تنها شرکت بیمه‌ای دولتی ایران با تایید هشدار رییس‌جمهور درباره وقوع زلزله در تهران از خسارات سنگین زلزله برای واحدهای مسکونی و صنعتی خبر داد.

محمد رضایی، مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی شرکت بیمه ایران در گفت‌وگو با موج، اظهار داشت: ایران جزو ۱۰ کشور حادثه‌خیز جهان است، به طوری‌که هم‌اکنون رتبه سوم را در میان کشورهای حادثه‌خیز جهان به خود اختصاص داده است.

هر ۱۵۷ سال، یک زلزله شدید

وی هشدار رییس جمهور را در مورد وقوع زلزله در تهران مورد اشاره قرار داد و افزود: هر ۱۵۷ سال یکبار یک زلزله شدید در تهران به وقوع می‌پیوندد. بنابراین احتمال وقوع زلزله در تهران وجود دارد.مدیر بیمه های آتش‌سوزی یادآور شد: در قالب بیمه آتش‌سوزی، ۳۴ خطر طبیعی از جمله حریق، صاعقه، توفان، سیل، زلزله، ترکیدگی لوله آب و سرقت با نرخ‌های بسیار پایین پوشش داده می‌شود.

ضریب خسارت ۲۶ درصدی

وی، ضریب خسارت در رشته بیمه آتش‌سوزی را ۲۶ درصد عنوان کرد و این ضریب خسارت را مناسب دانست.

مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی شرکت بیمه ایران از این رشته بیمه‌ای به عنوان بخش وفای به عهد یاد کرد.

رضایی یادآور شد: تنها حدود ۹ درصد پرتفوی شرکت بیمه ایران مختص بیمه‌های آتش‌سوزی است. وی با اشاره به آزادسازی تعرفه در این رشته براساس بخشنامه صادره از سوی شورای عالی بیمه، گفت: تعرفه واحد‌های غیر صنعتی آزاد شده و باید نرخ‌ها براساس مدیریت ریسک اخذ شود و نرخ متناسب با آن خطر ارائه گردد. وی تصریح کرد: شرکت‌های بیمه‌ای باید سعی کنند، مدیریت ریسک را در این بخش به خوبی اجرایی کنند و نرخ را به تناسب ریسک ارائه دهند. مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی در ادامه به آتش‌سوزی بازار تهران و پرداخت خسارت در محل از سوی شرکت بیمه ایران اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در بخش واحدهای صنعتی به جهت گستردگی خسارت، ۵۰ درصد خسارت پرداخت و مابقی پس از بررسی کارشناسی بیشتر پرداخت می‌شود.

رضایی اظهار داشت: متاسفانه از ۲۷ میلیون واحد مسکونی موجود در کل کشور، تنها ۱۵ درصد آنها دارای بیمه آتش‌سوزی هستند. وی با بیان اینکه «در صورت وقوع آتش‌سوزی یا زلزله به واحدهای تجاری و صنعتی خسارت سنگینی وارد می‌شود»، افزود: واحدهای تجاری نیز به همین نسبت دارای بیمه‌نامه هستند، اما واحدهای تجاری نیز به مراتب کمتر از این دو بیمه‌نامه آتش‌سوزی دریافت کردند.

وی اظهار تاسف کرد از اینکه پوشش‌های بیمه ای ویژه برای رفع نگرانی‌های مردم وجود دارد، اما مردم آینده نگری نمی‌کنند و به بیمه منازل و ادارات نمی‌پردازند. رضایی در ادامه به بیمه‌های تمام خطر، تغییرات ارز، مسوولیت قرارداد و فروش مطالبات نیز اشاره و آنها را از طرح‌های جدید این شرکت عنوان کرد.وی به خسارت ۱۲۳ میلیاردی یکی از واحدهای صنعتی در تبریز بر اثر حادثه آتش‌سوزی اشاره کرد. وی افزود: بخشی از حق بیمه را به بیمه‌گران اتکایی واگذار می‌کنیم تا زمانی که دچار مشکل شدیم، با ورود ارز بخشی از خسارت را از بیمه‌گر اتکایی اخذ کنیم. مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی شرکت بیمه ایران خاطرنشان کرد: با وجود حق بیمه جزئی رشته آتش‌سوزی بسیاری از واحدهای صنعتی، اداری و مسکونی ما در کشور دارای بیمه‌نامه نیستند.