گروه بازار پول: روز گذشته قیمت دلار و سایر ارزهای شاخص بازار کاهش یافت. درحالی‌که در هفته‌های گذشته نوسانات قیمتی دلار حالت الاکلنگی داشت و قیمت این ارز با نوسانات ۵ تومانی افزایش یا کاهش پیدا می‌کرد، روز گذشته قیمت دلار ۱۵ تومان پایین آمد. به‌این‌ترتیب میزان نوسان و تغییر قیمتی روزانه دلار نسبت به روند دو هفته اخیر، ۳ برابر و البته در جهت کاهشی بوده است. با کاهش قیمت دلار به ۳۱۱۰ تومان و روند کلی کاهشی آن از ابتدای هفته گذشته، عده‌ای از فعالان انتظار دارند قیمت این ارز در روزهای آینده از ۳۱۰۰ تومان (سطح حمایتی) پایین‌تر بیاید. دلار از اواخر فروردین‌ماه تنها یکبار به زیر ۳۱۰۰ تومان رسیده است، کاهشی که البته بیشتر از یک روز دوام نداشت. اما گروهی دیگر اعتقاد دارند بازار در برابر کاهش قیمت مقاومت نشان خواهد داد و قیمت دلار در روزهای آینده با افزایش مواجه خواهد شد. روز گذشته قیمت سکه نیز در بازار کاهش پیدا کرد.

افت 15 تومانی دلار، پوند و یورو

روز گذشته قیمت دلار در ساعات ابتدایی بازار با قیمت ۳۱۱۵ تومان کار خود را آغاز کرد که کاهشی ۱۰ تومانی نسبت به روز شنبه داشت. در ادامه بازار قیمت دلار دوباره کاهش پیدا کرد و در ساعات انتهایی بازار قیمت فروش این ارز بر تابلوی اکثر صرافی‌ها ۳۱۱۰ تومان ثبت شد که کاهشی ۱۵ تومانی نسبت به روز شنبه داشته است. به این ترتیب قیمت دلار پس از کاهش‌های ۵ تومانی ابتدای هفته گذشته و ثبات در نرخ ۳۱۲۵ تومان در انتهای هفته گذشته، برای اولین بار پس از تمدید مذاکرات به زیر ۳۱۲۵ تومان رسید. همچنین دلار در بین فعالان غیررسمی با قیمت ۳۱۰۵ تومان معامله می‌شد که اختلاف قیمتی ۵ تومانی با نرخ فعالان رسمی بازار داشت. روز گذشته قیمت سایر ارزهای شاخص بازار نیز کاهش یافت. بهای یورو با ۱۵ تومان کاهش به ۴۱۸۰ تومان رسید. همچنین نرخ پوند هم به ۵۲۱۰ تومان افت کرد که کاهشی ۱۵ تومانی نسبت به روز شنبه داشته است.

عوامل کاهش قیمت

عده زیادی از فعالان بازار کاهش قیمت دلار در روز گذشته را ناشی از کاهش تقاضا در بازار می‌دانند. به‌نظر می‌رسد برخلاف پیش‌بینی آنها مبنی‌بر افزایش تقاضا برای ارز با نزدیک شدن به شهریورماه، تقاضا در بازار کاهش پیدا کرده است. البته گروهی از آنها اعتقاد دارند این کاهش تقاضا موقتی است و در ادامه تقاضا در بازار افزایش خواهد یافت. گروهی دیگر از فعالان، کاهش قیمت را ناشی از عوامل روانی می‌دانند. به اعتقاد آنها حضور مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی و دیدار و گفت‌وگوهای وی با مسوولان کشور، تاثیر مثبت بر بازار داشته است. در بازار اما شایعات دیگری نیز وجود دارد. عده‌ای از فعالان بازار اظهار می‌کنند: «علت کاهش قیمت، تزریق ارز به بازار بوده است». به اعتقاد آنها بانک‌مرکزی به طور محسوسی نرخ دلار را کنترل می‌کند. دیروز کاهش قیمت دلار موجب شد تعدادی از معامله‌گران از ترس اینکه روند کاهش دلار ادامه‌دار باشد، اقدام به فروش دلارهای خود به سایر فعالان کنند. با وجود این، فعالانی که اقدام به خرید دلارهای دیگر فعالان می‌کردند، به افزایش قیمت دلار در آینده امیدوار هستند. به‌نظر می‌رسد خرید و فروش در بازار تا حدودی بین فعالان غیررسمی وجود دارد، ولی تقاضای واقعی برای دلار در بازار به چشم نمی‌خورد و معاملات عمدتا بین کسانی است که سعی می‌کنند از نوسانات قیمتی دلار کسب سود کنند. اما با همه این اوصاف، همچنان گروهی در بازار هستند که اعتقاد دارند قیمت دلار در شهریورماه افزایش پیدا خواهد کرد. یک فعال غیررسمی که خود را «کارمند سابق آموزش و پرورش» و در حال حاضر «صراف سیار» معرفی می‌کند، می‌گوید: «این روزها به دلیل کاهش نوسانات، دلار چندان سودی ندارد ولی به‌دلیل ماجراجویی و ریسکی بودن بازار، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهم.» او با امیدواری می‌گوید: «به تجربه من، پشت هر ریزش قیمتی، یک جهش وجود خواهد داشت.»

دیروز بانک‌مرکزی نرخ رسمی دلار را به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی، در روزهای یکشنبه مشابه ابتدای هفته و به میزان ۲۶ هزار و ۵۱۵ ریال اعلام کرد. روز گذشته هر سکه بهار آزادی طرح جدید (امامی) با قیمت ۹۴۸ هزار تومان در بازار معامله شد که کاهشی ۳ هزار تومانی نسبت به روز شنبه داشته است. فروشندگان سکه و طلا کاهش تقاضا و کاهش قیمت دلار در بازار را از عوامل اصلی کاهش قیمت سکه عنوان می‌کنند.