طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای صبا فولاد

دشتیانه در ادامه با اشاره به طرح‌‌‌های در دست اجرای صبا فولاد عنوان کرد: در این مجموعه در حال بهره‌‌‌برداری از یک واحد مگامدول به ظرفیت ۱.۵ میلیون تن بریکت گرم HBI هستیم.

همچنین احداث یک واحد احیای مستقیم به ظرفیت ۱.۷۶ میلیون تن بریکت گرم در سال برای فاز ۲ در افق ۱۴۰۴، احداث واحد فولادسازی و ریخته‌‌‌گری تختال ضخیم به ظرفیت ۱.۵ میلیون تن در سال برای افق ۱۴۰۷ و تکمیل زنجیره فولاد با تولید ۳ میلیون تن محصول نهایی با ارزش‌‌‌افزوده بالا در افق سال ۱۴۱۰ را برای خود هدف‌‌‌گذاری کرده‌‌‌ایم.

وی همچنین با اشاره به برنامه‌‌‌های صبا فولاد در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد: مهم‌ترین برنامه‌‌‌های این شرکت در سال‌جاری، عرضه اولیه شرکت، پذیره‌‌‌نویسی افزایش سرمایه، انتخاب پیمانکار پروژه احیای مستقیم، ثبت چند رکورد در تولید و برآورد افزایش سود بوده است.

هدف‌‌‌گذاری صادراتی

وی همچنین درباره مشکلات ارزی و صادرات عنوان کرد: برخی مشکلات ارزی برای تمام تولیدکنندگان وجود دارد. مشکل ارز در حوزه صادرات، روی نرخ تثبیتی است. دونرخی بودن ارز و تلاش صادرکنندگان سبب رقابت منفی شده است. شرایط بازار داخلی و صادرات تا حدی با یکدیگر ناهمگون هستند. در نتیجه قیمت‌گذاری دستوری روی محصولات و نرخ ارز برای شرکت‌ها مشکلاتی ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس درباره بازار هدف صادراتی این شرکت عنوان کرد: بازارهای عمده هدف ما در شرق آسیا متمرکز شده‌‌‌اند.

مدیریت انرژی

دشتیانه درباره مدیریت انرژی نیز خاطرنشان کرد: ما برای تامین انرژی نقش چندانی نداریم و باید تابع سیاست‌‌‌های کلان دولت باشیم. البته در این راستا رایزنی‌‌‌هایی انجام می‌‌‌دهیم که متحمل کمترین ضرر شویم. برای تامین برق شرکت تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ای را با سازمان ایمیدرو به امضا رسانده‌‌‌ایم تا دو نیروگاه را بهینه‌‌‌سازی کند. همچنین سهامدار عمده ما دارای نیروگاه است و ما تفاهمی انجام داده‌‌‌ که آن نیروگاه را بهینه‌‌‌سازی و افزایش ظرفیت بدهیم و از محل این افزایش یک قرارداد خودتامین با ایمیدرو داریم تا بتوانیم انرژی خود را تامین کنیم.

وی در ادامه همچنین یادآور شد: با توجه به نقش ما در تامین نیاز بازار داخل، به‌‌‌ صورت مداوم در بورس‌کالا عرضه انجام می‌‌‌دهیم.

رشد ۲۸‌درصدی تولید

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس همچنین درباره رشد این شرکت عنوان کرد: در صبا فولاد طی یک سال و هفت ماه گذشته میزان تولید ما در سال بالای ۸۲۰‌هزار تن بوده است. در سال‌جاری میلادی تولید ما به نزدیک یک میلیون و ۱۰۰‌هزار تن خواهد رسید. در ۶ ماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۸‌درصدی تولید داشته‌‌‌ایم. در کل میزان تولید در صبا فولاد افزایش پیدا کرده است. سند چشم‌‌‌انداز بلندمدت برای این مجموعه تعریف کرده‌‌‌ایم که در راستای این سند چشم‌‌‌انداز، دو شاخص مهم در راستای اهداف کوتاه‌‌‌مدت ماست که در این مرحله گام نخست، پایدارسازی تولید و گام دوم افزایش تولید است که این امر امروز اتفاق افتاده است. هدف دوم مجموعه، اهداف توسعه‌‌‌ای است که در گام نخست آن، پروژه فاز دوم ۱.۷ میلیون تنی آهن اسفنجی بریکت است که در سال ۱۴۰۵ راه‌‌‌اندازی خواهد شد. در این سند چشم‌‌‌انداز در سال۱۴۱۰ به تولیدکننده ۳ میلیون تنی محصول نهایی تخت با ارزش‌‌‌افزوده بالا تبدیل خواهیم شد و سهم قابل‌توجهی از حقوق بازنشستگان را به خود اختصاص خواهیم داد. پروژه‌‌‌های زیرسقفی بسیاری نیز برای اصلاح خط انجام داده‌‌‌ و در حال انجام آن هستیم. همچنین سرانه‌‌‌های خود را در شرکت، از جمله سرانه آموزش نیروی انسانی افزایش داده‌‌‌ایم.

دشتیانه همچنین درباره چالش‌‌‌های پیش‌رو در راستای طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای گفت: بخشی از چالش‌‌‌های ما به دلیل نبود یک نگاه توسعه‌‌‌ای است. از سویی، ما به دلیل تحریم‌‌‌ها با چالش تامین مالی مواجه هستیم. البته ما در صبا فولاد مدل سهام – پروژه را پیش برده‌‌‌ایم. هر چند از مدل‌‌‌های مالی خارجی نیز استفاده می‌‌‌کنیم. البته طی سه چهار سال آینده، مشکل بانکی بین‌المللی ما به دلیل تحریم‌‌‌ها یا حل خواهد شد یا لبه تیز آن کمتر خواهد شد. البته باید یادآور شد که چالش اصلی ما بوروکراسی‌‌‌های داخلی و عدم‌نگاه توسعه‌‌‌ای است.

وی همچنین درباره تامین مالی طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای این شرکت خاطرنشان کرد: در راستای تامین مالی پروژه‌‌‌ها، از تسهیلات داخلی استفاده می‌‌‌کنیم و در این زمینه مشکل خاصی نداریم. البته برای برخی پروژه‌‌‌ها نیز به‌‌‌ دنبال منابع خارجی یوزانس و فاینانس هستیم.

تامین مواد اولیه

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس در پاسخ به این پرسش که برنامه شرکت برای تامین مواد اولیه چیست، گفت: بین اولویت سرمایه‌گذاری در بالادست یا تکمیل زنجیره تا پایین‌‌‌دست، سیاست دوم را انتخاب کرده‌‌‌ایم، ولی این موضوع به آن معنا نیست که نگاه به بالادست نداشته باشیم. در حال بررسی هستیم تا به حوزه معدن نیز ورود پیدا کنیم. البته یکی از راهکارها، اتحاد استراتژیک با سهامداران و ذی‌نفعان مشترک مانند شرکت سنگ‌آهن مرکزی است که سهام عمده آن متعلق به صندوق بازنشستگی فولاد است.

نرخ گاز

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس همچنین درباره نرخ گاز نیز عنوان کرد: اگر قرار باشد که نرخ گاز دستوری باشد، باعث می‌شود که صنعت برق و گاز توسعه نیابد، ما نیز نباید به هیچ‌‌‌ وجه راضی باشیم سود فولاد بیشتر شود، ‌‌‌ اما اگر برق و گاز توسعه پیدا نکند نتیجه این امر، آسیب به خود ما خواهد بود. نرخ دستوری همان‌‌‌گونه که برای فولادسازان خوب نیست، برای گاز و برق نیز خوب نیست.

البته باید در نظر گرفت که هم‌‌‌اکنون نرخ گاز دستوری نیست و قیمت آن به قیمت‌های جهانی نزدیک شده است.  دشتیانه در پایان درباره مسوولیت‌‌‌های اجتماعی شرکت عنوان کرد: در واقع کل فلسفه تشکیل شرکت صبا فولاد در راستای مسوولیت‌‌‌های اجتماعی و تامین حقوق بازنشستگان است.