فرصت طلایی یا جذابیتی  زودگذر؟

یکی از دلایل اصلی محبوبیت بازی‌های بلاک‌چینی، امکان سرگرمی همراه با کسب درآمد است و بازیکنان این امکان را دارند تا با فعالیت در این بازی‌ها، توکن‌‌‌‌‌‌‌های دیجیتال را دریافت کرده و آنها را برای دریافت سود به‌فروش برسانند. درحالی‌که با کاهش قیمتی ارز‌‌‌‌‌‌‌های دیجیتال در سالیان ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ علاقه به بازی‌های بلاک‌چینی نیز کاهش پیدا کرد، اما با آغاز سال‌۲۰۲۴ به‌نظر می‌رسد که این بازی‌ها بار دیگر موفق شده‌اند تا در مرکز توجهات قرار بگیرند. با افزایش محبوبیت بازی‌های بلاک‌چینی، بررسی مزایا و معایب این بازی‌های غیرمتمرکز اهمیت پیدا کرده است؛ زیرا همانند دیگر بخش‌های بازار ارز‌‌‌‌‌‌‌های دیجیتال، بازی‌های بلاک‌چینی نیز چالش‌ها و خطرات خود را دارند و یک روش سرمایه‌گذاری آسان برای کسب سود به‌شمار نمی‌روند.

بازی‌های جدید ۲۰۲۴

افزایش قیمت ارز‌‌‌‌‌‌‌های دیجیتال طی چند ماه گذشته اثرات مثبت خود را بر کل بازار داشته‌ و در برخی بخش‌ها مانند توکن‌‌‌‌‌‌‌های غیرمثلی و بازی‌های بلاک‌چینی نیز رشد تعداد کاربران و حجم معاملات رخ‌ داده‌است. بهبود بازار ارز‌‌‌‌‌‌‌های دیجیتال به ساخت و عرضه بازی‌های بلاک‌چینی جدید نیز منجر شده‌است و هم‌اکنون برخی بازی‌ها مانند نات‌کوین، سر و صدای زیادی را درمیان سرمایه‌گذاران بازار ارز‌‌‌‌‌‌‌های دیجیتال به‌پا کرده‌‌‌‌‌‌‌اند. براساس داده‌های منتشر شده، از آغاز سال‌۲۰۲۴ تا به امروز بیش از ۲۰‌میلیون نفر بازی نات‌کوین را تجربه کرده‌‌‌‌‌‌‌اند. این آمار برای یک بازی ساده تلگرامی چشمگیر است و امروزه بسیاری از بازی‌های ویدئویی پرهزینه نیز قادر به‌دستیابی به چنین‌عددی نیستند.  نات‌کوین تنها بازی بلاک‌چینی موفق اخیر بازار نبوده‌است و اخیرا بازی موبایل جدیدی به‌نام هیروز آف ماویا نیز موفق شد تا در مدت کوتاهی به آمار بیش از یک‌میلیون دانلود در سراسر جهان دست پیدا کند.

با گذشت تنها یک ماه از آغاز سال‌۲۰۲۴، ده‌‌‌‌‌‌‌ها بازی متنوع بلاک‌چینی عرضه شده‌اند و تحلیلگران انتظار دارند که این روند در طول سال ‌با شدت بیشتری ادامه پیدا کند. بازی‌های جدید همانند دیگر پروژه‌های بلاک‌چینی می‌توانند فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کسب سود متنوعی را برای سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان داشته باشند.  با این حال تجربه گذشته نشان‌داده‌است که اکثر بازی‌های بلاک‌چینی موفق نخواهند بود و حتی برخی از محبوب‌‌‌‌‌‌‌ترین پروژه‌های امروزه مانند نات‌کوین نیز ممکن است در نهایت شکست بخورند.  با وجود تمام پیشرفت‌های انجام شده، بازی‌های بلاک‌چینی هنوز در ابتدای مسیر قرار دارند و برخی مشکلات آنها باعث شده‌است تا سرمایه‌گذاران برای ورود و فعالیت در حوزه بازی‌های کریپتویی شک و تردید‌‌‌‌‌‌‌های خود را داشته باشند.

خطرات بازی‌های بلاک‌چینی

شرایط حال‌حاضر بازار بازی‌های بلاک‌چینی شباهت‌هایی با بازار توکن‌‌‌‌‌‌‌های غیرمثلی در سال‌۲۰۲۱ دارد، زمانی‌که بسیاری بدون آنکه درک درستی از این توکن‌‌‌‌‌‌‌ها داشته باشند، در بازار NFT سرمایه‌گذاری کردند و در مدت کوتاهی با ضرر‌‌‌‌‌‌‌های سنگین مواجه شدند. باور‌‌‌‌‌‌‌های نادرست، به تصمیمات اشتباه سرمایه‌گذاری منجر می‌شوند که در نهایت ازبین‌رفتن سرمایه را به‌دنبال خواهد داشت. با نگاهی به شرایط نات‌کوین، واضح است که هم‌اکنون بسیاری از علاقه‌مندان جدید بازی‌های بلاک‌چینی درک درستی از ماهیت این پروژه‌ها ندارند و فعالیت در این بازی‌ها و دریافت توکن‌‌‌‌‌‌‌های دیجیتال را راهی آسان برای کسب ثروت می‌دانند؛  به‌همین‌دلیل، افزایش توجهات و رشد شدید تعداد کاربران بازی‌های بلاک‌چینی در ماه‌های اخیر بار دیگر زنگ خطر را در بازار ارز‌‌‌‌‌‌‌های دیجیتال به صدا درآورده است.

درحالی‌که بازی‌های بلاک‌چینی می‌توانند فرصت‌های متنوعی را برای کسب سود در اختیار کاربران قرار دهند، اما به هیچ‌وجه راهی آسان و سریع برای ثروتمند‌شدن به‌شمار نمی‌روند. ارزش توکن اکثر بازی‌های بلاک‌چینی افزایش پیدا نمی‌کند و معمولا بعد از مدتی به راهی برای اتلاف‌وقت تبدیل می‌شوند. حتی برخی از تحلیلگران هم‌اکنون بر این باور هستند که پروژه نات‌کوین نیز در نهایت ممکن است تنها چند دلار سود برای مشارکت‌‌‌‌‌‌‌کنندگان خود داشته‌باشد و در مدت کوتاهی، بخشی بزرگی از بازیکنان خود را از دست خواهد داد. موفقیت امروزه نات‌کوین در حالی به‌دست آمده‌است که این بازی گیم پلی سرگرم‌‌‌‌‌‌‌کننده‌‌‌‌‌‌‌ای ندارد و بعید است که ضربه‌زدن مداوم بر روی صفحه در بلندمدت برای کسی جذاب باقی‌بماند.

دلیل موفقیت نات‌کوین نه در گیم پلی و اهداف آن، بلکه در فرصت کسب سودی است که ممکن است عرضه ارز دیجیتال آن برای بازیکنان به‌همراه داشته‌باشد. تقریبا تمامی کاربران نات‌کوین تنها به هدف کسب سود به آن جذب شده‌اند و تنها تا زمانی‌که این بازی برای آنها سود داشته‌باشد، به فعالیت ادامه می‌دهند. بنابراین قابل پیش‌بینی است که به‌زودی هیجان پیرامون نات‌کوین کاهش پیدا ‌کند و این بازی نمی‌تواند در بلندمدت جامعه کاربری امروزه خود را حفظ کند. این مشکل در بسیاری از بازی‌های بلاک‌چینی بازار دیده می‌شود و به دلیل اینکه این بازی‌ها معمولا گیم پلی جذاب و سرگرم‌‌‌‌‌‌‌کننده‌‌‌‌‌‌‌ای را ارائه نمی‌دهند، نمی‌توانند در بلندمدت بازیکنان خود را حفظ کنند و در نتیجه ارزش توکن آنها سقوط می‌کند. درحالی‌که عدم‌کسب سود در بازی‌های رایگان مانند نات‌کوین چندان مشکل‌ساز نیست، اما اکثر بازی‌های بلاک‌چینی نیازمند پرداخت هزینه ورودی و خرید توکن‌‌‌‌‌‌‌های غیرمثلی هستند.

این شرایط باعث شده‌است تا فعالیت در بسیاری از بازی‌های کریپتویی ماهیتی مشابه یک سرمایه‌گذاری پیدا کند، با این حال تضمینی برای بازگشت سرمایه و کسب سود در این سرمایه‌گذاری وجود ندارد. تا به امروز حتی محبوب‌‌‌‌‌‌‌ترین بازی‌های بلاک‌چینی بازار مانند سندباکس موفق به حفظ کاربران و بازیکنان نشده‌‌‌‌‌‌‌اند و قیمت توکن آنها به‌طور کلی یک روند نزولی را در بلندمدت ثبت کرده‌است. نوسانات قیمتی توکن‌‌‌‌‌‌‌ها از جمله دیگر خطرات فعالیت و سرمایه‌گذاری در بازی‌های بلاک‌چینی به‌شمار ‌‌‌‌‌‌‌می‌روند.

به دلایل مختلفی از جمله سقوط قیمتی بیت‌کوین، روند قیمتی توکن بازی‌ها ممکن است نزولی شود که به‌طور مستقیم بر سرمایه بازیکنان فعال در آن بازی تاثیر می‌گذارد و می‌تواند ضرر‌‌‌‌‌‌‌های غیرقابل جبرانی را برای آنها ایجاد کند. آسیب‌‌‌‌‌‌‌پذیری بازی‌های بلاک‌چینی در‌برابر هک و سرقت دارایی‌ها از جمله دیگر نگرانی سرمایه‌گذاران و کاربران به‌شمار می‌رود و تا به امروز بازی‌های محبوب بازار، بار‌‌‌‌‌‌‌ها مورد حمله هکر‌‌‌‌‌‌‌ها قرارگرفته‌‌‌‌‌‌‌اند که در نتیجه آنها،‌میلیون‌ها دلار به سرقت رفته‌است. همچنین بررسی‌‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد که طی چند ماه گذشته، افزایش تعداد کاربران، محدود به پروژه‌های جدید بازار بوده‌است و بازی‌های نه‌چندان قدیمی موفق نشده‌‌‌‌‌‌‌اند تا تعداد کاربران و حجم معاملات خود را افزایش دهند.

این شرایط می‌تواند نشانه‌‌‌‌‌‌‌ای از یک روند زودگذر باشد و این احتمال وجود دارد که به‌زودی و با به پایان رسیدن جذابیت‌‌‌‌‌‌‌های نات‌کوین و دیگر پروژه‌های جدید، بازی‌های بلاک‌چینی بار دیگر با سقوط‌‌‌‌‌‌‌های قیمتی و توقف فعالیت کاربران خود مواجه شوند، بنابراین برخلاف برخی تصورات، فرصت‌های جدید و جذاب سرمایه‌گذاری بازی‌های بلاک‌چینی ممکن است تنها یک روند کوتاه‌مدت باشد و بازیکنان نباید از اهمیت مدیریت ریسک و سرمایه خود غافل شوند.