فرشته عدالت در ترافیک

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا طی هفته گذشته به پیروزی دادگاهی در برابر کارآفرین عجول ارزهای دیجیتال کره‌ای، دو کوآن رسید. استیبل کوین‌ترا (TerraUSD) و رمزارز لونا (Luna) در سال۲۰۲۲ سقوط کرد و ارزش ۴۰میلیارد دلاری را از بین برد و ضررهای زیادی را برای سرمایه‌گذاران این رمزارزها در سراسر جهان به همراه داشت.پس از یک محاکمه مدنی دو هفته‌ای، هیات منصفه نیویورک با ادعاهای کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا موافقت کرد که کوآن و شرکتش Terraform Labs با گمراه کردن سرمایه‌گذاران درباره ثبات ارزشی دارایی TerraUSD، به اصطلاح استیبل‌کوین و برابری ارزشی با یک‌دلار، سرمایه‌گذاران را فریب داده‌اند. کوآن ادعا کرده بود TerraUSD درصورتی‌که ارزش آن به زیر حد برابری با دلار کاهش یابد، به‌صورت خودکار ارزش خود را بازخواهد یافت.

تصمیم درباره استیبل‌کوین ترا و رمزارز لونا آخرین حلقه از زنجیره بردهای دادگاه فدرال بود که تلاش‌های تنظیم‌کننده را تقویت کرد تا صنعت چرخ آزاد را مجبور به تبعیت از قوانینی کند که بر بازار سهام و اوراق قرضه حاکم است. شرکت‌های کریپتو درباره تلاش‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا برای به بند کشیدن صنعت هشدار داده و اعلام کرده‌اند در صورت اجبار به رعایت قوانین اوراق بهادار که سبقه تاریخی آن به دهه۱۹۳۰ می‌رسد، نوآوری‌ها در این صنعت نوپا در باتلاق قوانین دست‌وپاگیر قدیمی به گل خواهد نشست. اعضای هیات منصفه در محاکمه کوآن از سرمایه‌گذارانی که پس‌انداز خود را در سقوط TerraUSD-Luna از دست داده‌اند و همچنین افشاگرانی که شواهدی ارائه کردند که کوآن سرمایه‌گذاران را گمراه کرده است، شنیدند. کوآن در دادگاه شرکت نکرد؛ زیرا بیش از یک سال است که در مونته نگرو در بازداشت است: کره‌جنوبی و ایالات متحده هر دو برای استرداد او برای مواجهه با اتهامات جنایی با هم در رقابت هستند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، کوآن و شرکت او Terraform را به گمراه کردن سرمایه‌گذاران درباره اتفاقاتی در ۲۰۲۱ متهم کرده است که در آن زمان ارزش استیبل‌کوآن ترا به‌طور موقت به کمتر از یک‌دلار کاهش یافت؛ زیرا نتوانستند در معاملات خود موفق باشند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا همچنین کوآن را به ادعای کذب و کلاه‌برداری متهم کرده است. در این اتهام آمده است که فناوری بلاک‌چین مورد استفاده Terraform توسط شرکت فین‌تک کره‌جنوبی به نام Chai برای پردازش پرداخت‌ها طراحی شده است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا می‌گوید شرکت Chai خود در عمل از سیستم‌های پرداخت مرسوم‌تری استفاده می‌کند.

آرون میونگ، یکی از مدیران سابق Chai حاضر به افشاگری شده بود. او می‌گوید زمانی که متوجه شد کوآن استفاده Chai از بلاک چین را دستمایه تبلیغات خود کرده است، حاضر به شهادت در دادگاه علیه او شد و هیات منصفه مکالماتی را شنیدند که میونگ به‌طور مخفیانه ضبط کرده بود و در این مورد بود که فعالیت Chai دقیقا به چه نحوی بوده است. اعضای هیات منصفه پس از کمتر از سه ساعت بحث در جبهه کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا قرار گرفتند.

بسیاری از نزاع‌های دادگاه بر سر پرونده‌های ارزهای دیجیتال در دادگاه فدرال منهتن رخ داده است؛ جایی که سم بنکمن فرید، بنیان‌گذار صرافی ارزهای دیجیتال FTX، ماه گذشته به جرم سرقت میلیاردها دلار از مشتریان و کلاه‌برداری از سرمایه‌گذاران و وام‌دهندگان به ۲۵سال زندان محکوم شد. وال‌استریت ژورنال در این مورد نوشته است اگر کوآن به ایالات متحده مسترد شود، او نیز در نیویورک با اتهامات جنایی روبه‌رو خواهد شد.

قاضی منطقه‌ای ایالات متحده، جد راکوف، بعدها تصمیم خواهد گرفت که کوآن و Terraform باید چه مقدار جریمه یا ضمانت به سرمایه‌گذاران بپردازند. با این حال پرونده کوآن در حال حاضر تبدیل به ابزاری برای سرکوب گسترده کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا درباره کریپتو داشته است. در دسامبر، راکوف حکم داده بود که استیبل‌کوین TerraUSD و Luna به‌عنوان اوراق بهادار فروخته شده‌اند و شرکت Terraform با توجه به عدم رعایت قوانین کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، قانون را زیر پا گذاشته است. حکم او سایر اقدامات اجرایی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از جمله پرونده‌هایی علیه کوین‌بیس، بایننس و کراکن را تحت تاثیر قرار داد.

این دادگاه‌ها در نهایت به این موضوع می‌پردازد که آیا این سه صرافی با دارایی‌هایی معامله می‌کنند که از قوانین حمایت از سرمایه‌گذار را رعایت نمی‌کنند. اکثر ارزهای دیجیتال بدون ثبت نام در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا فروخته شدند. اگر دارایی‌ها به‌صورت غیرقانونی صادر شده باشند، صرافی‌های رمزنگاری ایالات متحده وادار می‌شوند ثبت معاملات آنها را متوقف کنند. ثبت شامل ارائه اطلاعات استانداردشده برای سرمایه‌گذاران است که سود یا زیان، دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت و همچنین سهام مالی مدیریت را نشان می‌دهد. استارت‌آپ‌های کریپتو معمولا این اطلاعات را فاش نمی‌کنند و می‌گویند توکن‌هایشان کالاهایی هستند که بدون نیاز به مقابله با قوانین کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا فروخته می‌شوند.

طی تصمیم پیش از محاکمه ماه گذشته، قاضی منطقه‌ای ایالات متحده، کاترین فایلا، بسیاری از استدلال‌های قانونی کوین‌بیس علیه نظارت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا بر رمزارزها را رد کرد. فایلا همراه با قاضی‌های پیشین، مواضعی مشابه راکوف را اتخاذ کرد که از این خبر می‌داد که صرافی‌ها باید در قبال تجارت ارزهای دیجیتالی که از ابتدا با نقض قوانین کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا صادر شده‌اند، مسوول شناخته شوند.

حکم فایلا، به شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا اجازه داد تا به مرحله بعدی کشف شواهد ادامه دهد. با این حال، نظر ۸۴صفحه‌ای او برای کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به‌عنوان یک پیروزی مهم تلقی می‌شود. تصمیم کوین‌بیس پس از آن اتخاذ شد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در سال گذشته در یکی از بزرگ‌ترین موارد خود دچار شکست شد. یک قاضی فدرال دیگر، آنالیسا تورس، تا حدی ادعاهای آژانس را رد کرد که ریپل به‌طور غیرقانونی ۱.۴میلیارد دلار XRP، ششمین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار، فروخته است.

فایلا به برخی از دفاعیات حقوقی آنها نگاهی گسترده داشت و به نظر می‌رسید که از نظریه‌های حقوقی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا استقبال بیشتری نسبت به دادگاه ریپل داشته باشد. مارک فاگل، یک مقام ارشد سابق در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا می‌گوید: «کوین‌بیس، مانند سایر صرافی‌ها، اگر بتواند دادگاه را متقاعد کند که ارزهای رمزنگاری‌شده خاص مورد اشاره درباره رگولاتور اوراق بهادار نیستند، می‌تواند از شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا جان سالم به در برد.»