بررسی ایجاد سوییچ دوم شتاب در کارگروه بانکداری الکترونیکی

در حال حاضر کارگروه بانکداری الکترونیکی، ایجاد سوییچ دوم شتاب را در دست بررسی دارد و قوانین و مقررات و سایر عوامل موثر در ایجاد آن را از نظر می‌گذراند. احمد کریمی صفت، مدیر اداره فناوری بانک سپه در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در ۹۰‌درصد از شعب این بانک مشتری قادر است هر پولی را در قالب هر حسابی به شعبه مورد نظر واریز کند، خاطرنشان کرد: این اتفاق در بانک‌های دولتی روی حساب‌های متمرکز می‌افتد.

وی درباره نتیجه بررسی سوییچ دوم این بانک گفت: با توجه به فرمان هفت ماده‌ای رییس‌جمهور، در کارگروه بانکداری الکترونیک قرار است، بندهایی که برای تحقق این فرمان‌ها ضروری است تدوین شود.

وی اضافه کرد: بدین ترتیب منشوری تهیه شده که در بندهای آن در زمینه شبکه مخابراتی و اهداف دولت در آن، صدور کارت‌های اعتباری و وجود نهادهای موازی و سوییچ‌های موازی مطالبی مطرح شده است.

کریمی صفت با بیان اینکه در منشور آمده است که بانک‌ها از میان نهادهای موازی و سوییچ‌های مورد نظر قدرت انتخاب داشته باشند، متذکر شد: همان طور که ایجاد سوییچ اول شتاب و یافتن جایگاه آن سال‌ها به طول انجامید، به نظر می‌رسد که سوق یافتن به سمت سوییچ دوم نیز چنین فرآیندی را طی کند.

وی ادامه داد: قوانین، مقررات، محدودیت‌ها، امکانات از جمله مسائلی است که بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر نهادهای مرتبط نسبت به آنها اظهارنظر خواهند کرد.

وی تدوین قوانین و مقررات و اعطای مجوز ایجاد سوییچ دوم شتاب را زمانبر عنوان کرد و گفت: پیگیری‌های لازم برای ایجاد سوییچ دوم شتاب و سوق یافتن به سمت تحول در نظام بانکداری الکترونیکی انجام می‌شود و قطعا محقق خواهد شد. وی ازپیگیری ایجاد سوییچ دوم در کار گروه بانکداری الکترونیکی خبر داد.

کریمی صفت همچنین با بیان اینکه تعداد دستگاه‌های خودپرداز این بانک از یک‌هزار و صد دستگاه به یک‌هزار و ۱۸۰ دستگاه افزایش یافته است، تصریح کرد: تعداد دستگاههای pos (پایانه فروش) از سه‌هزار و ۴۰۰دستگاه به سه‌هزار و ۷۰۰دستگاه افزایش یافته است.

به گفته وی کارت‌های پرداخت صادره از سوی بانک سپه نیز از سه‌میلیون و ۵۰۰‌هزار کارت به سه‌میلیون و ۷۰۰‌هزار کارت افزایش یافته است.

وی از وجود شبکه خطوط مخابراتی به تعداد یک‌هزار و ۶۰۰خط upn (خطوط دیتا پرسرعت) در این بانک و شعب آن خبر داد.