید، تصریح کرد: در طرح تحول بدون اینکه  روی کیفیت تاثیر بگذاریم زمان فعالیت‌‌‌ها به حدود یک سال کاهش یافته است.

به گفته شهیدی، در دهه ۹۰ منطقه دهشیر در مساحت حدود ۱۰‌هزار و ۶۳۶ کیلومترمربع معادل ۴۸‌هزار و ۱۰۰ کیلومتر خطی با فاصله بین خطوط ۲۰۰ متر مورد مطالعات ژئوفیزیک هوایی برای شناسایی پتانسیل مواد معدنی پنهان قرار گرفته که نتیجه آن شناسایی حدود ۱۳۲ آنومالی بوده است.