دستور احمدی‌نژاد برای تثبیت نرخ ارز در قراردادها

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بازار پول- رییس دفتر ریاست جمهوری با اشاره به نظر رییس‌جمهور در افزایش اختیارات مدیران‌عامل بانک‌ها و مدیریت معوقات بانکی توسط نظام بانکی، از دستور رییس جمهور مبنی بر تثبیت نرخ ارز در قراردادها و تسهیلات بانکی و ابلاغ آن در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش روابط عمومی‌بانک توسعه صادرات ایران، اسفندیار رحیم مشایی در جلسه مشترک مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی که توسط شورای هماهنگی بانک‌ها و به میزبانی بانک توسعه صادرات ایران تشکیل شده بود، اعمال تحریم‌های بیشتر را پایان فرصت اوباما برای تغییر عنوان کرد.

وی از تلاش‌های صورت گرفته و موافقت رییس‌جمهور در مورد تثبیت نرخ ارز در تسهیلات و قراردادهای بانکی، مدیریت مطالبات معوق بانکی توسط نظام بانکی، افزایش اختیارات مدیران عامل، افزایش سرمایه بانک‌ها و حل مساله بدهی‌های دولت به بانک‌ها خبر داد.

رییس دفتر ریاست جمهوری ضمن اشاره به فرصت‌های استراتژیکی که جغرافیای طبیعی کشور در اختیار اقتصاد و تجارت قرار می‌دهد، اظهار داشت: کشور ایران ظرفیت‌های بزرگی در بخش‌های مختلف صنعتی و کشاورزی دارد و به لحاظ طبیعی حلقه وصل نقاط مختلف جهان است.

وی با اشاره به نقش ایران در ترانزیت کالا و خدمات و ظرفیت‌هایی که در منطقه به ویژه در کشورهای آسیای میانه، چین ، هند و روسیه وجود دارد، تصریح کرد: ترانزیت یکی از ترجمه‌های همین حلقه وصل است و ما باید سیاست‌های گمرگی تعرفه، حمل و نقل و ترابری را با نعمات طبیعی و جغرافیایی هماهنگ کنیم.

مشایی ضمن اشاره به سیاست نظام در ایجاد و تثبیت امنیت پایدار در منطقه تاکید کرد: اگر منطقه امن باشد، ما و کشورهای همجوار در شرایط «برد» قرار می‌گیریم؛ در حالی‌ که بسیاری از قدرت‌های جهانی منافع خود را در وجود بحران در منطقه می‌بینند. رییس دفتر ریاست جمهوری افزود:‌ وجود تحریم‌های استکباری و اعمال تحریم‌ها با این هدف که آنها امتیازات بیشتری را در گفت‌وگو به دست بیاورند؛ صورت می‌گیرد، در صورتی که این به ضرر خود آنها نیز خواهد بود و نکته مهم این است که اعمال این تحریم‌ها فقط به معنای پایان فرصت اوباما برای ایجاد وعده تغییرات است.

مشایی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: آنچه مشخص است این است که آمریکا نمی‌تواند به سیاست‌های دوران بوش برگردد و رییس‌جمهور فعلی هم فرصت زیادی ندارد که بخواهد از تحریم‌ها به نتیجه برسد.

وی همچنین با اشاره به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها افزود:‌ هدفمندسازی یارانه‌ها منابع خیلی خوبی برای سرمایه‌گذاری‌ها فراهم می‌کند و از هدر رفتن منابع جلوگیری می‌‌کند و در حال حاضر این شیوه پرداخت یارانه‌ها بار عمده‌ای را از دوش اقشار ضعیف و کم‌درآمد بر نمی‌دارد.

رییس دفتر ریاست جمهوری با اشاره به موافقت رییس جمهور با افزایش سرمایه بانک‌ها در جهت رونق بیشتر اقتصادی و گسترش سرمایه‌گذاری‌های بخش‌خصوصی از طریق اعطای تسهیلات به این بخش گفت: بخشی از بدهی دولت به سیستم بانکی علاوه بر پیش‌بینی در برنامه و لوایح بودجه سنواتی، از طریق معاوضه و واگذاری سهام در اختیار دولت قابل پرداخت است.

مشایی همچنین با اشاره به نظر رییس‌جمهور در افزایش اختیارات مدیران عامل بانک‌ها و مدیریت معوقات بانکی توسط خود نظام بانکی، از دستور رییس‌جمهور مبنی بر تثبیت نرخ ارز در قراردادها و تسهیلات بانکی و ابلاغ آن در آینده نزدیک خبر داد. وی در خاتمه با رد شایعات در خصوص تغییر رییس کل بانک مرکزی افزود: خوشبختانه آقای بهمنی، مدیری شایسته و فردی با سابقه و تجربه چهل ساله در نظام بانکی است و شایعات اخیر در مورد تغییر ایشان صحت ندارد.

در ادامه جلسه مدیران عامل بانک‌ها به برخی از مسائل مهم سیستم بانکی نظیر ساختار نظام بانکی، نحوه ارتباط بانک‌ها با سایر دستگاه‌های اجرایی، مدیریت معوقات بانک‌ها، نظارت بانک مرکزی، سرمایه بانک‌ها و سیاست‌های ارزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در پایان این جلسه، وب‌سایت جدید بانک توسعه صادرات توسط رحیم مشایی و با حضور مدیران عامل بانک‌ها و قائم مقام بانک مرکزی رسما رونمایی شد.