یک نماینده مجلس شورای‌اسلامی گفت: بانک‌ها در ارائه تسهیلات طرح‌های اقتصادی زوده‌بازده سیستان و بلوچستان مانع تراشی کرده و سبب کندی روند اجرای آنها شده‌اند. حسینعلی شهریاری به ایرنا گفت: بانک‌های این استان با عملکرد منفی فرصت‌های طلایی اشتغالزایی را که‌با هدف کمک به جوانان و خودکفایی صنعتی و اقتصادی استان پایه‌ریزی شده هدر می‌دهند. نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کارشکنی بانک‌ها در این زمینه سبب سردرگمی متقاضیان طرح‌های ایجاد بنگاه‌های اقتصادی کوچک زودبازده و بی‌میلی آنان برای فعالیت‌های اقتصادی و اشتغالزایی شده است. وی ادامه داد: با توجه به رشد فزاینده بیکاری و نبود زمینه‌های لازم برای ایجاد اشتغال، پرداخت تسهیلات به طرح‌های اقتصادی زودبازده یکی از راهبردی‌ترین کارها برای ایجاد اشتغال در سیستان و بلوچستان است.

وی گفت: بانک‌های عامل همسو با اهداف دولت باید از برنامه‌ها و طرح‌های اقتصادی حمایت و فضا را برای توسعه اشتغال و رونق زیرساخت‌های تولیدی و اقتصادی در مناطق مختلف به ویژه استان غیربرخوردار سیستان و بلوچستان فراهم کنند. این نماینده مجلس از جذب نشدن تسهیلات اقتصادی زودبازده نیز انتقاد کرد و گفت: از مجموع ۸۷۸ میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته برای اجرای طرح‌های اقتصادی کوچک زودبازده در سیستان و بلوچستان رقم ناچیزی تاکنون جذب شده و این امر باید از سوی مسوولان به صورت جدی پیگیری شود. وی افزود: دولت نهم اشتغالزایی مولد جوانان را از اولویت‌های کاری خود قرار داده تا از این راه بر مشکلات چیره شود اما این مهم در استان ما با عملکرد نامناسب بانک‌ها تبدیل به امری دست‌نیافتنی شده است.

شهریاری اضافه‌کرد: بسیاری از مشکلات امنیتی و اجتماعی سیستان و بلوچستان ناشی از بیکاری و فقر است، لذا باید برای برون‌رفت از این فضا اقدام‌های عملی انجام شود.