گروه بازار پول- رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران، از تدوین شاخص‌های ۳۰ گانه برای ارزیابی عملکرد و رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه خبر داده است. به گزارش روابط عمومی‌بیمه مرکزی صرفنظر از تعداد این شاخص‌ها که ممکن است پس از تدوین نهایی دستخوش جرح و تعدیل شود، اما محورها و رئوس آن، که بیانگر دیدگاه مقام ناظر صنعت بیمه در ارزیابی‌ها است، برای شرکت‌ها به طور خاص و برای صنعت بیمه به طور عام، اهمیت بسیار زیادی دارد.

در یک بررسی مقدماتی می‌توان شاخص‌های مالی، مدیریتی، مقرراتی و نرم افزاری را به عنوان شاخص‌های اصلی در ارزیابی‌ها توصیف کرد.

این شاخص‌ها از دیدگاه بیمه‌گذاران، بیمه گران، سهامداران و حتی رعایت قوانین و مقررات می‌تواند متفاوت باشد و زوایای خاصی را مد نظر قرار دهد و به همین علت، باید شاهد تنوع در شاخص‌ها باشیم.

در مجموع می‌توان اصلی‌ترین فواید بحث رتبه‌بندی را در ۳ محور خلاصه کرد: نخست اینکه شرکت‌های بیمه خواه بزرگ و خواه کوچک، برای دستیابی به جایگاه بالاتر و بهتر در رتبه‌بندی‌ها و دفاع از حیثیت و اعتبار خود، تلاش ویژه‌ای خواهند داشت که این موضوع تحرک مثبت و پویایی در شرکت‌های بیمه را به همراه خواهد داشت.

دوم اینکه رقابت شرکت‌های بیمه در جهت کسب جایگاه برتر، منجر به ارائه خدمات بهتر به بیمه‌گذاران و افزایش رضایت عمومی‌ از صنعت بیمه خواهد شد که این عامل خودبه‌خود موجب افزایش ضریب نفوذ و تقویت بازار بیمه خواهد شد.

سوم این که جاری‌سازی نظام نظارتی در صنعت بیمه تسهیل خواهد شد و سیستم نظارتی می‌تواند به واسطه شاخص‌هایی که در نظر می‌گیرد، نوعی استانداردسازی را در شرکت‌های بیمه اجرا کند.

با این وصف، انتشار شاخص‌های تدوین شده می‌تواند نوعی خودارزیابی را در شرکت‌های بیمه به همراه داشته باشد و این شرکت‌ها با یک تحلیل درونی دقیق، نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی و آن را به استانداردهای نظارتی نزدیک کنند.

امروز می‌توان این سوال را مطرح کرد که شاخص‌های ۳۰گانه ارزیابی عملکرد شرکت‌های بیمه کدامند و سیستم نظارتی در چه زمانی آن را منتشر خواهد کرد؟