مزایای حذف نظام تعرفه‌ای بر رقابتی شدن صنعت بیمه

مدیر طرح و برنامه بیمه مرکزی با برشمردن مزایای حذف نظام تعرفه‌ای بیمه، اجرایی شدن این طرح را زمینه‌ساز ورود صنعت بیمه به یک فضای رقابتی عنوان کرد.

حبیب میرزایی در گفت‌وگو با باشگاه خبری فارس «توانا»، حذف تعرفه برخی از رشته‌های بیمه را یکی از سیاست‌های اعلامی ریاست کل بیمه مرکزی در سال جاری دانست و افزود: اجرای این سیاست برای رشد و توسعه صنعت بیمه ضروری است و براین اساس شرکت‌های بیمه پس از تصویب شورای عالی بیمه با اختیاری که در تعیین نرخ‌های برخی رشته‌های بیمه خواهند داشت می‌توانند با ارزیابی ریسک میزان حق بیمه را تعیین و به مشتری اعلام نمایند.

به گفته میرزایی، هدف از حذف تعرفه‌ای باز گذاشتن دست شرکت‌های بیمه در قیمت‌گذاری با معیار‌های فنی و عرضه خدمات بیمه‌ای با کیفیت بالا و قیمت پایین برای جذب مشتریان بیشتر است.

وی با بیان اینکه با آزاد کردن تعرفه‌ها حق بیمه متناسب با مشخصات بیمه‌گذار یا موضوع بیمه تعیین و دریافت می‌شود، گفت: اجرای این سیاست از اعطای یارانه متقاطع در رشته‌های بیمه که در حال حاضر در جریان است، جلوگیری می‌نماید.

وی افزود: منظور از ارائه یارانه متقاطع این است که زیان رشته بیمه‌ای نظیر بیمه شخص ثالث اتومبیل از سود بیمه آتش‌سوزی و باربری تامین می‌شود و این از نظر اصول و قواعد بیمه‌گری موجه نیست.

مدیر طرح و برنامه بیمه مرکزی در خصوص الزامات حذف نظام تعرفه‌ای از صنعت بیمه، گفت: موفقیت سیاست حذف تعرفه برای اصلاح و تحول در صنعت بیمه مهم و حیاتی است و این سیاست باید به صورت بسیار محتاطانه، آهسته و مرحله به مرحله اجرا شود تا بازار توانایی لازم را برای پذیرش شرایط جدید پیدا کند.

به گفته وی، شرکت‌های بیمه باید توان فنی و نیروی انسانی خود را بالا ببرند تا بتوانند در شرایط به وجود آمده محصولات جدید و متناسب با نیاز بازار بیمه را طراحی کرده و ارائه دهند.

میرزایی در خصوص آفت‌های حذف نظام تعرفه‌ای گفت: امکان دارد شرکت‌های بیمه برای به دست آوردن سهم از بازار به قیمت‌گذاری تهاجمی روی آورند و جنگ قیمت‌ها هر چند به نفع مشتری تمام می‌شود و سود‌های نامتعارف را به حداقل می‌رساند، اما بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه باید مراقبت کنند سیاست حذف تعرفه‌ها آشفتگی بازار بیمه را در پی نیاورد و در این فرآیند توانگری شرکت‌های بیمه زیر سوال نرود.

میرزایی قیمت‌گذاری منصفانه را مستلزم محاسبه دقیق ریسک بر مبنای معیارهای فنی توسط شرکت بیمه دانست و افزود: به عنوان مثال در بیمه اتومبیل اگر برخی معیارهای فنی مانند مشخصات بیمه‌گذار اعم از سن و جنسیت، سابقه خسارتی و مشخصات خودرو نظیر ظرفیت، کاربری و نو یا کهنه بودن و ... مورد توجه قرار نگیرد و حق بیمه دریافتی برآوردی باشد، شرکت بیمه در زمان ایفای تعهدات با مشکلاتی مواجه می‌شود که ضرر و زیان آن را در پی خواهد شد.

وی در خصوص سابقه این طرح در کشورهای دیگر اظهار داشت: یکی از کشورهایی که در سال‌های اخیر اقدام به آزادسازی تعرفه‌ها کرده، کشور هند است. برنامه حذف تعرفه از بیمه‌های غیرزندگی در هند از سال ۱۹۹۴ آغاز شد و حدود ۱۳ سال به طول انجامید. طی این دوره ۱۳ ساله به صورت تدریجی حذف تعرفه از رشته‌های بیمه‌ای غیرزندگی شامل هواپیما، مسوولیت، حادثه و درمان آغاز شد و حدود ۱۰ سال بعد پس از تجربه و کسب آمادگی لازم در بازار بیمه،‌ دو رشته حمل و نقل دریایی و بدنه کشتی نیز از حالت تعرفه‌ای خارج شدند.

وی افزود: این روند ادامه یافت و در ابتدای سال ۲۰۰۷ تنها یک رشته بیمه‌ای (بیمه اتومبیل) به علت ویژگی خاص آن همچنان تعرفه‌ای باقی ماند.

میرزایی با اشاره به اینکه تعرفه بیمه‌ اتومبیل نیز طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال ۲۰۰۸ برداشته شد، تاکید کرد: تجربه هندوستان بیانگر وجود برنامه زمانبندی مشخص، تدریجی بودن و در نظر گرفتن ویژگی‌های خاص رشته‌های مختلف بیمه‌ای در حذف تعرفه است که می‌تواند به عنوان الگوی مناسبی برای کشور باشد.

آزادسازی نرخ تعرفه بیمه‌ها باعث ایجاد رقابت می‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، آزادسازی نرخ تعرفه بیمه‌ها را مستلزم خصوصی‌سازی چهار شرکت بیمه دولتی دانست و گفت: این اقدام در ایجاد رقابت بین شرکت‌های بیمه نقش بسزایی دارد.

سید علی موسوی جرف، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: هر جا که زمینه‌ای برای انجام فعالیت اقتصادی ایجاد و قیمت‌ها تعدیل شود، باعث ایجاد رقابت می‌شود و این رقابت محض زمینه را برای ارتقای بیمه بیشتر می‌کند. وی آزادسازی نرخ تعرفه بیمه‌ها را مستلزم خصوصی‌سازی چهار شرکت بیمه دولتی عنوان کرد و گفت: رقابت بین شرکت‌ها باید رقابتی عادلانه و منصفانه و تحت نظارت بیمه مرکزی ایران باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های بیمه دولتی با یارانه‌ای که در اختیار دارند می‌توانند نرخ تعرفه‌ای پایین‌تر از نرخ تعرفه شرکت‌های بیمه خصوصی ارائه دهند؟ گفت: آزادسازی نرخ تعرفه شرکت‌های بیمه به معنای رها کردن آنها نیست و بیمه مرکزی ایران با نظارت خود باید مراقب باشد تا شرکت‌های خصوصی بیمه در این کار صدمه نبینند.