بانک‌ها و بیمه‌ها برای ورود به بورس باید اصلاح ساختار شوند

ورود بانک و بیمه در بورس باعث بزرگتر و عمیق‌تر شدن بازار سرمایه می‌شود که اگر این امر به طور کامل اتفاق افتاده و مدیریت آن نیز هم زمان با مالکیت آن تغییر کند، فعالیت و کارایی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علی سنگینیان، معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار شرکت بورس اوراق بهادار، در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد روند خصوصی‌سازی در بانک‌ها و بیمه‌ها اظهار کرد: هدف اصلی در فرآیند خصوصی‌سازی افزایش کارایی بنگاه‌های دولتی است یعنی با خصوصی کردن بنگاه‌های دولتی هدف این است که بنگاه‌های خصوصی کاراتر از بنگاه‌های دولتی ایجاد شود و این در واقع اولین هدفی است که عمدتا برنامه‌های خصوصی‌سازی دنبال می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بانک‌های کشور مدت زیادی دولتی بوده و بسیار بزرگ هستند و نوع مدیریت و اساسنامه‌ای که دارند بسیار خاص بوده و نحوه اداره آنها تابع قوانین خاصی است و متاسفانه خیلی از صورت‌های مالی و عملکرد آنها شفاف نیست بنابراین برای پذیرش در بورس باید آماده‌سازی شوند یعنی ابتدا به شرکت‌های سهامی‌ عام تبدیل شده و اساسنامه خود را اصلاح کنند و به سمت گزارشگری شفافی که قوانین و مقررات بازار سرمایه است پیش روند.

او افزود:‌ بنابراین زمانی که شرکت‌ها باید به صورت فصلی و دوره‌ای گزارش داده و صورت‌های مالی خود را منتشر کنند و هرگونه تغییری را اطلاع دهند طبیعتا این تغییر بزرگی است و شرکتی که تاکنون با قوانین خاص خود عمل کرده و ملزم به ارائه گزارش نبوده باید تغییر ساختار داده و به این سمت حرکت کند و این نیازمند مجموعه‌ای از تغییر و تحولات و اصلاح ساختار است که بانک و بیمه باید انجام داده تا در بورس پذیرفته شود.

سنگینیان ادامه داد: از طرف دیگر بانک‌ها و بیمه‌ها شرکت‌های بسیار بزرگی هستند که ورود آنها در بورس، به بازار و بزرگتر و عمیق‌تر شدن بازار سرمایه کمک می‌کند و اگر این فرآیند به طور کامل و واقعی اتفاق بیفتد به طوری که با واگذاری این شرکت‌ها مدیریت آن نیز هم زمان با مالکیت تغییر کرده و بخش خصوصی بتواند آنها را مدیریت کند طبیعتا امکان فعالیت و عملکرد و کارایی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او افزود:‌ با خصوصی‌سازی یک فرآیند دو طرفه اتفاق می‌افتد و هنگامی‌ که خصوصی‌سازی صورت گیرد از یک طرف به بازار سرمایه و اهدافی که دولت از برنامه خصوصی‌سازی و اهدافی که برای اصل ۴۴ قانون اساسی در نظر گرفته شده مانند گسترش پایه سهامداری، افزایش کارایی کمک کرده و از طرف دیگر طبق تئوری‌های اقتصادی بنگاه‌هایی که خصوصی می‌شوند غیر از بنگاه‌های دولتی عمل می‌کنند همچنان که در سیستم بانکی کشور نمونه‌هایی از آن قابل مشاهده است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین وارد شدن این شرکت‌ها در بورس منوط به این است که این شرکت‌ها مقررات پذیرش در بورس را به دست آورده و مطابق با مقررات بازار سرمایه گزارشگری مالی انجام دهند و به عنوان یک شرکت که ساختار سهامی‌ عام دارد و آماده واگذاری است کاملا شفاف باشد تا نسبت به عرضه آنها اقدام شود.

سنگینیان ادامه داد: به همین منظور کمیته ساماندهی در بانک‌ها متشکل از مدیران سیستم بانکی و کارشناسان بورس تشکیل شده که در آن اساسنامه بانک‌ها اصلاح و تلاش می‌کنند که این بانک‌ها را آماده کرده تا شرایط پذیرش در بورس را داشته باشند و در حال حاضر اساسنامه آنها اصلاح شده و منتظر تصویب آن در مجمع عمومی‌ هستند.

او با بیان این که تجربه وجود بخش خصوصی در کشور جدید نیست، اظهار کرد: در کشور ما تجربیات اداره بانک یا بیمه خصوصی در کشور وجود دارد و این فعالیت برای بخش خصوصی جدید نیست هرچند که این بخش خیلی بزرگ نبوده ولی تجربه آن در کشور وجود دارد.

بنابراین این انتظار می‌رود که بتواند موفق عمل کند و مشکل خاصی در زمینه خصوصی‌سازی وجود ندارد و طی شدن این فرآیند نیازمند زمان است که ساماندهی شده و در بورس پذیرش شوند سپس در زمینه عرضه آن تصمیم‌گیری شود.

معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار شرکت بورس در مورد کشف قیمت سهام بانک و بیمه اظهار کرد: کشف قیمت تمام شرکت‌هایی که عرضه می‌شوند براساس قانون و ابلاغیه اصل ۴۴ قانون اساسی و لایحه تصویب شده باید در بورس کشف قیمت شوند.