صعود طلا همزمان با سقوط دلار

دنیای اقتصاد- شاخص تجاری دلار آمریکا بر اساس تازه‌ترین آمار به عدد ۸/۷۹ واحد رسیده است که از سپتامبر ۱۹۹۲ کمترین میزان ثبت شده بوده و در ۱۵ سال اخیر بی‌سابقه است. اغتشاش‌های اخیر در بازارهای مالی اعتباری در پی وخامت اوضاع در بخش مسکن، باعث بدتر شدن پیش‌بینی‌ها نسبت به وضعیت اشتغال در آینده شده و کاهش شدید ارزش دلار را به ارمغان آورده است.

انتشار تحلیل اخیر آلن‌گرین‌ اسپن، رییس سابق بانک مرکزی و پیر بازارهای مالی آمریکا که بحران اخیر را با دوشنبه سیاه ۱۹۸۷ مقایسه کرد، باعث ورود یک شوک منفی دیگر به بازار شده است. البته وی معتقد است اقتصاد آمریکا قابلیت ترمیم و بهبود را دارد. متاثر از تحولات در وضعیت دلار، قیمت هر اونس طلا با شکستن رکورد ۱۶ماه اخیر از مرز ۷۰۰ دلار عبور کرد.

آلن گرین‌اسپن بحران اخیر را با دوشنبه سیاه ۱۹۸۷ مقایسه کرد آلن گرین‌اسپن، رییس کل سابق بانک مرکزی آمریکا و پیر بازارهای مالی

در پی سقوط شدید ارزش دلار

قیمت طلا از ۷۰۰دلار فراتر رفت

گروه بازار پول- مسعودرضا طاهری: قیمت طلا در بازارهای جهانی با گذر از مرز ۷۰۰دلار به رکورد ۱۶ماهه دست یافت.

انتشار آمار اشتغال در آمریکا با تاثیر منفی بر ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای عمده، نرخ طلا برای تحویل فوری را در پایان معاملات هفتگی بازارهای نیویورک از حد ۷۰۰دلار فراتر برد. این میزان رشد که از روز چهارشنبه بیش از ۲۵دلار رشد داشته است رکوردی ۱۶ماهه بر جای گذارده است.

کاهش غیرمنتظره ۴هزار فرصت شغلی در ماه آگوست در آمارهای دپارتمان اشتغال فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) انتظار کاهش نرخ بهره را در این کشور تقویت کرده و کاهش ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای عمده مهم‌ترین پیامد این گزارش بوده که درنهایت تقاضا برای طلا را در پی داشته است.

روز گذشته نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا با رشد ۰۰۹۸/ ۰واحدی به نرخ ۳۷۶۶/۱ رسید. نرخ برابری پوند انگلیس در مقابل دلار نیز رقم کم‌سابقه ۰۲۸۳/۲ را با ۰۱۰۷/۰واحد رشد تجربه کرد و ارزش دلار در مقابل ین ژاپن به سطح کم‌سابقه ۳۵/۱۱۳ رسید.

دلار آمریکا در مقابل درهم امارات نیز که اصولا از نظام ارزی «دلار آمریکا با انعطاف‌پذیری محدود» برخوردار است در حدود ۰۰۰۹/۰واحد تضعیف شد. ماه مه سال ۲۰۰۶ میلادی نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری به حد ۷۳۰دلار رسید و در سال‌جاری این میزان با وجود مقاومت‌های فراوان در شکستن رکورد ۷۰۰دلار دستیابی به این رکورد را محتمل ساخته است. رشد بهای نفت، افزایش نقدینگی در بازارهای مالی جهان، افزایش تقاضای فصلی در هندوستان و خاورمیانه و تلاش چین برای دستیابی به مقام نخست تولید طلا و جواهرآلات زینتی به علاوه رشد تقاضای صنعتی این کشور و همچنین بحران‌های مالی به‌وجود آمده در بازارهای سهام در پی رکود بازار مسکن آمریکا دلایل عدیده‌ای در پس کاهش ارزش دلار برای افزایش قیمت طلا به‌شمار می‌آیند. از این رو پیش‌بینی می‌شود در پی شکسته شدن رکورد ۷۰۰دلار با توجه به نرخ رشد اقتصاد جهانی و توسعه بازارهای صنعتی و مالی تا پایان سال‌جاری میلادی در صورت ثبات قیمت نفت شاهد رشد بهای طلا باشیم.

بازار داخلی

در بازار داخلی نیز سکه بهار آزادی، سکه طرح قدیم و نیم‌سکه به ترتیب با ۲۵۰۰تومان، ۱۰۰۰تومان و ۱۸۰۰تومان رشد قیمت مواجه شدند. بازار ارز نیز به دلیل کاهش ارزش دلار دستخوش افزایش ۱۰تومانی قیمت یورو و رشد ۱۴تومانی قیمت دلار کانادا شد.

در این بازار دلار و پوند انگلیس نیز هر یک ۳تومان افزایش قیمت داشتند. لیر ترکیه نیز که مدت‌ها با کاهش قیمت مواجه بود، در حدود ۵تومان رشد داشت.