Untitled-1 copy

بررسی شرایط کلان بازار

تصمیم قاطع دولت‌ها بر افزایش نرخ‌های بهره یکی از عواملی است که به بازارهای ریسکی اجازه رشد نمی‌دهد. علاوه‌بر این موضوع، در هفته گذشته گزارش بازار مشاغل آمریکا منتشر شد. بر اساس این گزارش، رشد بازار کار کند شده بود ولی این کندی به میزانی نبود که بتواند بازار را قانع کند که ممکن است فدرال‌رزرو دست از افزایش نرخ بهره ‌بردارد. بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری در آمریکا به 5/3‌درصد رسید ‌و این درحالی است که بازار انتظار داشت این نرخ بر روی 7/3‌درصد قرار گیرد. شواهد و آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد که رشد اقتصاد آمریکا درحال کند‌شدن است، ولی این کندی به میزانی نیست که برای فدرال‌رزرو نگران‌کننده باشد.

بر اساس داده‌های CME Fedwatch tool اکنون 82‌درصد از فعالان بازار انتظار دارند که ایالات‌متحده آمریکا در نوامبر سال‌جاری، نرخ بهره را به میزان 75‌صدم واحد‌درصد دیگر افزایش دهد. این درحالی است که این نرخ در هفته گذشته 56‌درصد بود. گزارش تورم ایالات‌متحده نیز که در روزهای پایانی هفته‌جاری منتشر خواهد شد، ممکن است موجب شود که بازار انتظارات خود را فراتر برده و حتی انتظار افزایش یک واحد‌درصدی هم داشته باشد.  با توجه به این شرایط، به‌نظر می‌رسد که فعلا بازار قیمت را در همین حوالی نگاه دارد. علاوه‌بر این، قیمت بیت‌کوین در شرایط کنونی نزدیکی زیادی به قیمت تمام‌شده استخراج خود یعنی حدود 18‌هزار و 300 دلار دارد، به همین جهت انتظار می‌رود که ماینرها نیز بکوشند تا قیمت به زیر 19‌هزار دلار نفوذ نکند، با این‌وجود آنچه در نهایت شرایط را مشخص خواهد کرد گزارش تورم ایالات‌متحده و در نهایت تصمیم فدرال‌رزرو برای میزان افزایش نرخ بهره است.  اتریوم دومین رمزارز بزرگ بازار است که این روزها تقلای زیادی برای حفظ قیمت خود حوالی 1300دلار انجام می‌دهد، درحالی‌که انتظار می‌رفت پس از فورک تاریخی این رمزارز و تغییر شیوه کار آن از اثبات کار به اثبات سهام، قیمت آن افزایش یابد، ولی روند معاملات آن نشان می‌دهد که ظاهرا این رمزارز هم در نهایت مغلوب سیاست‌های فدرال‌رزرو شده و نتوانسته است از آن بگریزد.

وضعیت بازار

این رمزارز مهم‌ترین رمزارز بازار در حوزه خدمات مختلف مبتنی بر بلاک‌چین شناخته می‌شود؛ چراکه بسیاری از پلتفرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بلاک‌چینی به‌خصوص در حوزه مالیه غیر‌متمرکز بر بستر این شبکه ایجاد شده، لذا رمزارز آن از اهمیت بالایی برخوردار است. تغییرات قیمتی این رمزارز نه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تنها بر روی قیمت خدمات پروژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف، بلکه حتی روی عملکرد آن هم می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد و از این نظر از اهمیت بالایی برخوردار است. تقلای خریداران و فروشندگان در حوالی قیمت‌های کنونی در نهایت باعث شد که بازده بیت‌کوین طی هفت روز گذشته کمتر از یک‌درصد باشد. این شرایط برای اتریوم هم صادق بوده و این رمزارز هم بازدهی کمتر از یک‌درصد داشته است.

به‌طور کلی این نوسان‌ها موجب شد که بازار این هفته، بازار کم‌بازدهی باشد و از رشدهای نجومی یا ریزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سنگین خبری نباشد. در این هفته بیشترین بازده بازار مربوط به رمزارز MKR بوده است. این رمزارز موفق شده که طی هفت روز گذشته حدود 18‌درصد رشد را تجربه کند، پس از آن، رمزارز CSPR قرار دارد که آن‌هم حدود 18‌درصد بازده مثبت را به‌ثبت رسانده است. بیشترین ریزش بازار رمزارزها هم مربوط به توکن RSR است که حدود 19‌درصد از ارزش خود را از دست داده است، پس از آن هم LUNC حدود 15‌درصد افت قیمت را تجربه کرده است. داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مربوط به شبکه نشان می‌دهد که هربار که بیت‌کوین در فاز نزولی قرار می‌گیرد، خروج بیت‌کوین از صرافی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها هم شدت می‌گیرد ولی با مثبت‌شدن روند قیمت، خروج متوقف‌شده و جریان ورودی بیت‌کوین به صرافی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها آغاز می‌شود. این رفتار بازار نشان‌دهنده این است که معامله‌گران بازار از هر افت قیمتی برای ذخیره بیت‌کوین استفاده می‌کنند. در هفته اخیر حدود 24‌هزار بیت‌کوین از صرافی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها خارج شده است. علاوه‌بر این، در هفته اخیر به‌طور خالص حدود نیم‌میلیون دلار استیبل‌کوین وارد صرافی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شده‌است که هرچند مبلغ قابل‌توجهی برای بازار نیست، ولی می‌تواند به حفظ قیمت‌های کنونی کمک بسزایی داشته باشد.

به‌طور کلی می‌توان گفت که شرایط بازار تا زمانی‌که سیاست‌های تهاجمی فدرال‌رزرو متوقف نشود، همچنان بازار به همین روال خواهد بود.  این سیاست‌ها موجب‌شده که بیت‌کوین از ابتدای سال‌جاری میلادی تاکنون نزدیک به 60‌درصد از ارزش خود را از دست بدهد. برای اتریوم هم شرایط به همین شکل بوده و این رمزارز از ابتدای2022 حدود 65‌درصد از ارزش خود را از دست داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است. زمانی‌که تورم آمریکا به سمت نرخ مد‌نظر فدرال‌رزرو حرکت کرده و سیاست‌های ضدتورمی پایان یابد، نم‌نم جرقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های رشد دوباره قیمت بیت‌کوین آغاز خواهد شد.